XO 260 DSCVR T-top: aangenaam & avontuurlijk

spot_img

Deze boottest van de XO 260 DSCVR T-top is uitgevoerd in 2020.

Scandinavische boten worden gemaakt om hard en onder alle omstandigheden veilig naar je eiland te kunnen varen. Daarmee ervaar je het ultieme gevoel van vrijheid en door de degelijkheid hoef je niet bang te zijn dat er iets stuk gaat. Zo’n boot is ook de XO 260 DSCVR T-top.

XO 260 DSCVR T-top

XO 260 DSCVR T-top is Buitengewoon

XO is een Scandinavisch merk dat kwaliteit, degelijkheid en veiligheid hoog in het vaandel heeft. Het acroniem staat voor Extra Ordinary, buitengewoon dus, en dat is deze boot zeker. En die cryptische toevoeging, DSCVR, slaat op Discovery, een stille verwijzing naar de Landrover Discovery. Uit de naam kun je aflezen dat het een stoere boot voor het ruigere werk zal zijn. Er zijn drie versies: een open versie, een met een Targa beugel en deze met de T-Top boven de kuip. Daarmee kun je jezelf in de winter helemaal beschermen tegen de wind, de regen en de kou, maar vaar je ‘s zomers lekker open en toch beschermd tegen de brandende zon. Leuk is dat je op de XOboats site zelf je XO kunt configureren.

XO 260 DSCVR T-top

Uniek

Er is een enorm scala aan uitvoeringen en opties, zoals voor de motorisering. Die begint met een 250pk en loopt tot een 400pk Verado. Daarnaast kun je extra’s kiezen zoals het wrappen -het met folie laten beplakken – van de romp, navigatie opties, allerlei apparatuur, zoals kachel, koelkast, etc. Met zoveel keuzes wordt elke XO uniek. De romp is altijd gemaakt van aluminium en dat geeft geen krimp als je een keer een steen, een drijvende fles of een brok hout raakt. In 2021 verschijnt er op basis van deze romp ook een cabin versie. De binnenschaal is altijd van polyester en dat is prettig omdat je er weinig onderhoud aan hebt omdat het gemakkelijk schoon te maken is.

XO 260 DSCVR T-top

Makkelijk instappen

De romp heeft een stompe neus met neusbeschermer en naast het diepe ankerluik zijn twee beugels die het voorop instappen gemakkelijk maken. De kuip voorop bevat twee banken, een lange in L-vorm en een korte aan stuurboord. Voor vissers is daar ook een plek is om staand tegen de bootrand te kunnen steunen. De doorgang naar het achterste deel van de boot is tweedelig, een klapdeel midden in de voorruit en een mooi transparant deurtje.

XO 260 DSCVR T-top

De plek voor de stuurman is echt top. Je hebt er een verende stuurstoel, een tweetal bekerhouders en een ergonomisch ontworpen dashboard met groot scherm voor de motorinfo en de navigatie gegevens. De knopjes die je weinig gebruikt zijn naast de stoel geplaatst. Aan bakboord is onder de voorruit een mooie doelmatige toiletruimte. Het is er niet heel hoog, maar je kunt er buiten beeld prima gebruik van het toilet maken. Aan bakboord is een dubbele stuurbank. Alle stoelen en banken zijn enorm robuust, maar elegant. Aan de achterzijde zijn praktische opbergvakken. Achterin heb je een langsbank en aan de overkant een mooie buitenkeuken. Naast de motor zijn diepe opbergvakken.

XO 260 DSCVR T-top

Onbekende

Door de stoere romp met de panoramische vooruit weet je dat je een XO niet koopt voor een tochtje op de Vecht met een fles Chablis op tafel. Dit zijn avontuurlijke boten, geschikt om zonder vaste plannen te vertrekken en een reis naar het onbekende te maken. In deze boot is regen geen probleem, golven maken niet uit en wind maakt een tochtje naar de Waddeneilanden of over het IJsselmeer alleen maar spectaculairder. Deze XO 260 DSCVR T-top schreeuwt om avontuur. Als je in de boot zit, zie je niet het belangrijkste van deze boot. Dat is namelijk het onderwaterschip.

Achter neus loopt het onderwaterschip uit van een diepe V- voorin, naar een relatief vlak gedeelte achterin met een deadrise van 22 graden. Dat zorgt ervoor dat je droog vaart, gemakkelijk door de golven snijdt en snel kunt accelereren. Ook valt op dat de belangrijke onderdelen voor het temmen van dit raspaard op de ideale plek zijn geplaatst. Het stuur, de gashandle, de voetensteun, het raam, alles is in de Scandinavische traditie perfect geplaatst om zo gemakkelijk, veilig en snel mogelijk op de plek van bestemming aan te komen. Dat vind je in alle versies.

XO 260 DSCVR T-top

Fluitend

Deze XO 260 heeft een Mercury Verado 400pk, 2,6 liter zescilinder-in-lijn motor aan de spiegel. Het is een geweldige machine, die wordt aangejaagd met inlaadluchtkoeling en elektronische regeling van de compressordruk. Het is de krachtigste in zijn soort en de top ligt met deze combinatie rond de 90 km/u. Als je het gas openzet lijkt de boot te blijven versnellen. Met 90 km/u over een ribbelig Markermeer schieten is echt heel hard, al voelt het in deze DSCVR aan alsof je fluitend van een berg af fietst. De XO snijdt de golfjes subtiel aan flarden en stuurt daarbij zo gemakkelijk, dat je als Max Verstappen bochten op hoge snelheid kunt nemen.

XO 260 DSCVR T-top

De overeenkomst met een 4 x 4 terreinwagen houdt op bij het comfort, want met deze Discovery ga je soepel en degelijk, maar in alle luxe door de moeilijkste vaaromstandigheden. Al met al is deze XO 260 DSCVR een zeer complete multifunctionele boot waar je ‘s zomers en ’s winters geweldige avonturen mee kunt beleven. De prijs begint voor de basisversie bij €57.500, exclusief btw en zonder motor. Met de 200 pk kom je uit op €92.547 en de geteste versie met 400 pk begint bij net iets meer dan een ton. Daarvoor heb je een boot waarmee je comfortabel kunt varen als alle andere boten vanwege het slechte weer in de haven blijven. Een echte Discovery dus.

XO 260 DSCVR T-top

Technische gegevens: XO 260 DSCVR

TECHSPECS
Lengte (m.)8,10 m.
Breedte (m.)2,55 m.
CE-OntwerpcategorieB
Motor pk (kW)250-400 pk Mercury Verado
Waterverplaatsing: (kilo)1600
Topsnelheid (km/uur)50 knopen, 92 km/u
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 72.587 incl. 21 % btw, excl. motor

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site