Seafury 650: Robuuste reddingssloep

spot_img

De boottest van de Seafury 650 is uitgevoerd in 2006. Alle genoemde prijzen en technische uitvoeringen zijn uit dat jaar.

Naast de drie grote spelers op de sloepen-markt: Antaris, Interboat en Maril is er sinds kort een vierde gigant op de markt. Seafury uit Katwijk aan de Rijn is door twee jonge ondernemers als hobby begonnen, maar is binnen vier jaar uitgegroeid tot een geoliede professionele organisatie. Epco Ongering werd op pad gestuurd om het geheim van het succes van deze opvallende sloepen te ontrafelen.

Seafury 650

Mintgroen of IJsblauw

Dirk Dofferhof en Dennis Kagchelland hadden een autoschadeherstelbedrijf en knapten in hun vrije tijd een oude knaloranje reddingssloep met luchtgekoelde motor op. En na de eerste volgden al snel de tweede, derde en vierde. Maar toen waren de slooprijpe sloepen op en werd in Polen, de oorsprongplaats van de reddingboten, gezocht naar meer opknappers. De oorspronkelijke werf bleek nog op een laag pitje actief, maar bouwde geen open reddingboten meer. Het bedrijf beschikte echter nog wel over de originele mallen, die vervolgens door de twee ondernemers werden aangekocht. Vervolgens werd er een contract afgesloten voor de bouw van een klein aantal sloepen.

Stoer

Het begin van een megasucces, want de Seafury’s boden iets unieks, namelijk veel ruimte en een stoer uiterlijk voor een uitzonderlijk lage prijs. Bovendien waren de sloepen in alle denkbare kleuren te leveren en dat zorgde voor de introductie van bijvoorbeeld de mintgroene, de zachtgele en de ijsblauwe boten. En door het gebrek aan uiterlijke opsmuk waren het de ideale schepen om zonder zorgen over onderhoud met een grote groep vrienden van het varen te kunnen genieten.

Seafury 650

Olympisch goud

De liefde voor boten kwam niet van ver. De kenners denken namelijk bij de naam Kagchelland onmiddellijk aan de gouden Olympische medaille die in 1936 op het onderdeel zeilen voor ons land werd behaald. Tijdens de Olympische Spelen van Berlijn won Daan Kagchelland goud in een Olympiajol. Hij was inderdaad de opa van Dennis, één van de twee Seafury directeuren. Dennis kreeg de liefde voor boten dus al met de paplepel ingegoten. Toch bleek de botenliefde eerst alleen uit het hobbymatig opknappen van een oud bootje. En er zit toch een groot verschil tussen het herstellen van een reddingssloep en het bouwen van een aantal nieuwe modellen. Die omschakeling van oud naar nieuw werd gemakkelijk gemaakt doordat er op het gras rondom de Poolse werf nog allerlei bruikbare mallen van originele reddingssloepen werden gevonden.

Waterlijn-lengte

Op dit moment bouwt Seafury vier verschillende modellen, de 490, de geteste 650, de 700 en de 730 en is een 8 meter sloep in voorbereiding. Opvallend is de typeaanduiding. Want de 490 is totaal vijf en een halve meter lang, de geteste 650 is 7,15 m lang, en ook de andere sloepen zijn 60 en 70 cm langer dan je zou verwachten. Dat komt omdat bij de Poolse reddingssloepen bij de naamgeving wordt uitgegaan van de lengte op de waterlijn. En aan die traditie is ook door Seafury vastgehouden. Want als je meer krijgt dan je verwacht, kan de boot qua ruimte nooit tegenvallen.

Seafury 650

Grijplijnen

De Seafury heeft alle kenmerken van een reddingssloep behouden. Dat zijn: een spitsgat rompvorm met aangehangen roer, gladde romp en een ondiepe kiel, waardoor de boten gemakkelijk aan boord van de passagiersschepen konden worden geplaatst. Ook de banken rondom, de grijplijnen en de luchtkasten zijn duidelijke kenmerken van een boot die is bedoeld voor het in veiligheid brengen van schipbreukelingen. Als je de boot rustig bekijkt, valt in de eerste plaats de enorme ruimte op. Er zijn banken rondom en het voordek vormt een groot zonnedek (190 x 190 cm). Het luik in dit dek is weg te halen, waardoor je voorin nog een aantal extra zitplaatsen kunt creëren. De Seafury 650 is goedgekeurd voor het vervoer van 10 personen en die kunnen allemaal zitten. Maar er is wel een verschil tussen het zitcomfort van een moderne sloep en dat van een boot voor drenkelingen.

Ondiep

Door de geringe diepgang en een relatief laag vrijboord is de sloep veel minder diep dan de meeste andere sloepen. En dus vind je van de standaardwaarden (minimaal 40 cm zitdiepte en 30 cm rugleuning voor optimaal comfort) op de Seafury weinig terug. De banken zijn slechts 30 cm diep, relatief laag en hebben slechts 20 cm rugleuning. Voor de rugleuningen heeft de werf een eenvoudige oplossing. Als je meer ruggesteun wilt hebben, worden rvs-relingen met rolkussens op het potdeksel gemonteerd. En de afstand tussen het stuurwiel en de achterbank kan met een tussenplaat worden overbrugd. Blijft over een enorm ruime sloep, waarin je bijvoorbeeld ook een rolstoel kunt vervoeren.

Seafury 650

Veelkleurig

Voor het bouwen van de Seafury 650 wordt gebruik gemaakt van de handlay-up methode, waarbij na de gelcoat (meer dan 1000 kleuren leverbaar) glasvezelmatten met rollers worden doordrenkt met polyesterhars. De dikte van de romp varieert van 25 mm op het vlak tot 7 mm in de zijden. Desondanks is het geen erg zwaar schip, want 1100 kilo is in vergelijking met de andere sloepen aan de lichte kant. Maar die zijn meestal niet handlay-up gebouwd of zijn op alle plaatsen even dik. De boot bestaat uit een buitenschaal en een binnenschaal, die aan elkaar worden vastgelijmd. In de banken zijn nette binnenbakken gemaakt en de boot bevat luchtkasten, die zorgen voor extra drijfvermogen. Niet alleen de romp is in alle kleuren leverbaar, ook voor de binnenschaal is een aantal kleurcombinaties mogelijk.

Onaantrekkelijk voor diefstal

Hierdoor zijn vrijwel alle Seafury’s uniek en die kleurencombinatie maakt ze heel onaantrekkelijk voor diefstal. Want op de werf weten ze onmiddellijk welke kleurencombinatie bij welke klant hoort. Aan de buitenzijde van de romp kun je kiezen tussen een RVS-stootlijst met lifelines of een kabelaring. En de binnenvloer kun je optioneel beleggen met blokroosters of een teakplaat, maar je kunt deze ook gewoon antislip polyester laten. De kussenset, waarmee de banken rondom worden belegd, kost €1.100,- extra en standaard wordt de sloep met de helmstok gestuurd. Voor stuurwielbesturing ben je €2.200,- extra kwijt en de buiskap is alleen als optie verkrijgbaar. Met de meest gangbare keuzes, die bij sommige andere sloepen standaard worden geleverd, (stuurwiel, kussens, kabelaring, vlaggenstok, fenders + landvasten (standaard), antifouling, navigatieverlichting, dekzeil) kost de Seafury €26.590,-. Voor dat bedrag heb je dan wel een ruim, onderhoudsarm en toch heel compleet schip.

Storingsvrij

Het hart van de Seafury 650 wordt gevormd door de Vetus motor. Standaard is dat een 13 Pk tweecilinder, maar in de geteste boot was gekozen voor een 25 Pk driecilinder M 3.09. Deze motor is de meest bestelde optie, want met een 25 Pk krachtbron weet je zeker dat je ook met stroom tegen en op bijvoorbeeld het Amsterdam – Rijnkanaal over voldoende vermogen beschikt. Bovendien is het een soepele en sterke motor. Alles rond de motor en de technische installatie wordt eveneens door Vetus geleverd, je mag dus verwachten dat het geheel goed op elkaar is afgestemd en storingsvrij functioneert. De kuip is niet zelflozend, want dat valt met een maximale kuipdiepte van 55 cm en een diepgang van slechts 30 cm niet te realiseren. Maar er is wel gezorgd voor een degelijke bilgepomp, die omdat er wordt aangezogen via een klein wierfilter, storingsvrij functioneert.

Mantelbuizen

Ook de accucapaciteit is met 75 Ah in plaats van de veel in sloepen toegepaste 55 Ah berekend op regelmatig verbruik door de bilgepomp. Storingsvrij vaarplezier lijkt door dit soort maatregelen het motto van de Seafury’s en dat is waarschijnlijk ook de reden dat niet aan een blusvoorziening in de motorruimte is gedacht. De installatie van de motor en de overige techniek is verder als uitstekend beoordeeld. De leidingen lopen door mantelbuizen, alle slangklemmen zijn dubbel uitgevoerd en van RVS. Ook het laminaat is netjes afgewerkt. De romp is strak en de binnenzijde is mooi glad afgewerkt met een degelijke topcoatlaag. De rvs-boegstrip met traileroog plus de lifelines geven aan de sloep het typische reddingsboten ‘image’, wat de klanten zo aanspreekt.

Geen popnagels

In totaal zijn in de Seafury 650 vijf opbergruimtes. Onder het zonnedek vind je een ruimte die uit drie delen bestaat. Het voorste is in het testschip gevuld met een 25 kgf boegschroef. De ruimte daarachter kun je benutten voor fenders en landvasten, maar is tevens geschikt voor extra zitplaatsen. De achterste van de drie voorkasten is gebruikt voor het onderbrengen van de kunststof 42 liter brandstoftank, de brandstoffilter/water afscheider en de noodhelmstok. De brandstof vulopening bevindt zich aan de kuipkant en dat betekent wel dat je bij morsen diesel in de kuip krijgt. Maar dat is altijd nog beter dan in het milieu. Verder vind je onder de banken aan beide zijden een afsluitbare opbergruimte. Het valt op dat de nette kasten met traditionele schroeven zijn vastgezet in plaats van de tegenwoordig gangbaarder kruiskopschroeven. De scharnieren zijn degelijk bevestigd met bouten, ringen en moeren, een welkom contrast met de tegenwoordig uit kostenoogpunt vaak gesignaleerde popnagels. Bij de luiken en de motorkist is geen voorziening om deze open te houden door middel van uithouders of gasveren. Daardoor rust het motorluik in opengeklapte toestand op het stuurwiel, wat niet ideaal is. De werf onderzoekt de mogelijkheden om een systeem voor uithouders onder de motorkist te plaatsen.

Technisch

Onder het achterdek vind je een technische ruimte met accu, bilgepomp en uitlaatdemper/waterlock. Doordat in de geteste boot een stuurpomp zonder kleppen is toegepast, kun je met de noodhelmstok sturen zonder dat een kortsluitkraan in het hydraulische systeem noodzakelijk is. Het kogelsysteem voor de doorvoer van de stuurpomp is een buitengewoon mooi staaltje vakmanschap. Het voorkomt dat de pomp een al te scherpe hoek moet maken en dat er te veel druk op de kogel komt te staan. Achter de Seafury 650 moeten twee grote trimplaten voorkomen dat de boot zich ingraaft. En deze platen kunnen tevens dienstdoen als opstap vanuit het water. In de geteste Seafury was gekozen voor een Stazo stuurwiel met een diameter van maar liefst 80 cm. Als je daarmee stuurt, heb je tenminste het gevoel een ‘echt’ schip in handen te hebben.

Seafury 650

Ingezaagde vlaggenstok

Het testen van de Seafury 650 vond plaats op het vaarwater rond de werf in Katwijk. Er scheen een bleek zonnetje en een bries van 3-4 Bft maakte het manoeuvreren een beetje lastiger dan op een windstille dag. Maar het schip voelt al bij het opstappen heel stabiel aan en dat is iets wat je niet direct van een spitsgatter verwacht. De Seafury oogt niet alleen stoer, met de optionele blokroosters ziet het schip er zelfs weelderig uit. De geteste boot had een mooi gekromde rvs-vlaggenstokhouder, die op één plek wat was ingezaagd om schade aan het roer te voorkomen, mocht je zijn vergeten om de vlag bij een lage brug te strijken. Aan dit soort details zie je, dat de werf de boten echt voor het gebruik door de doelgroep heeft aangepast. Want met sloepen wil je vooral op die plekjes komen, die andere motorjachten niet kunnen bereiken.

Koersstabiel

Wat dat betreft is de geringe diepgang van de Seafury 650 van 35 cm ook een voordeel. En door de vlakke bodem is het zelfs mogelijk om met de boot droog te vallen. Ondanks de geringe diepgang is de boot goed koersstabiel. Het achteruitvaren is met een aangehangen roer meestal eenvoudig en dat geldt zeker ook voor dit schip. En mocht je door wind of golven toch de controle over de richting van de boot verliezen, dan kun je dit op het testschip corrigeren met de optionele boegschroef. De draaicirkel is normaal te noemen: twee scheepslengtes (15 meter) over de bakboord voorkeurskant van de rechtsdraaiende schroef en een meter of drie meer als je via de stuurboordzijde draait.

Seafury 650

Trendy

Op stationair toerental loopt de driecilinder motor lekker rustig en produceert maar 63 decibel geluid. Als je boven de rompsnelheid van 6,2 knopen gaat varen, spelen het geluid van wind en water een rol bij het gemeten geluidniveau. Op topsnelheid, 9,9 knopen ofwel ruim 18 kilometer per uur, slaat de meter uit naar 85 decibel, en dat is bij deze snelheid normaal te noemen. De boot vaart mooi vlak tijdens het accelereren en de hekgolf blijft binnen de aanvaardbare grenzen. Dankzij het grote stuur en de drie driekwart omwentelingen die je ermee kunt maken, stuurt de Seafury heel precies en licht.

Veel ruimte

Als een passerend schip voor een grote hekgolf zorgt, merk je dat de Seafury 650 nauwelijks buist en dat het zonnedek met het grote kussen voorin lekker droog blijft. Je stuurt de boot het gemakkelijkst staande. Als je zittend het roer wil bedienen, kun je dat het beste dwars naast het stuurwiel doen. Het is geen boot die je speciaal voor het zitcomfort aanschaft. De 650 laat zich probleemloos sturen en doet verder eigenlijk alles zoals je het in een sloep verwacht. Het zijn vooral de stoere uitstraling en de grote hoeveelheid binnenruimte die grote groepen watersporters doen besluiten om voor een Seafury te kiezen. Als je daarbij ook de opvallende kleurenkeuze en de lage aanschafprijs betrekt, lijkt een deel van het succes van deze trendy sloepen verklaard.

Onbekommerd

De Seafury 650 biedt onbekommerd vaarplezier en veel ruimte voor een aantrekkelijke prijs. Het schip is degelijk geconstrueerd en blinkt verder uit in onderhoudsvriendelijkheid. De bouwers van dit schip mogen zich erop beroepen een hype in sloepenland te hebben geïntroduceerd. Dat blijkt uit het gegeven, dat op de markt van de trendy gekleurde, stoere sloepen al de eerste twee directe navolgers zijn gesignaleerd. Maar het zal niet meevallen om het goede constructieniveau en de vele doordachte details van de Seafury te evenaren en dat ook nog tegen een concurrerende prijs.

Pluspunten

  • Degelijke constructie
  • Onderhoudsvriendelijk
  • Veel binnenruimte
  • Probleemloos vaargedrag
  • Individueel aan te passen stoer uiterlijk

Minpunten

  • Weinig standaard zitdiepte en ruggensteun
  • Geen blusvoorziening
  • Geen uithouders luiken en motorkist

Lijst van Technische gegevens:        

Distributie gegevens 

Werf/ Verkoper / Importeur(s): Seafury

Straat: Valkenburgseweg 40

Postcode en Woonplaats: 2223KD  Katwijk.

Telefoon: 071 3318841.

Fax: 071 3318858.

E-mail: info@seafury.nl

Website: www.seafury.nl

Algemene bootgegevens      

Merk en Type: Seafury 650

Werf: Seafury

Ontwerper: Seafury

CE- categorie: D

Max aantal personen volgens CE: 10 pers.

Max belading volgens CE: 900 kilo

Maten

Lengte over alles (in m): 7,00

Romplengte (in m): 6,50

Lengte waterlijn (in m): 7,00

Breedte (in m): 2,35

Diepgang (in m): 0,35

Doorvaarthoogte (in m): 1,03

Waterverplaatsing (in kg): 1100kg.

Ballast (in kg) (*): 100 kg max.

Motorgegevens         

Motortype standaard: Vetus M2D5.

Motorvermogen in kW (Pk): 9,5 (13)

Motortype testschip: Vetus M309.

Motorvermogen in kW (Pk): 18,4 (25)

Aantal cilinders per motor: Standaard 2 cilinder, testschip 3 cilinder.

Keerkoppeling type: TMC 40.

Overbrengingsverhouding: 2/1.

Standaard schroef # bladen: 3 blads  p3b 14/10.

Diameter x spoed: 14″x 10″

Tank volume gegevens         

Inhoud brandstoftank (in liter): 42

Elektrische installatie

Voltage: 12v.

Startaccu (aantal en Ah): 1* 75Ah

Constructie    

Romp:materiaal: Polyester

Verwerking: handlay-up

Dekmateriaal: Polyester.

Verstevigingen op belaste plaatsen: Ja

Romp – dek verbinding: Lijm verbinding.

Materiaal beslag: RVS

Ankeruitrusting standaard: Nee

Uitrusting en prijs     

Standaard vanaf prijs: €19.900,-

Inclusief Btw/Garantie 2 jaar/afleveringskosten.  

Prijs vaarklaar volgens definitie (**): €26.590,-

Garantie algemeen: 2 jaar

Osmose garantie: 2 jaar

** = DEFINITIE vaarklaar = inclusief 

Transportkosten: Inclusief.

Afleveringskosten: Inclusief.

Antifouling: € 650

Halve tank brandstof: Inclusief.

Landvasten fenders, vlaggenstok en vlag: € 150

Kussenset: € 1.100

Stuurwielbesturing: € 2.200

Navigatieverlichting: € 340

Kompas (***): niet op optielijst

Log/dieptemeter (***): niet op optielijst

Dekzeil / buiskap (***): Dekzeil € 600, Buiskap € 2.500

Kabelaring en kopleguaan (***): € 1.650

(***) ALLEEN ALS VERMELD OP OPTIELIJST 

Testgegevens                                                            

Omstandigheden                                                                 

Temperatuur: 12 gr. C.                                                        

Windsnelheid:3-4 Bft                                               

Golfhoogte: 10-20 cm                                                       

Vaargebied: Katwijk ad Rijn                                                          

Motorprestaties                                toeren knopen                       km/u                         

Minimale snelheid op de motor        800              3                                5,56                           

Maximale snelheid op de motor       2800                 9,9                            18,33                         

Kruissnelheid                                    1800                 6,2                            11,48                         

Draaicirkel SB: 18 m.                                                      

Draaicirkel BB: 15 m.                                                      

Snelheid en Geluid                                                              

toerental (min -1)      Snelheid (knopen)     Snelheid (km/u)         Geluidsniv. Stuurstand                                

Minimaal        800   3                                 5,56                            63                              

1200                           4,4                              8,15                            67                              

1500                           5,4                              10,00                          70                              

1800                           6,1                              11,30                          78                              

2100                           6,8                              12,59                          81                              

2400                           7,9                              14,63                          81                              

2700                           9,2                              17,04                          84                              

Maximaal 2800            9,9                              18,33                          85                  

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site