AMT 210 DC: Solide, snel en safe.

Ondanks dat AMT al sinds 1987 actief is, zijn de compacte Finse boten in ons land nog niet erg bekend. Maar het merk wint snel aan populariteit, want inmiddels varen er al 35.000 snelle en compacte AMT’s rond. Ook is de Nederlandse importeur Brunia Watersport enorm actief in het promoten van de door Advanced Marine Tech geproduceerde boten. Wij testten de verrassende AMT 210 DC.

2

Vrijwel onzinkbaar

Advanced Marine Tech startte al in 1987, maar bouwt sinds 2005 op twee eigen productiefaciliteiten in Kontiolahti, Oost-Finland. Kontiolahti betekent letterlijk Baai van de Beren, wat de onherbergzaamheid van de locatie aangeeft. Elk jaar vinden rond de 1600 boten moeiteloos hun weg naar klanten in binnen- en buitenland. Van Finse boten weten we dat ze worden gebouwd voor moeilijke omstandigheden. Het water kan er een deel van het jaar ijzig koud en onrustig zijn. Bovendien maken miljoenen onzichtbare rotsen onder water het Finse varen als lopen door een mijnenveld. Dat vereist extreme degelijkheid van de boten. AMT heeft een ‘Safety to Shore’ constructie, die ze vrijwel onzinkbaar maakt. Zo kun je altijd de kust bereiken, mocht je een rots onder water hebben geraakt.

3

Yamaha

De drie pijlers van AMT zijn Veiligheid, Vaareigenschappen en Comfort. AMT boten worden tegenwoordig voorbereid voor Yamaha buitenboordmotoren. In die samenwerking komen de drie pijlers goed tot uitdrukking, want ook Yamaha’s garanderen goede vaareigenschappen, vaarcomfort en betrouwbaarheid. De AMT 210 Day Cruiser is uitgevoerd met de Yamaha F200, met 200 pk de maximale motorisering voor dit model. De viercilinder wordt veel gebruikt door professionals en heeft een ijzersterke reputatie. Het is een compacte, 2,8 liter 16 klepper met dubbele bovenliggende nokkenassen. Variabele kleptiming en elektronische brandstofinspuiting zorgen voor optimale prestaties, gekoppeld aan het laagste brandstofverbruik in haar klasse.

Yamaha F200

Hoog koppel

De motor is gemakkelijk te bedienen door de elektronische drive-by-wire gashendel. De F200 heeft een hoog koppel en dan is het fijn dat deze door het Yamaha Shift Dampening System mooi soepel inschakelt. Een 50 Ampère dynamo zorgt dat de accu’s snel en efficiënt worden opgeladen. Voor vissers is handig dat deze motor een elektronisch geregelde variabele sleep-toerental-regeling heeft, zodat je langzaam kunt trollen. De motor is uit te voeren in de kleuren grijs en wit. Optioneel is het beproefde Yamaha antidiefstalsysteem Y-Cop. Verder is de F200 compatibel met het Helmmaster EX joystck systeem. Met de joystick wordt manoeuvreren kinderspel en heb je ook een autopilot.

8

Overnachten

De AMT 210 DC oogt als een spectaculaire Day Cruiser, maar is eigenlijk een 210 Bow Rider met een dicht voordek. Het is het kleinste model uit de Day Cruiser lijn, de ander is een 23 voeter. Onder het voordek heeft de DC een compacte kajuit, die de boot multi-inzetbaar maakt. Je kunt er veel spullen in kwijt, het is een veilige plek voor de kinderen, maar je kunt er ook met twee man in overnachten. In Scandinavië is dat een must, want bijna iedereen heeft daar een eilandje en met zo’n boot heb je vervoer en logies ineen.

Daycruiser

De indeling is die van een echte daycruiser, met twee lekkere stoelen achter de voorruit en een U-bank achterin. Deze AMT is gebouwd voor intensief gebruik. Onder de banken en luiken zie je de degelijkheid van de constructie. Op de gelcoat, de topcoat, de polyester-afwerking en de vele rvs-accenten is werkelijk niets aan te merken. De geteste boot is verder verfraaid met dik teakhout. Dat is een optie want standaard is zachte kunststof dek-bedekking. Ook mooi.

