Oud Huijzer 505: Compacte snelle crossover

Deze boottest van de Oud Huijzer 505 is in 2020 met een 60 pk Tohatsu motor uitgevoerd.

Een van de succesvolste kleine tenders van de laatste jaren is de OudHuijzer 505. Het is een crossover van een consoleboot en een sloep. Prettig is dat je de motorisering kunt uitbreiden tot 60 pk. Daarmee heb je een volwaardige snel-varende tender.

Oud Huijzer 505

Hand Lay-up

De Oudhuijzer sloepen en tenders bestaan dit jaar al 20 jaar en staan al die jaren al garant voor constante kwaliteit. De boten worden in Polen gebouwd. Dat land heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot polyesterland nummer 1. Gerenommeerde merken als SeaRay, Jeanneau, Axopar en X-Yachts laten al jaren boten in Polen bouwen. De polyester romp wordt hand lay-up vervaardigd. Oud Huijzers zijn stevig gebouwd en voelen degelijk aan. Aan de buitenkant accentueert de mooie Langman kabelaring de simpele lijnen.

Oud Huijzer 505

Slim

De 505 is een compact en licht model, dat vanwege de rondzit voorin, de brede stuurbank en de kabelaring sterk doet denken aan een sloep of een tender. Aan de andere kant zorgen de slanke stuurconsole en de rechte spiegel meer voor de sportieve uitstraling van een consoleboot. Vanwege de snel-vaareigenschappen en de indeling kun je de OudHuijzer 505 dus een compacte tender noemen. De indeling is slim, met optimale benutting van alle ruimte op amper vijf meter lengte. De boeg is vrij vol en biedt veel drijfvermogen voorin.

Oud Huijzer 505

Kap

Vanwege de breedte van 2,30 m. lijkt de 505 een stuk groter dan deze eigenlijk is. Alles is eenvoudig uitgevoerd, maar uitstekend doordacht. Achterin is een brede stuurbank met plek voor twee. Onder de bank is de technische ruimte voor de brandstoftank en een mooie afgescheiden ruimte voor de accu. De kuip is zelflozend en links en rechts van de slanke console zijn kleine instaptreetjes. Aan de voorkant van de console is een leuk zitje en samen met de rondzit voorin is daar de mogelijkheid om er een bed te maken. Mooi zijn de geïntegreerde opbergbakken onder de stevige kussens. Doordat de kussens op harde ondergrond zijn vastgemaakt, zijn de bakken goed bereikbaar, maar van lichte knevels voorzien.

Oud Huijzer 505

In lijn

Voorop is een kleine ankerbak. Rondom zijn zes kikkers, zodat je gemakkelijk kunt afmeren.  De afwerking is goed en dat wordt nog eens benadrukt door de nette (optionele) kap die de geteste boot siert. De zit onder de kap is voor lange mensen aan de lage kant, maar een groot voordeel is dat de kap mooi in verhouding met de lijnen van de boot is. En eerlijk is eerlijk, je kijkt vaker tegen een kap aan, dan dat je er onder zit.

Oud Huijzer 505

Spannend

De motorisering begint bij een 15 pk. Standaard worden de boten met Tohatsu motoren geleverd die worden gemaakt door Honda. Voor een 15 pk wordt 3.295 gerekend. Het motorenspectrum voor de 505 loopt tot aan de nieuwe 60 pk, die €8.000 euro op de basisprijs van de boot legt. De geteste boot was voorzien van deze nieuwste driecilinder viertakt 1000cc motor met 12A dynamo. Voor een boot die slechts 580 kilo weegt, is deze 110 kilo wegende krachtbron misschien wat over-bemeten, maar spannend is het wel.

Oud Huijzer 505

Speels

De Oud Huijzer toont zich speels, wendbaar en opvallend stabiel. De boot is gemakkelijk te varen, ook al is de boot door het vlakke onderwaterschip wat windgevoelig. Als je het gas opentrekt, komt de boot snel in plané en lijkt een wedstrijdje met de golven aan te willen gaan. Ter verhoging van het plezier van de kinderen onder de buiskap zorgt de brede boeg voor nogal wat spray. Als je per se hard door golven wil varen, is dat achter de kap vragen om een nat pak. Op het ruime water is dit kleine monster sneller dan de meeste andere vijf meter boten en spoort dan goed. Op topsnelheid gaf de GPS 48 km/u aan.

Oud Huijzer 505

Doordacht

De Oud Huijzer 505 is budgettair interessant. Het is een doordachte, nette boot met een mooie indeling en een prima prijs. De 505 kost €11.995 zonder motor (€7.999) en zonder kap (€1.695). In totaal heb je dus voor ongeveer €22.000 een leuke, complete tender, waar je veel speels vaarplezier van kunt hebben. Waait het hard en zijn er dikke golven, dan is het een fijne compacte tender, waarbij je de gashendel een beetje in toom moet houden.

Oud Huijzer 505

Technische Specificaties Oud Huijzer 505

Lengte: 5,05 m.

Breedte: 2,30 m.

Diepgang: 0,40 m.

Waterverplaatsing: 580 kg

Motorisering: 15-70pk Tohatsu

Prijs vanaf: € 11.995, motor 60 pk €7.999

Meer info: www.oudhuijzer.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten