Oud Huijzer 616 Tender: Vlot Comfort

spot_img

De tender, het snelle zusje van een sloep, is momenteel het populairste boottype in de statistieken. Verwonderlijk is dat niet. De combinatie van comfort zoals in een sloep met het spannende van een sportboot maakt een boottype wat al snel aan alle wensen voldoet. Boat Import Holland, specialist in gunstig geprijsde sloepen en tenders, introduceerde voor dit seizoen de Oud Huijzer 616 Tender. Een comfortabele en compacte tender met een bereikbaar prijskaartje.

De nieuwe Oud Huijzer 616 Tender waar we kennis mee maken is getooid in zwart, zowel de romp als het dek en interieur. Het geeft de boot een stoer, enigszins dreigend voorkomen. Zwart is voor dit soort boten al enige tijd de nieuwe mode. Het staat goed, de verkleuring op de waterlijn door olieverontreiniging is zoals bij een witte romp niet zichtbaar maar op zwart zie je wel iedere opgedroogde waterdruppel. Ook zal er na verloop van jaren toch enige verkleuring optreden. Hoe snel hangt van het onderhoud af. Met een regelmatige poetsbeurt en de juiste middelen is de invloed van modern zonlicht te beperken. Uiteraard is de boot ook in andere kleuren leverbaar.

Prettige verschijning

Maar naast de kleur maken de lijnen van de nieuwe Oud Huijzer er ook een prettige verschijning van. De boot heeft een redelijk hoog vrijboord met een volle boeg die aan een sloep doet denken. Toch valt die hoogte niet op door een rubber stootlijst met daarboven een keurige Langman kabelaring die de lijnen van de boot zowel breekt als accentueert. Met een stel spanners wordt het touwwerk strakgetrokken waarna het geen kant meer opkan.

Motorbun

Het voordekje is voor een optimale binnenruimte bescheiden gehouden. Het biedt wel een plek voor een volwaardige ankerkluis. Aan de achterzijde bevinden zich de motorbun en het zwemplateau die weer relatief veel ruimte innemen. Toch valt de grootte van de bun niet op. Aan weerszijden breken twee trapjes zowel de breedte als de hoogte van de spiegel terwijl onder de klep buitenboordmotoren tot 70PK een plaats vinden.

Tohatsu

De testboot is voorzien van een 50pk Tohatsu. De grootste outboardproducent ter wereld waar bijvoorbeeld ook de kleinere Mercury motoren vervaardigd worden. Tohatsu is het enige merk in uitsluitend outboards met alle innovatie die daar bij hoort. We hebben er vaker mee gevaren en iedere keer is de conclusie dat Tohatsu’s opvallend soepel en stil hun werk doen. Deze 3 cilinder 4takt vormt daar geen uitzondering op. De boot heeft overigens geen roer, dus sturen gaat ook met de motor. In de bun is het belangrijk om de motor van voldoende zuurstof te voorzien. Ook mogen uitlaatgassen zich niet ophopen in de afgesloten ruimte. Met een stel ruim bemeten beluchters en een afvoerslang is dat prima voor elkaar.

Interieur

Het interieur is ruim en comfortabel. Meer dan je van een 6 meter boot zou verwachten waar ook nog eens een flink deel voor motorbun en zwemplateau gereserveerd is. Die bun heeft wel weer het voordeel dat een motorkist ontbreekt waarmee er veel meer leefruimte in de boot ontstaat. De volle boeg en het bescheiden voordek maken daarbij een rondzit mogelijk die verder voorin en lekker diep in de boot zit. Hiermee is ook een strakke en vooral lage buiskap mogelijk die toch voldoende zithoogte biedt zonder de lijnen van de boot te verstoren.

Het polyesterwerk is verder goed afgewerkt, ook in de opbergruimte onder de banken. Oud Huijzer sloepen en tenders staan bekend om hun goede bouwkwaliteit. Ook de oudere modellen zien er na vele jaren nog goed uit mits de eigenaar natuurlijk iets aan onderhoud doet. Deze nieuwe 616 geeft duidelijk de indruk die traditie eer aan te doen.

Riante bank

Achter de stuurconsole is een tweepersoonsbank met daaronder een strak afgewerkte bergplaats voor de brandstoftank en de accu. De hoge rugleuningen met de standaard Sunbrella Plus kussenset maken het comfort compleet.

De vaareigenschappen

Op een vrijwel vlak en windloos Veluwemeer valt op hoe gemakkelijk de Oud Huijzer 616 in plane komt. Moeiteloos varen we zo’n 20 km met het gas slechts half open. Volgas klokt de boot een top van ongeveer 42 km. Onder water heeft de Oud Huijzer een gematigde V-vorm. Niet te diep wat een voordeel is onder deze kalme omstandigheden. Er is minder motorvermogen nodig voor een aantrekkelijke snelheid. Daar staat tegenover dat in golven de boot wel genoeg power dient te hebben om er met de volle boeg door- of overheen te gaan. Wij blijven droog maar het is te verwachten dat er onder die omstandigheden iets van buiswater de kuip bereikt.

Sturen doet de boot als een zonnetje. Tenminste, dat teken je op het water waneer je een cirkel vaart. Ook het manoeuvreren biedt geen verrassingen. Er is geen roer dus je stuurt met de schroef. Die moet dan uiteraard wel draaien. Met meer of minder gas bepaal je de grootte van de draaicirkel. Het doet wat tegennatuurlijk aan om gas te geven wanneer het krap wordt maar met enige gewenning wordt dat een reflex.

Ondanks het enigszins dreigende voorkomen in deze kleurstelling zijn de vaareigenschappen van de boot eerder als goedmoedig te omschrijven. Het een verrassend goed varende, en makkelijk te hanteren tender die met een relatief bescheiden vermogen van 50PK vaart als een sportboot. In die configuratie heeft de Oud Huijzer 616 Tender een prijs van rond de € 23.000,-. Maar iets rustiger kan ook. Met een 20PK motor ben je ongeveer € 18.500,- verder. Een vaarbewijs is voor deze set net niet nodig. Boot zonder motor wordt aangeboden vanaf € 14.995, inclusief een volledige kussenset en kabelaring.

Technische Specificaties 
Lengte o.a.:6,16 m.
Breedte:2,48 m.
Diepgang:0,40 m.
Waterverplaatsing650 kg.
Motorisering:15 tot 70 PK.
Doorvaarthoogte1,10 m.
Meer info:www.oudhuijzer.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Laurens Koster
Laurens Kosterhttps://boottesten.nl
Vanuit zijn voorliefde voor watersport begon Laurens in 2000 met een webwinkel voor watersport-accessoires. Dat was in een tijd waarin E-Commerce nog in de kinderschoenen stond. Naast het pionieren in online verkoop ontwikkelde hij zich verder in het creëren van websites, zowel voor zichzelf als voor anderen. Rond die tijd begon hij ook met het maken van redactionele teksten voor Boten.nl Magazine, Boatshop24 Magazine en later BotenteKoop Magazine. Het schrijven van pakkende artikelen met excellent beeldmateriaal is zijn hoofdactiviteit geworden. Sindsdien heeft hij vele boten getest, bedrijven gerecenseerd en mooie watersport-merken beschreven.
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site