Interboat 6.5: Doorontwikkelde klassieker

spot_img

Deze boottest van de Interboat 6.5 is uitgevoerd in 2017. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

De nieuwe Interboat 6.5 is een schoolvoorbeeld van een doorontwikkeld product. In de sloep vind je geen spectaculaire fratsen, er zijn alleen beproefde technieken toegepast. Dat maakt het een moderne sloep met klassieke trekjes.

Interboat 6.5

Niet allemaal tenders

In de sloepen- en tenderwereld is de laatste jaren vraag naar klassiek gelijnde sloepen, die je met meer snelheid kunt varen. Niet iedereen valt namelijk op moderne tenders. Interboat, een van de grootste en oudste sloepenbouwers van het land sprong in dit gat met de nieuwe 6.5. De overnaadse polyester sloep heeft een smalle kop die snel breed uitloopt. Achterop is een zonnedek met twee kleppen naar de grote opbergruimte eronder. Hierdoor is de plek van de stuurman meer naar het midden van de boot en dat is goed voor de balans. Ook nieuw is dat er aan twee zijden consoles zijn, waarin een spoelbak of koelkist kan worden ondergebracht. Tegenwoordig wordt meestal niet meer gekozen voor teak vloer en dekken. Optioneel kan Esthec of een andere teakvervanger worden gekozen.

Praktisch

Dat Interboat al meer dan 23 jaar sloepen bouwt is duidelijk te zien aan de degelijke, handlay-up bouw en tal van slimme details. Onder de opstaptreden is plek voor de stootwillen. Op het zogenaamde potdeksel zijn praktische fenderhaken geplaatst. De rugleuningen zijn hoog en comfortabel. Dat de motorkist beperkt te openen is, vormt geen probleem omdat de meeste watersporters toch nooit onder de motorklep kijken. Door een paar schroeven los te draaien legt een monteur binnen een minuut de hele motor bloot.

Motorkeuze

Midscheeps staat standaard een 16 pk Vetus diesel tweecilinder met een Mitsubishi blok. Meestal kiezen klanten de viercilinder 33 pk of 42 pk, die loopt wat rustiger. Daarmee haal je gemakkelijk snelheden rond de vaarbewijsgrens van 20 km. Wie nog harder wil of altijd op groot water vaart, kan ook een Volvo Penta 75pk viercilinder kiezen. In Engeland, waar de sloepen ook populair zijn, varen de meeste boten met deze krachtbron.

Marktwaarde

De Interboat 6.5 vaart zoals een sloep hoort te varen. De boot is koersvast, stuurt licht en draait kort. In kleine ruimtes is de boot ook zonder boegschroef gemakkelijk te manoeuvreren. Het is een mooie, modern ogende sloep die degelijk is geconstrueerd, praktisch is ingedeeld en luxe is afgewerkt. Goedkoop is nieuwe 6.5 niet. De prijslijst begint bij €35.900, maar daar staat tegenover dat in de afgelopen 20 jaar is bewezen dat de marktwaarde hoog blijft.

Interboat 6.5

Beoordeling:

Cijfer: 7,7

Constructie                 ****

Comfort & Ruimte      ****

Afwerking                   ***

Ergonomie                  ****

Vaareigenschappen   ****

Prijs / Kwaliteit           ***

Technische Specificaties Interboat 6.5

Lengte: 6,50 m.

Breedte 2,50 m.

Diepgang 0,70 m.

Doorvaarhoogte: 1,12 m

Gewicht 1300 kg

Motorisering: 16-75 pk inboard diesel

Prijs vanaf ca. €35.900

Meer info: www.interboat.nl 

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman