Chris*Craft 22 Lancer Rumble: ultramoderne klassieker

spot_img

Deze boottest van de Chris*Craft 22 Lancer Rumble is in 2006 uitgevoerd met de 320 pk Volvo-Penta benzinemotor.

Je kunt heel veel over boten praten, discussiëren en schrijven. Maar wat telt is toch het gevoel dat je bij een boot krijgt. Of je door de boot wordt gegrepen, of de boot in je hoofd blijft hangen. Iets dergelijks is het geval bij de nieuwste Chris*Craft, de 22 Lancer, met de mooie toevoeging Rumble. Die slaat op de terugkeer van een oude vinding: de Rumble seat, een wegklapbare bank onder het voordek. Verslag van een acute verliefdheid.

Alleroudste merken

Eigenlijk is er geen ouder botenmerk te bedenken dan Chris*Craft, want de geschiedenis van het legendarische Amerikaanse concern gaat zelfs terug tot 1874. Honderd tweeëndertig jaar ervaring is meer dan waar welke andere bootbouwer ook op kan bogen. Het Chris*Craft verhaal is bekend. In 1874 bouwde de 13-jarige Chris Smith zijn eerste mahoniehouten bootje. En in de tijd dat Henry Ford de lopende band voor zijn T-Fords opzette produceerde Smith zijn eerste serie snelle motorbootjes. Als rechtgeaarde Amerikaanse ondernemer zocht Smith allerlei manieren om goedkoper te produceren en zocht hij de publiciteit om een grotere afzetmarkt te bereiken. Dat deed hij door als eerste beroemde Amerikanen in Chris*Crafts te laten poseren en zijn boten beschikbaar te stellen voor de filmindustrie van Hollywood.

Chris*Craft

Populariteit

Deze tactiek heeft gewerkt, want sinds die tijd zijn duizenden Chris*Crafts geproduceerd en enige tijd lang was het zelfs de grootste botenproducent ter wereld. Ook in onze tijd wordt deze marketingstrategie nog heel vaak gevolgd, wat blijkt uit het beschikbaar stellen van twee roodgekleurde sloepjes aan bekende Amsterdamse acteurs op leeftijd en series als “met Cor op reis”, waarin Neerlands favoriete pianist met een duidelijk herkenbaar sloepenmerk door Nederland vaart. Chris*Craft is met haar marketingactiviteiten verantwoordelijk voor een groot deel van de populariteit van de gemotoriseerde watersport in Amerika. En dus indirect ook voor de acceptatie van de speedboot op de Nederlandse wateren.

Indian

Dat lukt natuurlijk niet alleen met marketing. Daarvoor moet je ook hele goeie bootjes bouwen. Anno 2006 is het bedrijf eigendom van Stellican Ltd, een concern dat het bijna failliete Chris*Craft opkocht en tot nieuwe bloei wist te leiden. Stellican heeft onlangs ook de Indian Motorcycle Company, het oudste motorfietsmerk van de Verenigde Staten opgekocht. Met een reorganisatie à la Chris*Craft moet dit merk de concurrentieslag met Harley-Davidson weer aan kunnen gaan. Goed voorbeeld doet volgen.

D-day

Éen van de meest legendarische verhalen over Chris*Craft gaat over de inzet van hun boten tijdens de “D-Day” landing van de geallieerden in Normandië. Met deze geslaagde actie hadden de boten als enige watersportmerk ook onder vijandelijk afweervuur hun functionaliteit bewezen. Tegenwoordig bestaat de modellenlijn uit vier types. Het bekendst is misschien wel de Speedster, een 20 voet grote klassiek ogende speedboot. Daarboven vind je de Launch, middenklasse boten met een open boeg en verkrijgbaar in 22, 25 en 28 voet. De volgende modellenlijn beslaat vier Corsair kajuitspeedboten van 25 tot en met 36 voet. En tenslotte is er nog de Roamer, een 40 voet grote express cruiser met Volvo Penta IPS aandrijving.

Chris*Craft

“Oma Duck” bank

De geteste 22 Lancer Rumble is een aangepaste versie van de 22 Launch. De aanpassing bestaat daaruit, dat de open boeg van de Launch met een dek is afgesloten, maar dat er zich in het dek een zogenaamde “Rumble seat” bevindt. Dit is het soort extra bank dat je vroeger achter in antieke “Oma Duck” auto’s kon vinden. Als je de kofferklep opende trof je op de plek voor de bagage een zitplaats aan voor twee personen. Maar Chris*Craft is met de tijd meegegaan en laat de “Oma Duck hobbelbank” elektrisch onder het dek verdwijnen of in het dek verschijnen. Dat kan zowel met de afstandsbediening als met een drukknop op het fraai gestileerde dashboard. Een rumble seat lijkt een vrij achterhaalde vinding, maar in de USA schijnt er grote belangstelling voor te bestaan. Want de boten met gesloten voordek zijn veel populairder dan de bow riders en met deze vinding heb je de “best of both worlds”: het uiterlijk van een Speedster en het aantal zitplaatsen van een Lancer.

Uitwaaierende kop

De geteste Chris*Craft wordt in de USA gebouwd op de eigen werf in Florida. Daar lamineren de werknemers met de hand in zes stappen de veelgeprezen motorjachten. In de bodem is een geluidsabsorberend sandwich stringersysteem aan de romp vastgelamineerd. Het polyesterwerk is aan de buitenzijde prachtig strak en ook de binnenzijde is uitstekend afgewerkt. Opvallend aan de romp van de Chris*Crafts is de geringe zeeg van de deklijn. Gelukkig ontbreekt de kenmerkende tumblehome achterzijde niet in dit klassiek ogende ontwerp. Het onderwaterschip is bepalend voor de vaarprestaties en daarin heeft het Amerikaanse merk een naam hoog te houden. Het vlak bestaat uit een diepe V-vorm voorin en de deadrise, de hoek die het vlak aan de achterzijde maakt, bedraagt 20 graden. Aan beide zijden zijn er twee driehoekige sprayrails en een zeer scherpe hoek tussen de zijkant van de romp en het vlak moet er voor zorgen dat het opspattende water naar beneden wordt afgebogen. Aan de boeg is een trailerhaak bevestigd en op het achterdek bevindt zich de verzinkbare skipaal.

kikker

Runabouts

Er is maar weinig verschil in uitstraling tussen de moderne polyester speedboten en de oude mahoniehouten runabouts. Dat heeft mede te maken met de imposante uitwaaierende kop en de prachtige in rvs lijsten vervatte raampartij. Het middelste deel daarvan is klapbaar, want als de rumble seat is dichtgeklapt moet je ook het voordek kunnen bereiken, bijvoorbeeld om de voorlandvast aan de in de boordverlichting geïntegreerde kikker te kunnen vastzetten. En het door de fabriek zelf ontworpen en gefabriceerde beslag is het volgende bewijs van de fraaie styling van de geteste Lancer 22 Rumble.

Chris*Craft

Kat met kunststof staart

Onder het achterdek wordt het elektrisch bediende motorluik bedekt door een groot zonnekussen. Onder het luik is de motorkamer overzichtelijk ingedeeld. In de geteste boot is afgeweken van de standaard motorisering met de 280 pk Volvo Penta 5,7 liter benzinemotorwant er is gekozen voor het 320 pk leverende broertje van het bovengenoemde blok. Een beest van een motor in een katachtige omlijsting. Achter de motor wordt de aandrijving voortgezet door de hekdrive met de contraroterende duoprops en intercooling. Bijzonder is het, dat het XDP staartstuk van kunststof is gemaakt, daar waar het merk op allerlei andere plaatsen zoals de doorvoeren kiest voor roestvast staal. Maar het schijnt dat dit nieuwe staartstuk nog betere vaarprestaties oplevert.

kunststof

Het technische installatiewerk is superieur. Voor het starten en het servicenet is er een semi-tractie accu van 100 Ah beschikbaar. Deze is netjes in een geïsoleerde kist ondergebracht. Verder zijn het blusgat als extra voorziening buiten de automatische motorkamer blusinstallatie en de fraai gestileerde luchtinlaten opvallende kenmerken van de technische ruimte. De brandstoftank is van kunststof en kan 257 liter benzine bevatten. Dat moet genoeg zijn voor meer dan een dag plezier.

Volvo Penta 320 pk Benzine

Potentie

Het interieur wordt gedomineerd door lederen stoeltjes achter de voorruit en een U-vormige bank daar pal achter. De stoelzittingen zijn vrij laag, 36 cm boven de kuipvloer, maar desondanks is de zit ook voor langere mensen prettig. De hellingshoek van het stuurwiel is verstelbaar en mede door de goede verstelbaarheid van de stoel kun je de bestuurdersplaats voldoende op de persoonlijke fysieke dimensies afstellen. Opbergruimte vind je onder de banken en het voordek, tenminste als de passagiers in de rumble seat niet in de weg zitten. En dan is er ook nog een tweetal vakken onder de vloer, waarvan er een gebruikt wordt voor een koelbox. Een koelbox is veel praktischer dan een koelkast, want deze kun je thuis vullen met gekoelde spulletjes en dan verbruik je aan boord geen energie voor het koelen. Op de vloer is een slijtvast tapijt met drukknopen vastgezet en dat geeft een opgeruimde uitstraling.

