Saxdor 200 Sport: Finse Funboot

spot_img

De boottest van de Saxdor 200 Sport is in 2020 uitgevoerd met 100 pk (Sport) en 150pk (Pro Sport) Mercury buitenboordmotor. Genoemde prijzen en technische specificaties zijn uit dat jaar.

We hebben er lang op moeten wachten, maar op een mooie zomerse dag was het eindelijk tijd voor de boottest van de splinternieuwe Saxdor 200 Sport. Het merk is met veel tromgeroffel aangekondigd en sinds deze zomer heeft importeur Holland Sport de kleinste Saxdors beschikbaar.

Saxdor 200 Sport

Oude rot

Het nieuwe spectaculaire merk Saxdor is bedacht door Sakari Mattila, die eerder de bekroonde bootmerken Axopar, Paragon, Aquador en XO bedacht en ontwierp. Dit keer heeft deze oude rot in het vak een merk ontwikkeld, dat betaalbaarheid combineert met kwaliteit, veelzijdigheid en sexy styling. De 200 Sport is ontwikkeld als een compacte boot die het gemak en gebruiksgemak van een jetski combineert met de veiligheid en het comfort van een boot. Deze crossover wordt standaard aangedreven door een 100 pk Mercury 2,1 liter viercilinder buitenboordmotor.

Jetski

In de basisversie is de 200 Sport uitgerust met een driepersoons jockey seat en zit je inderdaad zoals op een megavette jetski. Fijn is dat je dan veel ruimte om te staan en lopen hebt, ideaal dus voor sportvissers. Optioneel is er keuze voor twee voorstoelen en een bank achterin, waarvan de rugleuning klapbaar is. Andere mogelijke keuzes zijn een T-top, vrij laag maar wel stevig en stoer, een waterski paal en de nodige audio- en navigatiescherm opties. Standaard is de boot vrij sober, maar er is wel een groot kunstleren opbergvak onder het simpele dashboard, waar zaken als de papieren, telefoons en kleine camera’s in passen. Ook in de mooie bakken naast de kuip, onder de zittingen en in het voorluik kun je genoeg bootspullen kwijt.

Strakke lijnen

Het is een overduidelijk moderne boot met strakke lijnen zoals we gewend zijn van de andere ontwerpen van Sakari Mattila. De constructie is uitstekend en dat zie je terug in de strakke romp met dubbel getrapt onderwaterschip, de prachtige gelcoat en details als de gasveren onder het grote voorluik. Ook kent de boot een aantal superslimme vindingen die alleen aan het brein van een van de allergrootste ontwerpers kan zijn ontsproten. Een voorbeeld: de boot heeft een slanke entree met een rechte boeg. Daarachter wordt de boot snel breder.

Saxdor 200 Sport

Briljant

Het voordek is bedekt met een groot kussen, dat precies in de kist daaronder past. Met twee gasveren en een tent kun je hier een prima slaapplek van maken waar met gemak twee personen in kunnen overnachten. Briljant en helemaal als je ziet dat bij de tentoptie ook usb oplaadplekken zijn inbegrepen. Een andere vinding is de licht gebogen voorruit die op twee verticale rails is gemonteerd zodat je deze probleemloos 30 cm kunt laten zakken. Zo zit je altijd uit de wind, of lekker in de wind en pas je ook nog eens onder lage bruggen door. Ook dit is een geweldige vondst, al vergt het tegelijk verstellen van twee rails wel enige behendigheid. Het neemt niet weg dat het een superslimme oplossing is voor een al langer bestaand probleem.

Verwend met foam

Manoeuvreren met de Saxdor 200 Sport is simpel. Als je rekening houdt met de wielwerking van de schroef kun je de boot op de centimeter nauwkeurig parkeren. Opvallend is dat het onderwaterschip voorin nogal vlak is, zodat je niet als een streep rechtuit, maar een beetje schuins achteruit vaart. Sowieso moet je vanwege de open spiegel met achteruitvaren oppassen, want als je dit te hard doet, krijg je natte voeten. Fijn is overigens dat blote voeten worden verwend met foam dat heerlijk zacht aanvoelt op de hele vloer. De zit op zowel de jockeyseat als de stuurstoel is prima. Het stuurwiel is niet verstelbaar, maar is voor de meeste mensen zowel staand als zittend op de goede hoogte. Met een leeggewicht van ongeveer 700 kg is de boot goed trailerbaar. De boot is licht, maar strak gelamineerd zonder dat dit afbreuk doet aan de degelijkheid van de boot. Dit komt de vaareigenschappen ten goede en dat resulteert in mooie prestaties.

Speels

De instapversie met 100 pk Mercury haalt een topsnelheid van 34 knopen (63 km/h). In de versie met 150 pk Mercury buitenboordmotor ligt de top op 43 knopen (79,8 km/h). De snelheid is mede te danken aan de effectiviteit van de dubbel getrapte, lichte romp. Deze zorgt ook voor de speelse vaareigenschappen en de vlotte acceleratie. Het is een boot die gemakkelijk in plané gaat, vlot kan wenden en daarbij vanwege de diepe V achterin in sommige bochten wat caviteert. Daar staat tegenover dat deze Saxdor 200 Sport prachtig over de golven springt en daarna rustig inveert zonder te klappen. Je voelt de degelijkheid van de constructie en de Scandinavische ervaring van de ontwerpers met het varen in onrustige omstandigheden.

Doelgroepen

Deze Saxdor 200 Sport is de meest interessante funboot van de laatste tijd door de combinatie van een sportief uiterlijk, een uitstekende indeling en een oerdegelijke constructie. De basisprijs bedraagt €27.950. In deze prijs is inbegrepen een Mercury F100EFI buitenboordmotor (t.w.v. €14.444,-). Dat maakt deze crossover budgettair zeer interessant. Ook is de boot geschikt voor diverse doelgroepen, van sportieve snelheidsduivels tot superjachteigenaren die de Saxdor als tender willen inzetten.

Saxdor 200 Sport

Technische gegevens Saxdor 200 Sport

Lengte (m.)5.94
Breedte (m.)2,29
Diepgang (m.)0,72
Doorvaarhoogte (m.)1,81
Waterverplaatsing (kg.)780 kg boot, motor 163 kg
Motor pk (kW)100 -175 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€27.950 Incl. 100 pk motor
Meer informatie:www.hollandsport.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site