Antaris Sixty6: schot in de roos

De boottest van de Antaris Sixty6 is uitgevoerd met een 42 pk Vetus diesel in 2013. De vermelde prijzen zijn uit dat jaar.

In november 2013 introduceerde sloepenbouwer Antaris voor het eerst sinds tijden weer een echt nieuw model. De nieuwe Sixty6 bleek een schot in de roos, want binnen drie maanden zijn er al dertig van verkocht. Wat is het geheim?

Antaris Sixty6

Lijkt nergens op

De nieuwe Antaris Sixty6 is geen sloep, met kabelaring en kopleguaan, maar ook geen tender met het bekende schuin weglopende kontje. Bureau Gaastmeer maakte een ontwerp van een boot die nergens op lijkt, tenminste, niet op een van de bestaande boten. En samen met de ervaren werf werd het design verfijnd. Met de hoge, steile neus, de negatieve spiegel en de horizontale groeven in de romp kreeg de Sixty6 inderdaad een onderscheidend, stoer uiterlijk.

Antaris Sixty6

Extreem breed

Het belangrijkste kenmerk is de extreme breedte. Dat maakt de Antaris Sixty6 heel stabiel en het komt ook ten goede aan de binnenruimte. Er is veel aandacht gegeven aan comfortabele hoge rugleuningen voor bestuurder en passagiers. Door het hoge vrijboord is het een veilig model voor het varen met kleine kinderen. Alle opbergruimtes onder de banken zijn voorzien van keurig afgewerkte binnen-bakken, helaas met losse deksels.

Onder de brede opstaptreden is een chique plek voor de fenders en één opbergruimte aan bakboord is speciaal geschikt om er een chemisch toiletje te plaatsen. Onder het voordek met ankerkluis is plek voor een koellade. Doordat de slanke stuurconsole los van de motorkist is geplaatst, geeft dit een extra ruimtelijk effect.

Antaris Sixty6

Sloepig

Leuk is dat de boot met kleine ingrepen zowel klassiek ‘sloepig’ als modern ‘tenderachtig’ uit te voeren is. Bijvoorbeeld door de stootlijst in grijs of zwart uit te voeren. En met moderne kleuren, rvs of carbon accenten en met teak of een kunststof dekbedekking krijgen twee dezelfde boten een compleet andere ‘look’.

Snelvaren

Het onderwaterschip is ontworpen voor snelvaren, maar dat wil niet zeggen dat je er niet rustig mee kunt varen. In de standaarduitvoering wordt de boot geleverd met 16 pk tweecilinder Vetus en ligt de topsnelheid rond de 13 kilometer per uur. Met een 75 pk motor wordt het een vaarbewijsplichtige boot met een top van 36 km/u. In de geteste Antaris Sixty6 was een viercilinder 42 pk Vetus geplaatst. Die loopt soepel en brengt een top van 23 km/u op de klokken. Bij het accelereren stijgt de neus ongeveer 10 graden, maar de boot blijft goed beheersbaar en stuurt licht. Door de stabiliteit, de goede zitposities, de vaareigenschappen en de grote hoeveelheid opbergruimte voldoet de Sixty6 prima als moderne dagboot.

Samenvatting

De Antaris Sixty6 is een succesvol model van de Friese Antaris werf en kenmerkend is de enorme breedte van 2 meter 60 ten opzichte van de lengte van 6 meter 60. Hierdoor ontstaat een enorme kuip waarin extra aandacht is besteed aan het zitcomfort. Met comfortabele rugleuningen tot liefst 55 cm.

Antaris Sixty6

De vormgeving van de Antaris Sixty6 doet denken aan een sloep, maar de ontwerpers zijn geslaagd om de bootmoderne ‘looks’ mee te geven. De Antaris heeft twee U-vormige banken die zijn gescheiden door een ruime instap. Onder de banken is veel opbergruimte. Optioneel zijn een ladekoelkast en een toilet.

Het moderne uiterlijk blijkt onder andere uit de rechte neus en de negatieve spiegel. Ook de – voor een sloep – kenmerkende kabelaring en kopleguaan ontbreken bij de Sixty6. De stuurstand met stuurwiel zijn achter in de boot gelegen. Een leuk stijldetail zijn de langsgroeven in de romp.

Standaard is een Vetus 16 pk 2-cilinder diesel maar voor de liefhebbers van snel varen is motorisering tot 75 pk mogelijk. Daarmee komt de boot gemakkelijk in plané en steek je snel het IJsselmeer over. En dankzij een effectieve spayrail en de hoge boeg heb je geen last van opspattend buiswater. Dit is echt een boot die je droog overbrengt. Of het moet gaan regenen…

Deze moderne Antaris Sixty6 is 6 meter 60 lang en verkrijgbaar vanaf 35 duizend euro bij Antaris Boats. En hij is in alle kleuren van de regenboog leverbaar.

Beoordeling:

Scorebord:

Constructie ***

Comfort & Ruimte ****

Ergonomie ***

Afwerking ***

Vaareigenschappen ***

Prijs / Kwaliteit ***

Antaris Sixty6

Technische Specificaties

Lengte: 6.60 m

Breedte: 2.60 m

Diepgang: 0.75 m

Doorvaarhoogte: 1.10 m

Motorisering: 16 tm 75 pk

Prijs: vanaf: €34.000

Meer info:www.antarisboats.com

portret:

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman