Orka Blackfish 500 & Honda BF 60: Uitblinkers

spot_img

Voor de hengelsport special van Honda Marine Magazine hebben we een speciale visboot getest. De Orka Blackfish 500 is gekozen omdat het, ondanks de Engelse naam, een puur Nederlandse boot is, speciaal ontworpen en gebouwd voor sportvissers. Wij mochten de boot varen van een semi-professionele hengelsportliefhebber die al drie en een half jaar plezier heeft van zijn Orka. Hij voer mee en ving direct na de test nog een prachtige snoekbaars.

2

Polyester

Heel bijzonder is dat deze Orka Blackfish 500 in tegenstelling tot veel andere visboten niet is gemaakt van aluminium, maar van polyester. Aluminium is licht en sterk, maar dat is goed gelamineerd polyester ook. Deze 5 meter lange polyester boot weegt kaal 360 kilo en dat is niet veel meer dan een aluminium boot van deze lengte, die meestal rond de 330-350 kilo wegen. Door het lichte gewicht is de Orka gemakkelijk trailerbaar. Andere voordelen van polyester zijn dat het gemakkelijker te repareren is, minder snel heet wordt en beter bestand is tegen zout water dan aluminium.

2

Betrouwbaar

Dankzij de goede rompvorm is de boot heel stabiel. De vorm heeft wat weg van een W, waardoor de boot op snelheid goed aan het water kleeft en stil liggend of langzaam varend erg stabiel is. Omdat de eigenaar van deze boot er altijd voor dag en dauw mee op pad gaat, koos hij een uitermate betrouwbare motor, de Honda BF 60. Het is een driecilinder motor met 1 liter cilinderinhoud en elektronische brandstofinspuiting. Deze heeft hem in vier jaar intensief gebruik nooit in de steek gelaten. ,,Maar je moet zo’n motor wel vertroetelen en op tijd de beurtjes geven.”

Uitblinker

Deze 60 pk motor is licht en zuinig, maar ook handig om snel naar een andere plek te kunnen varen als op de plek waar je bent geen vis zit. En met deze motor kun je ook rustig varen. Deze 60 pk is de lichtste en meest compacte uit haar klasse. Echt een uitblinker, het beste jongetje van de klas. Zuinig, vlijtig en betrouwbaar. De motor weegt in de kortstaart uitvoering 110 kilo. Speciaal voor vissers heeft de BF 60 optioneel ‘trolling control’. Dat geeft nauwkeurige controle bij lage snelheid, want je kunt omhoog of omlaag, in stappen van 50 toeren. Dat is echt ideaal tijdens het trollend vissen. En als je snel weg wil heb je BLAST voor razendsnelle acceleratie en EcoMo om lekker zuinig te varen.

5

Vistroon

De indeling van deze Orka Blackfish is beproefd en maakt de boot speciaal geschikt voor sportvissers. Het voordek is verhoogd omdat je daar meestal staat of zit te vissen. Een Century stoel, de vistroon, is standaard. Er is een mooie plek voor de installatie van een elektrische boegmotor en een plek waar je -in het zicht van de stoel- een scherm kunt plaatsen. Fijn is dat het console niet veel plek inneemt en lekker overzichtelijk is. Als je langere stukken moet varen is een stuurwiel fijner dan een tiller (stuurknuppel) uitvoering en dat geldt zeker ook in de winter. In het visseizoen is het meestal kouder dan 10 graden en dan is het fijn als je niet steeds een stuurknuppel hoeft vast te houden.

Bergruimte

In de Orka Blackfish 500 zijn zeven opbergruimtes, waaronder een paar hele grote zoals die aan bakboord voor acht hengels tot 2,20 m. Deze is overzichtelijk, zodat je niet eerst alle hengels eruit hoeft te halen als je er eentje uitkiest. De grootste opbergruimte onder het voordek is speciaal bedoeld voor de accu’s en de lader, want vissers gebruiken een hoop stroom voor de sonars en de beeldschermen. Gelukkig laadt deze Honda motor met 17A. De rvs 45 liter brandstoftank onder een van de luiken geeft je een in combinatie met de zuinige motor een lekker grote actieradius. Verder is er op deze Blackfish 500 een visbun van liefst 50 liter.

Stabiel

Het zwaartepunt van de boot ligt laag en het onderwaterschip heeft een kiel. Dat is belangrijk voor de stabiliteit en de koersstabiliteit. Als een motor groter dan 50 pk wordt geïnstalleerd, wordt de bodem vol-geschuimd, zodat de boot letterlijk onzinkbaar is. Je krijgt bij Orka altijd vijf jaar garantie op de polyester constructie. De verlichting is LED, want dat is zuinig met stroom, maar extreem goed zichtbaar. Opvallend is dat de hoofdschakelaar van de stroom in het zicht achterop in de kuip is geplaatst. De luiken zijn goed afsluitbaar en blijven dankzij een klapbare veer direct open staan. De stabiliteit is bijzonder goed. Als je met drie man gaat vissen en je vangt een vis, loopt iedereen naar de kant waar de vis wordt binnengehaald. Deze boot blijft in zo’n situatie perfect vlak liggen.

4

Dweilen

Als we gaan varen merken we dat je met deze boot extreem rustig kunt varen, maar ook vlijmscherp kunt accelereren. Over de bestuurbaarheid bij het manoeuvreren en het achteruitvaren is niets te klagen, dat doet deze Orka Blackfish 500 onberispelijk. De draaicirkel is beperkt en de koersstabiliteit is opvallend goed. De topsnelheid werd vastgesteld op 50,6 kilometer per uur.  In snelle bochten gaat deze Orka niet scheef door de bocht. Met deze uitblinkende en stabiele visboot kun je spectaculair vlak door de bocht ‘dweilen’.

5

Betrouwbaar

De prijs van deze Orka Blackfish 500 in de console uitvoering begint bij €15.500. De motor kost ruim €10.000 en dan heb je als visser natuurlijk nog kosten voor je apparatuur. Al met al kom je meestal compleet uit rond een prijs tussen €35.000 en € 40.000. Maar dan heb je ook een uitblinkende polyester sportvisboot van Nederlandse makelij met de stilste, zuinigste en meest betrouwbare motor in zijn klasse.

Technische gegevens:

Orka Blackfish 500 met Honda BF 60
Lengte (m.)5,00
Breedte (m.)2,05
Diepgang (m.)0,15
Doorvaarhoogte (m.)1,12
Motor pk (kW)20-80 pk
Waterverplaatsing: (kilo)Romp 360 kilo,
Vanaf-prijs (incl. btw)Boot vanaf €15.500. Motor van €4.000 – €17.000, 60 pk: €10.819

Deze test is uitgevoerd in september 2023 rond het eiland van Maurik voor Honda Marine Magazine.

Lees het gratis Honda Marine Magazine

Meer informatie: Orkaboten en Honda

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site