Vijfdelige voorruit

Voorop is een nette ankerkluis met een simpel elastieken koordje om het luik dicht te houden. Het voordek is goed te belopen. De kuip betreed je via een schuiftrap op rails, die tegelijk dient als kajuitdeur. De trap is met een knevel wel in de gesloten stand vast te zetten, maar niet als je met de deur open wil varen. Er is een vijfdelige voorruit van veiligheidsglas met een klapbaar middendeel. De bestuurdersplek is aan stuurboord. Het dashboard is overzichtelijk en op de testboot voorzien van een mooi Garmin scherm. Verder zijn daar twee Yamaha tellers, knoppen voor het licht, de bediening voor de opties zoals de radio, boegschroef en de trimtabs te vinden.

9

De stoel voor de ‘bijrijder’ is net zo mooi als die voor de stuurman met sta-steun mogelijkheid en een prettige voetensteun. Fenders kun je prima kwijt in de bak onder de stoelen. Voor kleine spullen zijn er laaggeplaatste bakken en net onder de voorruit is er een mooie kaartenbak met transparante deksel. Toch zou bij de stuurplek een ondiep bakje voor de telefoon en de autosleutels niet misstaan.

Verplichte peddel

Achter in de kuip is een U- bank met daaronder veel bergruimte. Aan stuurboord zie je de kunststof watertank, logisch want vlakbij vind je het wasbakje met de buitendouche als kraan. Aan de andere kant is onder de bank een (optionele) koellade ingebouwd. De boot is af te sluiten met een hoge tent, die je zonder de zijpanelen ook als bimini kunt gebruiken. Wil je de tent helemaal weg, dan kun je deze mooi wegbergen onder de klep achter de achterbank. Daarin vind je ook een peddel, dat is in Finland verplicht. De bimini is heel degelijk uitgevoerd zodat je kunt laten staan, ook als je snel vaart. De geïnstalleerde stoere skibeugel is een optie. Aan de indeling en veel doordachte details zie je de ervaring van de werf. Zo is het achterste kleine kussentje gemakkelijk weg te halen zodat je daar stabiel kunt instappen.

Plafondplek

Achter in de kuip is plek voor een tafel. Het blad steunt op één lange poot. Er is ook een korte poot met bijpassend kussen, zodat je hier een zonnebed van kunt maken. Als je er geen gebruik van maakt zijn tafelblad en kussen op te bergen in een vak tegen het kajuitplafond. Het vastzetten van de bandjes om het op de plek te houden is lastig, maar je kunt het grote object wel zeevast en uit het zicht opbergen. Optioneel past een klein chemisch toiletje onder de instap van de kajuit. Het bed daarentegen is mooi ruim, al is boven het bed beperkte hoogte. Wel is er een fijn ventilatieluik.

10

Intuïtief

Aan het onderwaterschip van de AMT 210 DC kun je zien dat de boot is bedacht voor het snelle werk. Met een deadrise van 20 graden kom je ook in de golven vlot in plané. Wat dat betreft verrast deze 210 door al bij 14 km/u te planeren. Dat komt vooral door de Bennett trimtabs die met een vlot reagerende joystick intuïtief te bedienen zijn. Ook merk je dat de viercilinder 200 pk motor supersnel accelereert en zelfs in de midrange flink kan versnellen.

Kermis

Bochten zijn een feest, je waant je in het stoerste karretje op de kermis. De top werd met twee man aan boord geklokt op 81 km/u. Zelfs dan kun je nog scherpe bochten maken. In de golven merk je dat de boot mooi stijf is en zich opvallend gemakkelijk laat trimmen. De draaicirkel is lekker klein, maar langzaam varend moet je rekening houden met het vrij vlakke onderwaterschip.

Doordacht

De AMT 210 DC is een fijne, goed doordachte boot die in de Scandinavische traditie uitstekend is gebouwd en netjes is afgewerkt. Mooi is ook dat de solide en safe AMT’s heel compleet worden uitgevoerd. De prijs begint bij €34.995 voor de boot en €22.445 voor de motor. Voor dat bedrag krijg je een multifunctionele, goed varende en extreem veilige daycruiser, waar je generaties lang plezier van kunt hebben.

Disclaimer

De boottest van de AMT 210 DC met Yamaha F 200 is uitgevoerd in juni 2022. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.

AMT 210 DC 15

Technische gegevens AMT 210 DC + Yamaha F200

TECHSPECSAMT 210 DC
Lengte o.a. (m.)6,30
Breedte (m.)2,40
Diepgang (m.)0,50
Doorvaarhoogte (m.)+ 1,50 m.
CE-OntwerpcategorieC
Motor pk (kW)150-200 pk
Waterverplaatsing: (kilo)1.000
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 34.995 excl. motor (Yamaha 200pk vanaf €22.455)
Meer info:www.bruniawatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten