Aqua Vive Boats: verplaatsbaar wonen

spot_img

Deze Aqua Vive Boats boottest is uitgevoerd in 2018.

Vanwege leegstand in jachthavens is de verplaatsbare woonboot een populair concept. Na de iconische Flark uit 2002 zie je tegenwoordig steeds meer varende woonboten. Zoals de Aqua Vive, niet bedoeld om mee te varen, maar wel geschikt is om wooncomfort te kunnen verplaatsen naar een plek met een andere horizon.

Aqua Vive

Geen woonboot

De Aqua Vive is zeker geen woonboot, maar biedt wel vergelijkbaar comfort. Woonboten hebben meestal een betonnen bak met een opbouw. De Aqua Vive is gemaakt met als basis een solide stalen rechthoekig frame. Sinds de eerste modellen op de markt kwamen, is het concept doorontwikkeld en kan de boot slimmer worden gebouwd. De bak wordt in Friesland gemaakt van 6 mm dik staal, met spanten om de 50 cm. Bij goedkopere uitvoeringen kan de opbouw door golven en andere krachten vervormen. Daardoor zouden de ramen kapot kunnen springen. Voor de opbouw is daarom hier een staalconstructie toegepast, die het torderen van de romp en de opbouw effectief tegengaat. Slim is dat de opbouw direct via de stalen balken afwatert.

Aqua Vive

Uniformiteit

Een sterk punt is de uniformiteit van het concept. Alle boten zijn qua opzet exact hetzelfde en kosten compleet €198.000 incl. btw. Compleet wil zeggen inclusief keuken, douche en toilet. Wel is er een optiepakket met Blom uit Sneek voor de inrichting van de boot met een bank, stoelen en bedden met boxspring matrassen. De boot is goedgekeurd voor CE-ontwerpcategorie D. Optioneel is de €19.500 kostende aandrijving met een 40pk buitenboordmotor en hydraulische besturing. Met weinig wind is de Aqua Vive goed te verplaatsen. Eventueel kan een boegschroef worden geïnstalleerd, waarmee de manoeuvreerbaarheid verder toeneemt. Maar varen is niet echt de bedoeling, want de Aqua Vive is zwaar en vangt door de hoge opbouw veel wind.

Aqua Vive

Majestueus

In totaal is er 75 m2 woonoppervlak. De salon is opvallend hoog, waardoor je het gevoel krijgt van een echt huis. Het keukentje is compact maar compleet en heeft zelfs een kleine vaatwasser. Achterop is een ruim terras met in het midden de bun voor de buitenboordmotor. Er zijn drie slaapkamers. De grote eigenaarskamer voorop heeft grote ramen en een majestueus tweepersoonsbed. Verder is er een kamer met tweepersoonsbed en een kinderkamer met stapelbed. Van deze laatste kun je ook een inloopkast of een bureau maken. Elke ruimte heeft centrale verwarming en dimbare verlichting. De Cv-ketel kan met gas of diesel worden gestookt. Ook is energievoorziening met zonnepanelen mogelijk. Het toilet heeft een versnijderpomp en loost direct op het riool of een vuilwatertank. Walstroom is standaard. Onder de vloer is een geïsoleerde ruimte voor de accu en de brandstoftank. Alle kunststof kozijnen hebben dubbel glas.

Aqua Vive

Tijdelijke huisruimte

Het concept is vooral interessant voor mensen die tijdelijke huisruimte zoeken zoals expats en piloten. In jachthavens zijn tegenwoordig een hoop mooie, vrije plekken, dichtbij de stad of een vliegveld. De boten zijn degelijk gebouwd en hebben een lichte, maar stijlvolle betimmering. Dat maakt de Aqua Vives ook geschikt voor de verhuur of als Bed & Breakfast.

Aqua Vive

Beoordeling

Cijfer 6,4

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ***

Ergonomie *****

Vaareigenschappen *

Prijs/Kwaliteit ***

Aqua Vive

Technische Specificaties Aqua Vive

Lengte: 14,90 m.

Breedte: 4,60 m.

Diepgang: 0,50 m.

Waterverplaatsing: 22.000 kg.

Motorisering: 40pk outboard

Prijs vanaf: € 198.000

Meer info: aquaviveboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site