Saffier Se 24 Lite, serieuze speelboot

spot_img

Voor de Zeiljacht van het Jaar innovatie Award verkiezing, die elk jaar door de Hiswa te Water wordt georganiseerd, waren dit jaar drie bijzondere jachten genomineerd. Uiteindelijke winnaar werd de Saffier Se 24 Lite, van de Saffier werf uit IJmuiden.

w

Eisen

De Zeiljacht van het Jaar Innovatie Award 2023 is de prijs voor een nieuw model zeiljacht dat na september 2022 beschikbaar is gekomen op de Nederlandse markt. Aan de kandidaten worden een paar heldere eisen gesteld: Er moet een duidelijke doelgroep voor de boot zijn en innovatie moet een essentieel onderdeel van het concept uitmaken. Uit een lijst van vijf externe voordrachten nomineerde de jury de volgende boten: de Bestevaer SY 36, De Jeanneau Yachts 55 en de Saffier SE 24 Lite.

s

Innovatief

De Saffier Se 24 Lite is het kleinste model uit de Speed en Elegance lijn. Het is een serieuze speelboot en tegelijk een boot waar je een nachtje op zou kunnen doorbrengen. Zoals bij elke boot uit de werf van de gebroeders Hennevanger uit IJmuiden spelen de zeileigenschappen de hoofdrol, naast de snelle, stoere en moderne uitstraling. Innovatief is de gedachte over stroomgebruik aan boord. Dus is er geen boordstroom en zijn alle instrumenten mee te nemen om thuis op te laden. Bovendien heeft deze Saffier elektrische aandrijving en is trailerbaar, wat een enorm vaargebied opent.

e

Bouw

De Saffier Se 24 Lite is gemaakt van polyester van 7 mm. dikte in de boeg en spiegel en 15 mm op het kielvlak. Rond de kiel zijn vier dwarsbalken om de krachten op de romp te verdelen. Er kan een enkel punt-hijssyteem worden gebruikt om de boot met 1 lijn op te hijsen. De 450 kilo wegende kiel is van massief lood en heeft een bulb. Het roer is een vrijhangend balansroer met een Cobra helmstok.

Carbon

Mede dankzij de romp met de gifgroene kleur heeft de Saffier Se 24 Lite moderne looks. De boot heeft een negatieve bijlboeg met een carbon boegspriet, zonnepanelen op het dek, een enorm ruime en opgeruimde kuip en een bijna open spiegel. In het voordek is een klein ankerluik gemaakt. Giek en mast zijn standaard gemaakt van geanodiseerd aluminium. De geteste uitvoering was voorzien van een carbon mast en carbon zeilen. De verstaging is onderdeks te spannen en is op de testboot van PBO. Alle reeflijnen en vallen lopen onderdeks naar de twee lieren op de trimtafel. Ook de reeftrommel van de fok is onderdeks geplaatst. Er is achterop een groot zonnedek en de boot heeft een ruime bakskist.

Elektrisch

Onderdeks is een lage ruimte die je zelf zou kunnen gebruiken als overnachtingsplek voor twee personen. De aandrijving is elektrisch. Een Torqeedo POD 3.0 F.P. Cruise zorgt voor de elektrische aandrijving. Mooi is dat deze duurzame oplossing niet alleen voor de aandrijving is gekozen, maar dat ook de lamp in het interieur en de navigatie instrumenten afneembaar zijn, zodat ze thuis zijn op te laden. De accu voor de aandrijving krijgt een klein beetje stroom vanuit het zonnepaneel op het dek en kan met de walstroomkabel worden opgeladen.

Feest

Het zeilen is met deze moderne 24 voeter een feest voor jong en oud. Op de testdag was er een forse Zuidwestenwind uit het zuiden van 15-20 knopen met uitschieters tot 28 knopen. Desondanks kon ongereefd worden gezeild. Overstag gaan is simpel met de zelfkerende fok. Dat maakyt de boot ook geschikt voor single- of shorthanded zeilen. De boot ligt op de aandewindse koersen stabiel op een oor, is niet nerveus, maar luistert uitstekend naar het roer.

Op de ruimwindse koersen heb je keuze uit een 48 m2 gennaker of de 41 m2 Code zero. Daarmee komt de 1200 kilo wegende Saffier snel in plane en halen we de dubbele cijfers op de snelheidsmeter. Het op- en aftuigen is simpel en in golven toont de romp zich superstijf. Wat een fijne boot, verzuchtten alle juryleden na de testvaart. Het is Saffier ook in dit compacte segment weer gelukt om een perfect zeilend jacht te maken.

The winner is:

Na het tellen van de scores voor design, constructie, vaareigenschappen, innovatief karakter, prijs-kwaliteitverhouding en geslaagdheid van het concept bleek de Saffier Se 24 Lite uit te blinken in al deze aspecten. Daarom werd deze boot door de jury unaniem gekozen tot winnaar van de Zeilboot van het Jaar Innovatieprijs 2023.

k

Disclaimer

De boottest van de Saffier Se 24 Lite is uitgevoerd in 2023 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

p

Technische Specificaties

Technische SpecificatiesSaffier Se 24 Lite
Lengte o.a.:8,00 m.
Lengte waterlijn:7,10 m.
Breedte:2,40 m.
Diepgang:1,00, 1,30 of 1,44 m.
Waterverplaatsing:1200 kilo
Kielgewicht:450 kg (37,5 %)
Zeiloppervlak aan de wind:31 of 32,5 m2
Zeiloppervlak code zero:41m2
Zeiloppervlak gennnaker:48 m2
Motorisering:3kW Torqeedo POD
CE-Ontwerpcategorie:D
Prijs vavaf:€79.000
Meer info:www.saffieryachts.com
Verzenden

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site