Seafaring 44 Coupé: luxe Eco-cruiser

spot_img

De boottest van de Seafaring 44 Coupé is uitgevoerd in 2017.

Moderne polyester motorjachten zien er tegenwoordig strakker, rechter en platter uit. Sommigen worden in het Oostblok gemaakt en bieden 360 graden panoramisch zicht. Voorbeeld is de Sloveense Seafaring 44 Coupé, nieuw en ontstaan vanuit de wereld van de campers en caravans. Het jacht is direct genomineerd als Europese Motorboot 2018.

De Seafaring 44 is het eerste jacht van de Sloveense werf. Oprichter Michael Grigorcic komt uit een familie die al lang onderdelen voor campers, caravans en auto’s maakt. Hun eerste, door Andrej Justin ontworpen model kent twee versies: trawler en coupé. Bijzonder is het onderwaterschip, dat speciaal is ontwikkeld voor de laagst mogelijke waterweerstand.

Seafaring

Eigentijds

Op een kilometer afstand kun je zien dat dit een bijzonder eigentijds jacht is. Door de smalle entree op de waterlijn en de brede uitlopende boeg, het verlengde kajuitdak en de brede strook met hoekig geplaatste loodrechte ramen. In de romp zijn drie ronde patrijspoorten en twee langwerpige rompramen. Alles draait op dit jacht om licht en comfort.

Seafaring

Buitenleven

Voorop is een groot zonnedek. Achterop is de kuipbank omklapbaar zodat deze ook bij het enorme zwemplateau te gebruiken is. Een deel van de ruim 14 meter bootlengte wordt namelijk ingenomen door het grote zwemplateau. De driedelige schuifpui is tot een derde van de breedte terug te brengen, zodat het interieur ook bij het buitenleven betrokken kan worden. Het interieur oogt als een moderne loft. Met een strakke kombuis aan stuurboord en een luxe dinette aan de andere kant. Rondom is glas en aan beide zijden is er een stevige deur naar de brede gangboorden. Een middenbolder maakt het mogelijk om de boot solo door een sluis te voeren. Een schuifdak is niet standaard. Dat komt doordat het platte dak zich ook uitstekend leent voor zonnepanelen. De bestuurder heeft een comfortabele stuurbank, een enorm dashboard, een prachtige plek voor de navigatiekaarten tot beschikking en het ruimst denkbare uitzicht rondom.

Seafaring

Twee interieur-opties

Langs de trap naar de slaapvertrekken, is een prachtig centraal schakelpaneel. Er is lambrisering met leer en de prefab betimmering met blond eiken en zebrano ziet er goed uit. Er zijn twee interieuropties, met twee of met drie hutten. In de driehutten versie is de eigenaarshut voorin en zijn onder de kuip twee tweepersoons gastenhutten met volop ruimte. Voorin is een fijne natte ruimte met gescheiden douche en toilet. De gasten hebben een eigen toilet die ook vanuit de voorhut bereikbaar is.

Seafaring

Bereikbaar

Dankzij de gedeelde luiken in de salonvloer is de motorkamer goed te bereiken. Standaard is een 110pk Volvo Penta D3, maar ook is dubbele motorisering met twee 150 pk Volvo D3’s mogelijk. De motor is met stuwdruklager voorbeeldig geïnstalleerd. Het laminaat van de romp is met vinylesterhars en een dikke gelcoatlaag mooi verwerkt. Zoals je mag verwachten op een boot waarvan de prijs rond drie-en-een halve ton begint.

Seafaring 44 Coupé

Stabiel

Fijn is dat je op deze ontwerpcategorie B-boot overal beugels vindt om je aan vast te grijpen. Voor deze ontwerpcategorie moet het jacht golven tot vier meter kunnen doorstaan. Die staan er op de testdag niet. Het is koud, maar de golven op het Pikmeer zijn niet hoger dan een halve meter. De Seafaring 44 Coupé vaart rustig, stabiel en simpel. Dankzij prima isolering is er niet veel storend geluid en het manoeuvreren is gemakkelijk. Bovenal is het bijzonder prettig om rondom zicht te hebben. Bijzonder laag is het brandstofverbruik. Dat bedraagt op kruissnelheid (1900 toeren, 15 km/u) slechts 1 liter per zeemijl. De top werd vastgesteld op 20 km/u. Best een flinke snelheid om met een comfortabele eco-cruiser over zee te glijden.

Beoordeling

Cijfer: 7,4
Constructie****
Comfort & Ruimte****
Afwerking****
Ergonomie****
Vaareigenschappen***
Prijs / Kwaliteit****
Technische Specificaties Seafaring 44 Coupé
Lengte: 14.39 m.
Breedte 4,25 m.
Diepgang: 0,80 m.
Waterverplaatsing: 11.000 kg
Motorisering: 1 x Volvo Penta D4-180 (Optie 2 X D3-150)
Prijs: vanaf €355.000
Meer info: www.seafaring.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site