Grand Banks Eastbay 44: tijdloos en stoer

spot_img

De boottest van de Grand Banks Eastbay 44 is uitgevoerd in 2018.

Al 60 jaar lang spreekt motorjachtmerk Grand Banks tot de verbeelding. Op dit moment bouwt de werf in Maleisië drie modellen jachten, de Grand Banks 60, de Grand Banks Skylounge en de geteste, elegante Grand Banks Eastbay 44, een snelle passagemaker.

Grand Banks is vooral bekend geworden met haar trawlers, die je overal op de wereld kunt zien rondvaren. Het zijn stoere, ijzersterke jachten om in alle comfort de wereld mee rond te trekken. Later werden de Express Cruisers ontwikkeld, jachten met veel van dezelfde eigenschappen, maar moderner gelijnd en snelvarend. Klanten kiezen Grand Banks vanwege de bouwkwaliteit, de Aziatisch gedetailleerde afwerking en de beproefde indeling.

Grand Banks

Lobsterboot

De Eastbay 44 lijkt veel groter dan 44 voet. Dat klopt, want de Amerikaanse werfeigenaren hanteren de romplengte en niet de totale lengte als typeaanduiding. Dit in tegenstelling tot Europese werven die meestal de gunstigste maat gebruiken. Zo bezien is de Eastbay 44 dik 48 voet lang. Bovendien is de boot erg breed. Die ruimte zie je in het interieur terug. De boot heeft een scherpe, moderne boeg en achter bij de kuip is het vrijboord laag. De stijl ligt tussen de Lobsterboot en de Pilotboot in, elegant, tijdloos en stoer.

Grand Banks

2 x IPS

Achterop is een zwemplateau dat breed genoeg is om er een kleine bijboot op kwijt te kunnen. In de kuip zijn tegen de spiegel en aan de overkant tegen de opbouw comfortabele banken. Onder de kuip is de motorruimte, een paradijs voor techneuten. Alle apparatuur is compact maar degelijk en bereikbaar ingebouwd. De aandrijving is met twee Volvo Penta IPS 600 aandrijvingen. Met twee 435pk zescilinder diesels en het met joystick bestuurbare IPS-systeem is dit de zuinigste en meest praktische aandrijving in de markt. Opvallend is het vlakke onderwaterschip, dat de boot stabiel laat snelvaren. De jachten worden vacuum injectie gebouwd, dat scheelt al snel 4 ton gewicht. De hoog opgebouwde cruisers krijgen tegenwoordig dekken van carbonvezel. Bij de Eastbay is dat niet nodig, omdat het zwaartepunt laag genoeg ligt.

Grand Banks

Modern

Mooi is dat zowel de achterruit als zijruiten aan beide zijden van de opbouw elektrisch kunnen zakken. Met een druk op de knop vaar je zo goed als open. Twee schuifluiken in het dak voegen extra ventilatiemogelijkheden toe. Er zijn twee indelingsvarianten, met de kombuis boven of beneden. De betimmering is standaard met teak en dat ziet er fantastisch uit. Alle interieurpanelen zijn gestoffeerd, dus gemakkelijk aan te passen aan specifieke klantenwensen. Alles oogt licht, modern en verzorgd.

Grand Banks

Tijdloos

De testboot had de kombuis boven en een comfortabele zithoek met zicht op de televisie. De bestuurdersbank is breed en het dashboard wordt gedomineerd door twee enorme Simrad schermen, voor werkelijk alle informatie. De ergonomie is ondanks de prima stasteunen en de opklapbare voetenplanken, vooral gericht op staand sturen. Zittend zijn het verticale stuur en de verafgelegen gashendel niet heel handig. Maar de vormgeving is aangenaam tijdloos. Onderdeks zijn drie hutten. Aan stuurboord een met de wasmachine, een los bed en een wijnkoelkast. Aan bakboord heeft de hut twee losse bedden en voorin vind je de stijlvolle eigenaarshut. Er zijn twee natte ruimtes met douche en toilet. Uiteraard is de configuratie zelf in te delen.

Grand Banks

Subliem

Zijwaarts wegvaren is met de joystick kinderspel. De boot reageert direct en zonder veel te schudden. Buitengaats geven we gas en snelt de Eastbay bij 3500 toeren naar een top van 31 knopen. We kunnen simpel snelle en korte bochten maken en zelfs in dikke golven geeft de romp geen krimp. Voor het corrigeren van de trim is er een automatisch Zipwake systeem en dat maakt dat je vrijwel altijd vlak kunt varen. Het geluidsniveau is aangenaam laag. Aan alles merk je dat dit een doorontwikkeld product is van een zeer ervaren werf. Je hebt enorm veel ruimte en de vaareigenschappen zijn subliem. In dit jacht vind je geen stijlfoefjes, overal zijn beproefde keuzes gemaakt. De prijs maakt dit ook duidelijk. Met een prijs vanaf 1,25 miljoen dollar is het een jacht voor mensen met goede smaak en een gevulde bankrekening. Voor dat bedrag levert de werf de boot wel thuis af.

Grand Banks

Beoordeling:

Cijfer 8,1

Constructie *****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ***

Grand Banks

Technische Specificaties

Lengte: 14,65 m.

Breedte: 4,44 m.

Diepgang: 1,03 m.

Waterverplaatsing: 13.500 kg

Motorisering: 2 x Volvo Penta IPS 600 met 2 x 435pk diesel

Prijs vanaf: $ 1.250.000 ex

Meer info www.grandbanks.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site