Antaris Fifty5-E, klaar voor de toekomst

spot_img

Deze boottest van de Antaris Fifty5-E is uitgevoerd in 2018

De Antaris Fifty5-E is een van de meest succesvolle modellen van de Friese Antaris werf. De kleine variant op de Sixty6 en de Seventy7 is modern gelijnd, geschikt voor snelvaren en stabiel. Het relatief vlakke onderwaterschip maakt de boot ook geschikt voor elektrisch varen. Een test van de Antaris 55E met een inboard elektromotor.

Antaris

Stekker-tender

Nu sloepen en tenders met een stekker populairder worden, passen werven steeds vaker bestaande modellen aan voor het fluisterstille varen. Wat houdt mensen tegen om elektrisch te varen? Onbekendheid met de moderne mogelijkheden kan een rol spelen. Zo is de actieradius dankzij de moderne accu’s nauwelijks meer een probleem. Bovendien zijn de motoren stil en absoluut storingsvrij. Maar er is ook nog de prijs. De elektrische Fifty5 met 450 Ah accupakket is bijna €6.000 duurder dan standaardaandrijving met een tweecilinder 12pk diesel. Die meerprijs verdien je met de lagere brandstofkosten nooit terug.

Antaris

Doorontwikkeld

Deze elektrische Antaris Fifty5-E kost rond de €40.000. Dat is niet goedkoop, maar het is dan ook een buitengewoon goed doorontwikkeld product, met een degelijke constructie, prima afwerking en een hoog comfortniveau. Voor de voeding van de compacte 5kW, 48V Waterworld aandrijving zijn een Victron Titan 50 Amp lader en 16 Trojan deep cycle loodzuur accu’s van in totaal 450 Ah en 448 kilo geplaatst. De zware accu’s zijn centraal in de boot onder de opstaptreden en de motorkist ondergebracht.

Antaris

Stabiel

Kenmerkend voor de Antaris Fifty5-E is de relatief grote breedte, waardoor de boot heel stabiel is en je binnenin veel ruimte hebt. Er zijn veel opbergplekken onder de banken en onder de opstaptreden. In plaats van een kabelaring rond de boot is de Fifty5 voorzien van een stevige rubberen stootrand.

Antaris

Stilste

Deze Antaris Fifty5-E is veruit de stilste van de vijf recent geteste elektrotenders. De elektromotor onder de ruime motorkist is aangesloten op een vaste schroefas. De belangrijkste bron van geluid is de ronddraaiende propeller en onder de dikke bodem wordt het gezoem bijna geëlimineerd. De boot is super simpel te varen en mak als een pasgeboren lammetje. Maar schijn bedriegt. Als je volgas vaart, haal je met gemak 11 km/u en als je wat rustiger vaart, zo rond de 8 kilometer per uur, kun je dat een volle dag blijven doen. De Antaris 55E is een compacte, maar goed verzorgde boot met een chique uitstraling. Fijn varend en fluisterstil. Precies zoals hoort in een moderne elektrische tender

Antaris

Beoordeling:

Cijfer 8.4

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Ergonomie  ****

Afwerking ****

Vaareigenschappen ****

Prijs / Kwaliteit ***

Technische Specificaties Antaris Fifty5-E

Lengte: 5.90 m.

Breedte: 2.50 m.

Diepgang: 0.60m.

Doorvaarthoogte: 1.00 m.

Waterverplaatsing: 1.100 kg

Motorisering: vanaf 12pk diesel of 5kW elektrisch

Prijs vanaf: €33.000 (diesel), €39.000 elektrisch

www.Antarisboats.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site