Delta Powerboats 26 Open: Exclusieve uitblinker.

spot_img

De Delta Powerboats 26 Open is een moderne daycruiser, die is geïnspireerd op de populaire runabouts uit het verleden. Delta Powerboats is in Zweden ontstaan vanuit de wens om topklasse jachten te bouwen voor een publiek dat kwaliteit kan waarderen.

2

Exclusief

Uit Scandinavië komen veel enorm goede jachten. De bouwers van Delta boten maakten ook Swan en Arcona zeiljachten, dat zijn de Rolls Royces en Bentleys van de zeilwereld. Delta Powerboats zijn dus geen jachten voor de grote massa, maar voor een exclusieve groep fijnproevers. De hightech werf ligt op het eiland Saaremaa, voor de kust van Estland, zo’n 200 mijl vanaf het Zweedse vasteland. Als de boten klaar zijn varen ze deze 200 mijl naar de vestiging in Zweden. Deze overtocht is voor elke Delta de eerste kwaliteitstest.

23

Mannerfelt

Alle Delta Powerboats zijn vormgegeven door Mannerfelt Design, een ontwerpbureau dat al veertig jaar bestaat en veel snelle powerboats heeft afgeleverd. Hun designbureau is ook kind aan huis bij andere high end kwaliteitsmerken zoals Pirelli Rib’s en Nimbus. Dus als je het beste wil bouwen vraag je vader Ocke en zoon Ted Mannerfelt. Zij maken bij hun ontwerpen vaak gebruik van een dubbel getrapt onderwaterschip en ook op de Delta Powerboats 26 Open is dit toegepast. Het zorgt er voor dat de boot razendsnel accelereert, planerend mooi vlak blijft varen en snelheden kan halen van 50 knopen. Voor snelheden boven de 80 km/u heb je een groot vermogen nodig, in dit geval is een 380 pk van Volvo-Penta met hekdrive geïnstalleerd. Het is een V8 benzinemotor met een hoog koppel, die een geweldige acceleratie en een hoge topsnelheid mogelijk maakt.

Verfijnde degelijkheid

De constructie is volkomen gericht op verfijnde degelijkheid. De werf heeft 3D freesmachines voor de mallen en gebruikt voor de bouw de vacuüm injectie methode met vinylesterhars. Zo krijg je de maximale sterkte bij een minimale laminaatdikte en ben je verzekerd dat er nooit osmose kan optreden. De 26 Open is strak gelamineerd en zelfs in het binnenste van de boot netjes afgewerkt. Zeer mooi zijn de zes X-vormige kikkers die als ornamenten boven de massieve kunststof stootrand uitsteken. Het model is met de beproefde layout zeker tijdloos te noemen. De indeling is doordacht en speciaal gericht op dag- en weekendgebruik. Er is bij de spiegel een mooi groot zwemplateau met standaard hekanker en een hekdouche. Mooi is het grote zonnedek dat je dankzij een slim omklapbare rugleuning aan twee kanten als bank kunt gebruiken.

8

Vierkant

Erg fraai is de bekleding met een uniek patroon. Klanten kunnen zelf de stof uitkiezen, maar de gekozen bekleding past naadloos bij de exclusieve uitstraling van de rest van de boot. Bovendien is leuk dat er een vierkant motief in de stof is gebruikt, dat een perfecte match vormt met de andere vierkante stijlelementen, zoals de luidsprekers, de snijplank in de kombuis en de stopcontacten. Zelfs het praktische opklapbare gaskomfoortje in de wasbak is vierkant.

