Jeanneau Yachts 55: Briljante Bluewater cruiser

spot_img

De Jeanneau Yachts 55 is ontworpen om de ruimte op een 55 voet lang zeiljacht optimaal te benutten. Met een lengte van 16,78 m. en een breedte van 4,98 m. biedt dit Franse jacht een geslaagde combinatie van praktische binnen- en buitenruimte. Het maakt dit ruime zeiljacht geschikt voor zowel chartervaart als voor veeleisende eigenaren. In de zomer van 2023 werd de Jeanneau 55 genomineerd voor de Zeilboot van het Jaar Innovatieprijs.

2

Vrijheid blijheid

Het exterieur van de Jeanneau Yachts 55 is ontworpen door Philippe Briand en Andrew Winch. Zowel van buiten als in het opvallende interieur oogt deze 5 voeter extreem ruim. Wat dit zeiljacht van alle andere blue water cruisers onderscheidt, is de indeling. Het is het eerste jacht dat het ruime voorschip helemaal voor de eigenaar reserveert en voor de gastenhutten aparte entrees vanuit de kuip heeft. Dat biedt zowel de eigenaar als de gasten extreem veel privacy. Dat is op een jacht van deze grootte in de meeste gevallen geen overbodige luxe. Logischerwijs is veel van de ruimte gereserveerd voor het leven aan dek, want daar houden zeilers zich meestal op.

55

Sandwich

De constructie is degelijk en verzorgd met een vacuüm geïnjecteerde sandwich romp. Deze heeft een extra dik vollaminaat rond de L-vormige gietijzeren kiel. Er is discontinue 1 x 19 verstaging en het lopend want is gemaakt van Dyneema en polyester. De blokken en lieren zijn van Harken en de valstoppers van Spinlock. De boot heeft een dekstepped Sparcraft mast met twee paar zalingen en een in-mast furling grootzeil van 72 m2 dat elektrisch wordt in- en uitgerold en voorzien is van German sheeting systeem. De 95% fok is zelfkerend en 59 m2 groot, in totaal is er dus 131m2 aan de winds zeiloppervlak. Optie is een 130 genua op een furling systeem voor de fok. Op de boegspriet kan ook nog een code zero of een gennaker worden gevoerd.

3

Gezelligheid

De ontwerpers hebben de maximale breedte van vijf meter volledig benut. Achterop is een elektrisch opklapbare spiegel voor een tendergarage. Op het achterdek zijn brede spiegelbanken en twee riante dinettes, die omgebouwd kunnen worden tot ongelofelijk grote zonnebedden met voldoende ruimte om tussendoor te lopen. Dit loungegebied maakt duidelijk dat het buitenleven op de boot voorop staat. Er is hier plek voor 10 tot 12 relaxende gasten die op een enorm terras kunnen genieten van zon, zee en gezelligheid. De bovenzijde kan met een stoffen schuifdak worden afgesloten zodat je er beschermd tegen wind en regen kunt verblijven.

7

Gullwing

Het voorste deel van de dinettes maakt deel uit van de stuurbanken achter de twee stuurwielen. Niet geheel toevallig sluit dit gedeelte aan op de imposante beugel die de achterste begrenzing vormt van de enorme hardtop. Deze is aan de kuipkantmet een zeil af te sluiten, zodat je daar een bovendekse kajuit kunt vormen. Met voldoende zitplek, een dinette, extreem veel licht van boven, een ruime navigatieplek en perfect uitzicht naar buiten. De hardtop is ruim en hoog, maar past goed bij de elegante lijnen van het slanke jacht. Heel mooi zijn de ‘gullwing’ deuren naar de gastenhutten.  Aan beide zijden zijn ze uitgevoerd met een 1,55 m breed tweepersoons bed en een eigen natte ruimte met douche en toilet. De hut aan stuurboord is de VIP hut die met een extra zitje is uitgevoerd.

Crewhut

Onderdeks is het appartement voor de eigenaar. Aan stuurboord is de een langsscheepse kombuis en aan bakboord een grote gezellige zit-, eet- en televisiehoek. De eigenaarshut heeft het 1,60 m brede tweepersoonsbed aan bakboord. Aan stuurboord is een zitje en vind je volop kastruimte. De hut is met een praktische schuifdeur van het zitgedeelte af te schermen. Er is ruim voldoende gelegenheid om te ventileren. Helemaal voorin is de ruime natte cel. In de boeg is de crewhut met eigen natte ruimte. Deze plek is alleen vanaf het voordek te bereiken. Een 2kW ankerlier is daar standaard.

Getest

De Jeanneau Yachts 55 werd getest in het kader van de Boot van het Jaar testdagen. Dat vond plaats rond de Bataviahaven in Lelystad. Er stond tijdens de test 20-25 knopen wind uit Zuidwestelijke richting op het Markermeer. De golfhoogte was ongeveer 75-90 cm. De regen teisterde af en toe de jury, maar de het schuifdak boven de kuip bewees goede diensten.

De Jeanneau heeft een 110 pk viercilinder Yanmar common rail dieselmotor met vaste schroefas. Op zo’n breed jacht zijn twee wijd uit elkaar geplaatste roerbladen noodzakelijk om tijdens flinke helling voldoende grip op het water te hebben. Ondanks de ruime afmetingen van de boot was deze gemakkelijk in de haven te dirigeren. De motor loopt en schakelt soepel en is tijdens het varen nauwelijks hoorbaar. De topsnelheid is 9 knopen en op kruissnelheid van 8,5 knopen is het verbruik ongeveer 11 liter per uur. Met een brandstofvoorraad van 380 liter op dit jacht van 17 meter en 18,5 ton betekent dit dat je ongeveer 300 zeemijl (555 km.) actieradius hebt.

h

Gereefd

We starten met iets gereefde zeilen. Fijn is dat de Jeanneau direct flink accelereert en met de drukknoppen van de furling installaties gemakkelijk in balans te krijgen is. De plaatsing van de lijnen en lieren is uitstekend, zodat je ook singlehanded kunt zeilen. Overstag gaan is met de zelfkerende fok eenvoudig en de boot luistert goed naar de ingegeven bewegingen van de grote stuurwielen. Mede dankzij het formaat, maar zeker ook door het uitstekende onderwaterschip is deze Jeanneau snel. 10 knopen vaart is aan-de-winds met een knik in de schoot de standaardsnelheid. Vaar je iets ruimer, dan loopt de snelheid op tot 11,4 knopen. Onder helling merk je pas hoe breed dit jacht is, want als je van de hoge kant naar beneden kijkt zie je het water meer dan drie meter onder je. Maar het jacht geeft vertrouwen en biedt onwaarschijnlijk veel comfort, ook onder zeil.

d

Briljant

De Jeanneau Yachts 55 is een ruim en briljant ingedeeld jacht met prima zeileigenschappen en een goed constructie- en afwerkingsniveau. Dat zijn eigenschappen die deze blue water cruiser tot een aantrekkelijke keuze maken voor mensen die lange reizen willen ondernemen of voor luxe chartermaatschappijen met veeleisende clientèle.

Technische Specificaties

Lengte over alles16.93 m 
Waterlijnlengte16.05 m 
Breedte maximaal4.99 m 
Waterverplaatsing18,542 kg 
Diepgang standaardkiel – ondiep2.55 – 1.98 m 
Gewicht standaardkiel – ondiep4,900 – 5,680 kg 
Ballastaandeel standaard – ondiep26 – 30%
Brandstoftank230 L 
CE CategorieA12 / B16 / C16 / D16
MotorYanmar 110 pk– 81 kW
Standaard Zeiloppervlak131 m2 
Zeiloppervlak met genua ipv fok159 m2 
Asymmetrische Spinnaker250 m2 
Code 0110 m2 
Masthoogte boven water25.20 m 
Meer informatiewww.nautischkwartier.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site