Corsiva 590 tender: Strakke Kaskraker

spot_img

Een van de meest verkochte tenders van dit moment is de Corsiva 590 tender. Met een buitenboordmotor onzichtbaar weggewerkt in een strak vormgegeven romp is dit een betaalbaar alternatief voor de vele dieseltenders. En met het bed voorin en de hoge kap kun je op de Corsiva 590 tender zelfs overnachten.

Hoekig

Het merk Corsiva is al meer dan 10 jaar op de markt en bouwt in Polen jaarlijks honderden polyester boten. Die vinden gretig hun weg naar een groot netwerk van dealers in ons land. De grijs gekleurde Corsiva 590 tender ziet er modern uit en dat heeft veel te maken met de strakke, gladde romp en de hoekige achterkant. Het polyesterwerk is netjes verwerkt, zelfs aan de binnenkant van de rompschaal. Aan de buitenzijde heeft de tender een strakke kabelaring boven op de rubberen stootlijst die de buitenste afdichting van de romp-dekflens vormt.

Onderscheidend

Onderscheidend is de kuip-indeling van de Corsiva 590 tender vanwege de halfronde bank achterin en de brede stuurconsole die aan de bakboordzijde doorloopt tot aan het gangboord. De console verdeelt de kuip op een natuurlijke manier in twee delen, voor- en achter het stuur. Mooi is dat de doorgetrokken console ook plek biedt aan kleine spullen zoals sleutels en telefoons. De opstap-trede is in de diepe en kinderveilige kuip een must, maar het is jammer dat de trede zo kort is dat je er alleen met de voorvoet op kunt staan. De rugleuningen van de banken zijn aangenaam hoog en handig is de asymmetrische tafel, die tevens gebruikt wordt om het zonnedek te ondersteunen. Doordat het voordek wat is verlaagd hebben de mensen achterin goed zicht naar voren en de mensen voorin lekker veel zithoogte onder de buiskap.

Ideale motorisering

De Corsiva 590 tender heeft achter de vierkante spiegel een mooi zwemplateau. Twee trdes brengen je naar het ruime achterdek van de Corsiva 590 tender. Daaronder is de buitenboordmotor in een bun te vinden. Het motorluik gaat door de gasveren gemakkelijk open, maar rammelt een beetje tijdens het varen. De dealer zal dit, waar nodig, met een rubber strip oplossen. In de bun passen outboards vanaf 9,9 tot en met 60 pk. De dealer van de testboot, Krijgsman Watersport, vindt dat de 30 pk Mercury van de testboot eigenlijk de ideale motorisering is. Daarmee komt de boot inderdaad gemakkelijk in plané.

Probleemloos

De koersvastheid van de Corsiva 590 tender is stationair varend matig, maar met een klein beetje gas erbij is dat gemakkelijk te compenseren. Daarentegen kun je met deze strakke tender wel mooie soepele bochten draaien. Dan schiet het water met een topsnelheid van ruim 30 km per uur onder je door. Ook op volle snelheid is de boot uitstekend te controleren en dat geldt – met dank aan de draaibare buitenboordmotor – eveneens voor het achteruitvaren en afmeren. Dat lukt na een paar keer oefenen probleemloos.

Kaskraker

De strakke Corsiva 590 tender is een enorme kaskraker, want inmiddels varen er al meer dan 100 van in ons land rond. Dat is goed te begrijpen als je kijkt naar de aantrekkelijke looks en de interessante prijsstelling. In de basisuitvoering kost de 590 tender zonder motor € 12.900. Voor de geteste 30 pk driecilinder Mercury komt daar nog ongeveer € 7.000 bij. Ook niet standaard zijn het dekkleed en de buiskap en de teakline vloer. Daarom kom je in totaal voor een aangeklede Corsiva 590 tender uit op ongeveer €22.000. Met zo’n totaalprijs krijg je nog altijd veel boot voor het geld.

Disclaimer

De test van de Corsiva 590 tender is uitgevoerd in 2014. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie daarvoor het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Scorebord

Constructie***
Comfort en Ruimte***
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties Corsiva 590 tender

Lengte: 5.90 m
Breedte: 2.25 m
Diepgang: 0.50 m
Gewicht: 500 kg
Motorvermogen: 9,9 – 60 pk
Prijs: vanaf €12.900, excl. motor en accessoires
www.krijgsmanwatersport.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site