Servies

Andere stijlelementen die het exclusieve karakter van de boot benadrukken zijn de suède bekleding van het stuur, van het dashboard en van de plank onder de voorruit met de bimini er onder. In kuip zijn aan weerszijden mooie handrails waar je ook de fenders aan kunt vastmaken. Achter de voorruit is een brede flip-up stuurbank met omklapbare rugleuning. De hoek van het stuurwiel is verstelbaar. Je hebt er een mooie voetensteun en het dashboard is zowel fraai als functioneel. Voor de meest gebruikte voorzieningen zijn er vlakke knoppen en verder vind je op het dashboard alleen een Garmin navigatiescherm. Als je de zitting van de stuurbank langs het stuur omhoog klapt komt de fraaie buitenkeuken tevoorschijn. Leuk is dat er in een van de kastjes standaard een mooi servies wordt meegeleverd. Naast de keuken is er een opklapbare plank. Dat heeft een vierkant deel dat als snijplank kan dienen. De koelkast is standaard.

Timmerlieden

Aan beide zijden van de kuip zijn treetjes om naar het voordek te komen. De ankerkluis voorop is diep. Om de boot gemakkelijk te betreden kun je de navigatiemast met toplicht als instaphulp gebruiken. Het dakluik op het voordek is flush gemonteerd. Onder het voordek is een compacte, maar mooi uitgevoerde cabine met een tweepersoons bed en een natte cel. Een bijzondere slimmigheid is het dikke matras dat uit twee delen bestaat. Het bovenste deel kun gebruiken om er het zonnedek op de kajuit mee te beleggen. De kajuit is laag, er is nauwelijks zithoogte en dat is ook in de toiletruimte het geval. Maar het bed is lekker groot en er is veel licht. Het houtwerk wordt met de hand gemaakt door echte timmerlieden.

Standaard

Het interieur is werkelijk briljant afgewerkt en alles ziet er verzorgd uit. De boot is heel compleet uitgevoerd met standaard allerlei zaken als een Fusion audio systeem, Zipwake trim assist, Esthec op de dekken, een teak tafel en een CZone digitaal schakelsysteem voor alle elektra. Bij andere merken betekent dit een optiepakket dat minimaal €25.000 aan de basisprijs toevoegt. Niet standaard zijn de bimini, een ankervoorziening voorop, verwarming en de walstroom.

Kermisattractie

De Delta 26 Open heeft standaard de Volvo Penta 380 pk V8 benzinemotor. Deze is met een hekdrive perfect in een geïsoleerde kist onder het zonnedek geïnstalleerd. Langzaam varend produceert de motor een heerlijk diepe zoem, die op vol vermogen in een beschaafde grom overgaat. We varen eerst langzaam en kijken hoe groot de draaicirkel is. Deze bedraagt ruim twee scheepslengtes en dat is normaal voor een hekdrive. Als je wat gas geeft wordt de cirkel dieper maar nauwelijks kleiner. Daarna gaan we sprinten. We zien hoe we met amper vijftien seconden een snelheid van rond de 50 knopen halen, dik negentig km/u. Dan valt op dat je voortdurend maximale controle hebt en het lijkt alsof de boot je uitdaagt om snelle bochten te maken. Daarin moet je wat oppassen. Als je de boot te schuin in een bocht legt en je geeft gas, zou de boot op de stepped hull kunnen inhaken. Hou je de boot wat rechter, dan kun je de passagiers de sensatie van een kermisattractie laten voelen. De G-krachten zijn enorm maar de Delta geeft geen krimp.

Fijnproevers

De Delta Powerboats 26 Open is een snelle daycruiser voor fijnproevers. Het is een degelijk product met mooie design accenten en verzorgde aankleding. Stijlvol, elegant, snel en degelijk, dat zijn de belangrijkste kenmerken van deze boot. De boot is slim ingedeeld en vaart perfect. Dat maakt deze Delta Powerboats 26 open tot een superieur gebouwde en prachtig afgewerkte Scandinavische weekender. De prijs begint bij € 234.740 en dat is een prima prijs voor een compleet uitgeruste uitblinker.

d

TECHSPECSDelta 26 Open
Lengte o.a.:8,10 m.
Breedte:2,60 m.
Diepgang:0,90 m.
CE-Ontwerpcategorie:C
Motorisering:380 pk Volvo Penta V8
Waterverplaatsing:2100 kg
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 234.740
Meer informatiewww.vmgyachting.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site