Heritage pakket

De geteste boot is verder voorzien van een zogenaamd heritage pakket met teakaccenten. Een andere optie is het kussen op het zonnedek en verrassend genoeg staat ook CE-markering op de optielijst. Iedere boot tussen de 2,5 en 24 meter die op de Europese markt wordt gebracht moet zo’n keuring hebben. Aparte berekening van de verplichte keuring lijkt bedoeld om de basisprijs kunstmatig laag te houden. Dat is jammer, want een goed gebouwd jacht mag best wat duurder zijn dan de concurrentie. Zeker als het een standaarduitrusting heeft met zaken die bij andere merken op de optielijst staan zoals een audioset en een zoutwater neutralisatieknop. In een vergelijking met de Rinker 226 Captiva BR en de Sea Ray 220 Sun Sport blijkt dat de Chris*Craft zwaarder is dan de concurrentie, maar in de basisuitvoering beschikt over een groter motorvermogen. Chris*Craft heeft daardoor de potentie om harder te varen.

Beheersing

Om de Chris*Craft uit te proberen moest de eerste winterkou worden getrotseerd. Want het was mistig boven de Kagerplassen en de thermometer wilde maar niet boven de 8 graden uitkomen. Bovendien zorgde een frisse wind er voor dat het op de testmorgen waterkoud en herfstig aanvoelde. Als je langzaam moet varen heb je met een hekdrive meestal het probleem van overcorrectie. De boot trekt naar de kant van het wieleffect en als je dit corrigeert, moet je direct daarna weer bijsturen. Met de contraroterende duoprop aandrijving wordt dit probleem verminderd, maar niet compleet opgelost.

De basissnelheid is relatief hoog, ruim 6 kilometer per uur, maar dankzij de soepel inschakelende keerkoppelingen is het geen probleem om af en toe de motor uit het werk te zetten om zo de vaart te verminderen. Achteruitvaren is met een hekdrive relatief eenvoudig, zolang je de gashandle maar een beetje in toom houdt. En het is juist het beheersen wat op de Chris*Craft nog wel eens een probleem kan worden. Want de uitstraling van de boot schreeuwt om het vol opengooien van het gas.

Chris*Craft

Scheermes

Op het open water was geen mens te bekennen. Dus konden we de gegevens van snelheid en geluid, bochtengedrag en acceleratie ongestoord opnemen. Ondanks de kou is dat geen vervelend werk. Dit is namelijk een superstrak sturend geleid projectiel. Zonder de trimknop ook maar een seconde aan te hoeven raken sprint de rumble in 12 seconden naar de top van bijna 47 knopen, net geen 90 kilometer per uur. En tijdens het varen kun je de golven op de centimeter nauwkeurig naar eigen inzicht boetseren. Ook op lagere toerentallen is het vaargedrag verbluffend. Je kunt met 2000 toeren, als de boot net planeert rustig een bocht indraaien zonder dat de boot uit plané ”valt”.

Het is ook geen probleem om volgas een korte bocht te draaien. Gewoon een kwestie van de nekspieren spannen om de G-krachten te doorstaan en de Lancer stuurt als een scheermes de gewenste koers in. Het onrustig geworden water levert evenmin zorgen op, want de Chris*Craft snijdt zonder het wasbord gevoel er dwars doorheen. Het enige minpuntje betreft de niet al te hoge voorruit. Als je langer dan pakweg 1.85 m lang bent vang je veel wind en dan is het met dit gure weer lekkerder om iets onderuitgezakt te zitten. Gelukkig biedt de boot voldoende voetenruimte en zorgt het vaargedrag voor genoeg adrenaline om snel de kou te vergeten. Wat een sensationele moderne klassieker.

Modern

De Chris*Craft 22 Lancer Rumble is een moderne variant van de klassieke runabouts. Met dezelfde stijlvolle elementen en een sterk verbeterde manoeuvreerbaarheid. De constructie en technische installatie zijn van een zeer hoog niveau en het vaargedrag wordt planerend door vrijwel geen ander schip uit deze klasse overtroffen. De indeling met de rumble seat lijkt eerder door historische dan door praktische redenen te zijn ingegeven. Het is dan ook de vraag of de boot in deze uitvoering in ons land veel verkocht zal worden. Maar het gesloten voordek accentueert de prachtige lijn en dat is bij een dergelijk schip ook heel belangrijk.

Pluspunten

  • Prima constructie
  • Perfecte planeereigenschappen
  • Oogstrelend klassiek gelijnd
  • Uitstekende afwerking

Minpunten

  • weinig opbergruimte
  • voorruit vrij laag
  • ontbreken CE markering in standaardprijs

Meer info: www.omtzigt.com

Download hieronder alle testgegevens

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site