Pirelli J33 jettender: Snel en speels

De boottest van de Pirelli J33 jettender is uitgevoerd in 2020. Genoemde prijzen en technische specificaties zijn uit dat jaar.

Bijboten van grote jachten, ook wel tenders genoemd, hebben soms last van hun beperkte afmetingen. Omdat ze laag moeten zijn hebben ze vaak een matig onderwaterschip met als gevolg ondermaatse vaareigenschappen. Pirelli heeft een lijn compacte tenders waarbij naast de constructieve kwaliteit juist de vaareigenschappen zijn benadrukt. Epco Ongering testte de Pirelli J33 op de Limburgse Maas.

Pirelli J33 Jettender
foto Demi Drenth

Handgemaakt

Pirelli jettenders hebben een aantal kwaliteiten die ze van andere merken onderscheidt. Zo zijn ze bijzonder fraai gestyld, handgemaakt in Milaan en kunnen worden aangepast aan de wensen van de klant. Dat maakt de door de Tecnorib werf geproduceerde Pirelli J33 jettender tot een exclusief product in een markt waarin het Italiaanse merk moet opboksen tegen het Britse Williams. Deze producten vergelijken is lastig omdat het vrijwel altijd customised boten zijn, op maat gemaakt voor de klant.

Vliegtuigmotor

Een overeenkomst is dat zowel de Britten als Pirelli tegenwoordig de Oostenrijkse Rotax 90 pk turbo benzinemotoren inbouwen. Deze lichte en betrouwbare motoren uit de ‘Bombardier-stal’ worden wereldwijd ook toegepast in onder andere Ultralight vliegtuigjes en sneeuwscooters. Bijzonder van de Rotax ACE motoren is dat de modernste inzichten in efficiency van verbrandingstechniek worden toegepast. ACE staat voor Advanced Combustion Efficiency, de optimalisatie van de mix van lucht, brandstof en vonk. Met nieuwe zuigerstangen en een lichtere zuiger lukte het om de ‘slag’ te vergroten en tegelijk gewicht te verminderen. De supercharger ranselt de lucht naar de verbrandingskamer. Door deze turbo opnieuw te ontwerpen, lukte het deze lichter, maar ook 30% efficiënter te maken. Goed nieuws uit Oostenrijk dus.

Eerste keus

De intercooler is belangrijk omdat je de beste verbrandingsefficiency krijgt met koele lucht. Ook deze is aangepast en de koelcapaciteit is verdubbeld. Verder zorgen nieuwe high performance injectors voor de juiste mix van lucht en brandstof, die op het juiste moment met de vonk van de bougie voor optimale ontbranding zorgen. De ACE techniek zorgt voor maximale power bij een minimaal gewicht (56 kilo). Dat maakt Rotax ACE momenteel de eerste keus voor lichte benzinemotoren die onder andere voor jetaandrijving worden toegepast.

Ondieptes

De voordelen van waterstraal-aandrijving zijn evident. Jetboten hebben geen bewegende delen onder water en dat maakt de aandrijving veilig, je kunt door extreem ondiep water varen en daarnaast zijn de bootjes extreem goed manoeuvreerbaar. Bovendien -en dat is in de functie van bijboot belangrijk- zijn jetboten heel laag en passen dus gemakkelijk in een lage ruimte op het moederschip. De Pirelli J33 voldoet aan al deze eisen, heeft standaard hijsogen in de hoeken, weegt maar 330 kilo en is totaal slechts 94 cm hoog. De boot is heel degelijk geconstrueerd en heeft achter op een klein zwemplateau met geïntegreerde zwemtrap, een waterskihaak en mooie beugels om je aan vast te houden bij het aan boord klimmen. Achter in de boot is een brede stuurbank waar je prima zit, ondanks dat je de voeten aan weerszijden van de aandrijvingstunnel moet plaatsen.

Verzorgd

Met een lengte-breedte verhouding van 2:1 is de J33 een relatief brede tender. De motor is precies in het midden geplaatst, wat de tender logisch in tweeën verdeelt. De console is overzichtelijk en scharniert samen met de motorkistdeksel dankzij twee gasveren gemakkelijk naar voren. Dat maakt de motor uitstekend bereikbaar. Daar zie je ook dat het hart van de boot met zorg is afgewerkt. Voor de motor is een bank en in de boeg vind je een zitting, zodat het totale aantal zitplaatsen voor deze compacte, 3,30 m lange tender op vier komt. Erg ruim zit je dan vanzelfsprekend niet. De tubes zijn van hypalon, het meest hoogwaardige materiaal en opvallend is dat de torpedo’s aan de achterzijde zijn versmald, zodat ze bij het betere bochtenwerk niet in de weg zitten.

G-krachten

De afwerking is eveneens uitstekend. Aan alle details zoals het high grip deck op de bodem, zie je dat het een verzorgde boot is, die met liefde is gebouwd.Behalve als superjachttender wordt de J33 ook vaak ingezet als ultieme compacte funboot. Als je gas geeft heb je het gevoel op een kanonskogel te zitten die wordt afgevuurd. De Pirelli vliegt over het water en de motor brult als een gewonde leeuw. Sturen is een kwestie van G-krachten kunnen weerstaan. Zodra je het sportstuur een klein beetje draait, giert de J33 in een bocht die je zo scherp kunt maken als je zelf aandurft.

Duizelig

Stationair draait de Pirelli J33 jettender om de as en het is een leuk spelletje om te proberen steeds snellere rondjes te draaien totdat je er duizelig van wordt. Zodra er golven op het water verschijnen kun je sprongetjes maken, waarbij de jettender regelmatig als een dolfijn door de lucht jumpt. Dan vaar je bijna alleen op de waterstraal, bijna zonder met de het onderwaterschip het water te raken. Door de goede sprayrail onder de boot vaar je over het algemeen droog en gecontroleerd.

Pirelli J33 Jettender

Agressief

Pas na een tijdje hebben we genoeg lef opgebouwd om het gas op een rustig stukje helemaal open te zetten. Bij 7850 toeren zien we dat de gps 78 km/u aangeeft. Dat voelt echt idioot hard op zo’n compacte, extra small funboot. Deze Pirelli J33 jettender vaart avontuurlijk, misschien zelfs een beetje rauw, maar is ook snel en agressief, precies zoals je verwacht van zo’n kleine kanonskogel. De J33 is vrijwel helemaal standaard uitgevoerd en voelt toch luxe aan. Met onder andere een automatisch brandblussysteem in de motorkamer, LED-navigatieverlichting, een multifunctioneel carbon look dashboard en in chique kleuren kost deze Pirelli J33 €30.734. Met alle opties van de testboot kost deze Pirelli €35.150,50 (incl. BTW), een marktconforme prijs voor een eersteklas jettender.

Pirelli J33 Jettender

Technische gegevens: Pirelli J33

Lengte (m.)3,30
Breedte (m.)1,67
Diepgang (m.)30 cm
Waterverplaatsing (kg.)950 ex motor
Doorvaarhoogte (m.)0,64 cm
Motor pk (kW)90 pk Rotax ACE benzine
Vanaf-prijs (incl. btw)€26,890
Meer informatie:www.bestboats.nl
Pirelli J33 Jettender

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman