Damarin 732 Xtender: Ruim en degelijk

spot_img

Ook sloepen-werf Damarin uit Gouda gaat met haar tijd mee. Naast motor- en zeilsloepen voegden vader en zoon van Dam in 2011 een tender aan hun modellen-serie toe.  Na de 840 Xtender is nu de Damarin 732 Xtender ontwikkeld voor een moderne aansluiting op de klassieke sloepen-lijn.

Snelvarend

De Damarin 732 Xtender heeft een gladde romp zonder veel zeeg en heeft een geïntegreerd zwemplateau dat vanuit de kuip bereikbaar is. Onder het bestaande sloepen-interieur is in samenwerking met studio Delta een snelvarend onderwaterschip gemaakt. Dat betekent niet dat de Xtender met een enorm motorvermogen moet worden uitgerust. Al met een 52 pk viercilinder Vetus Diesel komt de boot in plané en haalt een topsnelheid van ruim boven de 20 km/u. De boot is ook als water-verplaatsende tender uit te voeren met een 28 pk Vetus diesel, of als een super snelvarende boot met maximaal 140 pk Vetus common rail diesel.

Breedte benut

Het interieur is ruim en dat komt doordat vrijwel de gehele breedte van 2,55 m is gebruikt. De gangboorden zijn daardoor wel vrij smal. Achterin heeft de stuurstand een overzichtelijk dashboard en voldoende ruimte voor de voeten. Van de stuurbank kan de rugleuning worden weggehaald, zodat het zwemplateau gemakkelijk bereikbaar is. De forse motorkist is voorzien van nette gasveren en kan daardoor in zijn geheel scharnieren. Ondanks dat grote vermogens kunnen worden ingebouwd zijn alle onderdelen goed bereikbaar en is er in de motorkist plek voor een netjes weggewerkte kookplaat.

Verlaagde vloer

De buiskap is mooi laag gehouden en dat je er toch goed onder kunt zitten is te danken aan het verlagen van de vloer voorin. In het midden zijn aan weerszijden consoles met ruimte voor koelkast, spoelbak en keukengerei. De langsbanken voorin kunnen worden omgebouwd tot ruim bed van 200 x 160 cm. Handig is dat ook hier volop nette opbergruimte is. Onder het voordek is een kleine toiletruimte met een vuilwatertank onder de vloer.  Slim is dat deze met een schuifdeur aan het zicht van de inzittenden te onttrekken is. De afwerking laat zien dat Damarin een familiebedrijf is, waar vader en zoon alles, van polyestermat tot lakkwast, in eigen hand houden.

Precies

De Xtender vaart gemakkelijk, mede doordat de keerkoppeling op de testboot is voorzien van een trolling valve (slipkoppeling). Zoals verwacht bij een boot met vrij vlakke bodem is de draaicirkel vrij ruim, 15 meter over stuurboord en 18 over bakboord, maar met de boegschroef is de boot op de millimeter precies te manoeuvreren. Het geluidsniveau is door de stille motor en een degelijke isolatie uitstekend: 56 dB(A) op stationair toerental en op topsnelheid slechts 75 dB(A).

Bescheiden

Net als de andere boten van deze bescheiden werf is de Damarin 732 Xtender gemakkelijk varend, ruim en degelijk gebouwd. Ook snelvarend voldoet deze tender aan de eisen van de dagrecreant die qua snelheid en comfort net iets meer wil dan de rompsnelheid van een compacte sloep. Boottesten maakte ook een review van de Damarin 732 Cabin. Deze vindt u HIER

Disclaimer

De test van de Damarin 732 X tender is uitgevoerd in 2014. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Scorebord:

Constructie****
Comfort en Ruimte****
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

TECHNISCHE SPECIFICATIES

Lengte:7,32 m
Breedte:2,55 m
Diepgang:0.60 m
Doorvaarhoogte:1,20 m
Waterverplaatsing:1500 kg
Materiaal:Polyester
Motor:Vetus 28-140 pk, testboot 52 pk
Vanaf prijs:€ 49.950
Werfwww.damarin.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site