ZAR ZF3: Waterklever

spot_img

Het Italiaanse Formenti ZAR bouwt RIB’s die anders zijn dan andere. Het zijn opblaasboten voor fijnproevers, gezegend met een onderscheidend design en een prachtig onderwaterschip. Nieuw is de ZF Tender lijn met vier modellen. Wij testten de ZAR ZF3, een compacte RIB met een getunede 40 pk Suzuki outboard.

2

Herkenbaar

De Formenti werf, net onder Milaan, stamt al uit 1979. Door hun eigenwijze aanpak wist de familie Formenti een speciaal ZAR-publiek aan zich te binden: mensen met een voorliefde voor ambachtelijk vervaardigde rubberboten met een herkenbaar uiterlijk. Het zijn ook mensen die meer geld over hebben voor kwaliteit van detaillering en afwerking. De kracht van het concept van de ZAR ZF3 ligt in de combinatie van bijzondere vaareigenschappen en de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen.

x

Paddenstoel

De tubes van de ZAR-opblaasboten zijn van hypalon, een neopreensoort die veel langer meegaat dan het veel gebruikte PVC. Het onderwaterschip heeft van voren bezien de vorm van een paddenstoel, waarbij naast het V-vormige steeltje in het midden twee tunnels zijn gemaakt. Hierdoor zuigt de boot zich vast aan het water en dat maakt de ‘wegligging’ bijzonder. Zo worden ZAR boten echte waterklevers. De ZAR ZF3 is vooral bedoeld als tender bij een groter jacht. Om in de tender-garages te passen is de RIB compact en laag gehouden, zonder dat dit ten koste van de vaareigenschappen gaat.

Passie

Voor het design van de ZAR ZF3 tender is behalve werfbaas Formenti ook Carlos Vidal verantwoordelijk. Deze zoon van de Spaanse ZAR dealer volgde in Londen een opleiding tot industrieel ontwerper en legde zijn kennis en passie in de nieuwe tenders. En hij heeft aan alles gedacht, Zo is er in de console een apart waterdicht documenten-vakje en dat mis je op veel andere kleine RIB’s. Ook gaat de bakboord bakskist in de lengte open zodat er ook lange dingen als een peddel of een wakeboard in passen. En er zijn standaard hijsogen zodat je deze tender gemakkelijk aan boord van een groter jacht kunt takelen.

Kwaliteit

Voor het polyesterwerk en de rvs-onderdelen wordt uitsluitend superjacht-kwaliteit gebruikt. De afwerking is prachtig. De polyester romp is superstrak en de kwaliteit kun je aflezen aan de dikke rvs scharnieren die in het polyester zijn verzonken. Al even fraai zijn details als de gasveren onder de luiken en de ventielen die onder de banken zijn weggewerkt. Overal is plek om de tender op te stappen. Bovendien is voor, in het midden en achter een plek gemaakt om te kunnen zonnen.

Zuignap

Aan de spiegel van de ZF3 hangt een Suzuki 40 pk buitenboordmotor. Deze is door de Italianen niet alleen wit gespoten, maar ook getuned om 50 % meer pk’s dan de opgegeven 40 te leveren. En dat merk je. Met 60 pk vaart dit mini racemachientje als een kart. Je kunt haaks door de bochten en ondanks de lage rugleuningen biedt de boot ruim voldoende comfort. Het verstelbare sportstuur versterkt het kart gevoel en met twee man aan boord klokken we een top van 58,4 km/u. Nog belangrijker is dat we de golven van voorbij tuffende binnenvaartschepen nauwelijks merken. Deze kwaliteitsrib kleeft alsof er een zuignap onder zit, aan het water.

x

Disclaimer

De test van de ZAR ZF3 is uitgevoerd in 2015, dus de genoemde prijzen en uitvoeringen zijn op dat moment opgetekend. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie voor de gegevens het info-blok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

3

Cijfer: 8,9

Scorebord:

Constructie****
Comfort en Ruimte****
Ergonomie***
Afwerking****
Vaareigenschappen*****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties ZAR Tender ZF 3

Lengte over alles: 3,95 m

Breedte: 2,05 m

Diepgang: 0,40 m

Doorvaarthoogte 1,10 m

Waterverplaatsing: 290 kg

Motoren: van 25 pk tot 70 pk buitenboordmotor

Prijs: Boot vanaf €17.121 Motor: € 9.501

www.sandenwatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman