Zee 26 tender: Familieboot uit Midden-Oosten (+video)

De boottest van de Zee 26 tender is uitgevoerd in 2017. Prijzen en specificaties zijn uit het jaar waarin de boottest is uitgevoerd.

In het stuwmeer van nieuwe tenders is de Zee 26 tender een opvallende verschijning. De boot is relatief smal ten opzichte van de lengte, heeft veel fraaie ontwerpdetails en wordt op een opvallende plek gebouwd: in Libanon in het Midden-Oosten.

Libanese ondernemers

Hoe verschijnt een Libanese tender op de Nederlandse markt? Gewoon omdat er in het Midden-Oosten allerlei producten met Nederlandse grondstoffen voor het Midden-Oosten worden gemaakt. Zoals shampoo, chips met een gezichtje of zonnepanelen. En boten dus. Achter al de productie van al deze zaken zit de ondernemende Libanese familie Zeenni.

Turkse kennis

Voor hun fabrieken hebben ze een eigen energie- en watercentrale. De overcapaciteit schenken ze aan de dorpen waar hun fabrieken staan. Hun boten bouwen ze vooral voor het steenrijke Dubai en daarbij maken ze gebruik van de generaties lange Turkse nautische kennis. Als naam voor de boten kozen ze het eerste stukje van de familienaam, Zeenni. En laat die naam bij ons nu een prachtige nautische klank hebben.

Bijlvorm 

Zee Marine bouwt boten van 25 tot 57 voet, maar ook een 18 voet lange RIB en de 26 voet tender die we bij Verschuur Watersport konden uitproberen. De Zee 26 tender heeft een negatief verlopende zeeg, dus de lijnen van de boot hebben het hoogste punt in het midden. Verder valt op dat de boeg extreem smal is en voorzien is van een moderne, teruglopende bijlvorm. Het onderwaterschip is van een echte tender, diepe V voorin en geleidelijk uitlopend naar een platter vlak.

Snaarstrak

De boten worden gemaakt van een polyester sandwich met schuimkern. De constructie is prima en het polyesterwerk ziet er snaarstrak uit. In Nederland wordt de motor ingebouwd. Daarbij is er keuze uit Vetus diesels van 28-52pk of Yanmar common rail diesels van 75 of 110 pk. De indeling is bijzonder. Voorin is een ankerkluis en daarachter een diepe opbergruimte. De smalle U-vormige bank voorin is met dikke kussens comfortabel gemaakt. Er is een plek voor een standaard chemisch toiletje en onder de andere banken is opbergruimte. Jammer is dat gasveren op de luiken ontbreken.

Ronde motorkist

Uniek is de rond verlopende motorkist die met een dik kussen als zitplaats is ingericht. De stuurconsole is prachtig gevormd en overal komen de ronde lijnen terug. Achterin is een stuurbank over de hele breedte, waarvan het rugkussen op rails soepel naar achter te schuiven is, zodat er een groot zonnedek ontstaat. De hele boot is aangekleed met 8 mm dik massief teakhout en dat geeft een rijke uitstraling.

Stabiel

Fraai zijn de vlakke scharnieren en andere rvs-onderdelen die allemaal door de werf zelf zijn ontworpen en gemaakt. Door het hoge vrijboord van de boot, ontstaat een diepe kuip waaruit je dankzij goede opstaptreden gemakkelijk in- en uit kunt stappen. Achterop is het mooie zwemplateau voorzien van een knik die de lijnen van de boot verder accentueert. De testboot had een Vetus 33pk viercilinder diesel met vaste schroefas. In dit eerste exemplaar is de motorkamerisolatie nog een verbeterpunt, maar in volgende boten zal de geluidsproductie een stuk lager zijn. Opvallend is dat de boot ondanks de geringe breedte ten opzichte van de lengte heel stabiel is.

Buiswater

De koersstabiliteit is goed, maar de draaicirkel is vrij ruim. Bij het manoeuvreren in krappe ruimtes is het daarom aantrekkelijk om de boegschroef te gebruiken. Op kruissnelheid (ca. 10 km/u) blijft de hekgolf vlak en zelfs als we de rompsnelheid overschrijden, blijft deze binnen acceptabele grenzen. Wel krijgen we op volle vaart over het woeste water regelmatig wat buiswater binnen. De topsnelheid ligt rond de 20 km/u en dan glijdt de Zee 26 soepel door het water. Deze degelijke en stijlvolle Midden-Oosten tender is mooi vormgegeven en uitstekend geconstrueerd. De Zee 26 past ook vanwege de basisprijs van € 38.900 uitstekend in het Nederlandse landschap.

Beoordeling:

Cijfer 7,6

Constructie**** Comfort & Ruimte***  

Ergonomie***  

Afwerking**** 

Vaareigenschappen***  

Prijs / Kwaliteit***  

Technische Specificaties:

Lengte: 7,80 m

Breedte 2,20 m

Diepgang 0,85 m

Waterverplaatsing 1500 kg

Motorisering 27pk tot 110pk

Prijs: vanaf €38.900

Meer info: www.verschuurwatersport.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten