Dock Steel 750: Vandaalbestendig

spot_img

Deze boottest van de Dock Steel 750 is uitgevoerd in 2020.

Waar boten in het verleden werden voorzien van gelakt teakhout en glimmend rvs, zie je dat moderne exemplaren vooral ruim en vandaalbestendig moeten zijn. De Dock Steel 750 straalt onverschrokkenheid uit, rauwe eerlijkheid in een aluminium jasje. Epco Ongering testte de Dock Steel 750 met 200 pk Yamaha van Witsen Marine op het Alkmaardermeer.

Dock

Rough and Luxury

Witsen Marine is distributeur van luxe, kwalitatief hoogstaande open dagboten zoals de Capelli RIB’s en de stoere Dock Steel consoleboten. Het bedrijf heeft het zelf over ‘rough and luxury crafts’ en is onderdeel van de Nicolaas Witsen werf in Alkmaar, die al sinds 1853 boten bouwt en opknapt. Ook de watersportwinkel Bootschappen Watersport bevindt zich op het werfterrein.

Poetsloos

Dock Steel bouwt bij verschillende onderaannemers een groot aantal verschillende modellen. Het zijn aluminium consoleboten met een relatief vlakke bodem en daardoor een hoog snelheidspotentieel. Witsen verkoopt Dock Steel in de beschikbare lengtes tussen 480 en 10.60. De kleinste is tegenwoordig ook elektrisch te krijgen, de anderen worden met Yamaha buitenboordmotoren uitgerust. Van buiten ziet de 750 er uit als een grote brede boot voor mensen die niet van poetsen houden. Kom je dichterbij, dan blijkt hoe mooi deze aluminium boot is gelast.

Dock

Verzorgd

Elke lasrups is verzorgd en de verstevigingen zijn zo elegant gemaakt, dat ze nauwelijks opvallen. Bovendien zijn alle scherpe randjes keurig weggeslepen. Traanplaat is het materiaal voor de vloer, lekker antislip en onderhoudsvrij. De kuip is zelflozend door loosgaten en de open spiegel. Voorop benadrukken twee verticale stootbumpers het stoere profiel van de boot. Een dikke aluminium buis boven het vrijboord vormt de handrail. Je kunt je dus werkelijk overal prima vasthouden. Onder het voordek is een enorme opbergruimte met losse deksel.

Dock

No-nonsense

Iets achter het midden van de boot is een mooie hoge en ruime console. Aan de voorkant van de console is een bankje met opbergruimte eronder. De console zelf is groot, hoog en voorzien van een luik. Achter dit luik is de bedrading te zien. Het dasboard is eenvoudig met het nette Yamaha display en een enkele knop, voor de navigatieverlichting. Deze is simpel aan de zijkanten van de console geplaatst.

Er is een mooie wegklapbare voetensteun voor het geval je stand wil sturen. De stuurbank zelf heeft een tamelijk Spartaanse zit, in lijn met de no-nonsense rest van de boot. Het voordeel is dat deze stuurbank goede steun geeft. Het voorste deel van de zitting is omklapbaar, zo heb je een prima sta-steun voor staand sturen. Onder de stuurbank is de brandstoftank. Achterop is ook een opbergplek waar zich de accu bevindt, samen het fundament voor een stevige ski-paal. De spiegel is verder open, aan stuurboord is een simpele zwemtrap.

Dock

Drive-by-wire

Het vloeroppervlak van deze boot is enorm, je kunt rustig een man of acht meenemen, zonder dat ze elkaar in de weg lopen. De focus ligt zeker niet op comfort, maar juist op degelijkheid en functionaliteit. Dat maakt het model ideaal geschikt voor allerlei outdoor activiteiten zoals duiken, jagen of vissen, maar het is natuurlijk ook een lekkere gezinsboot. De spiegel van de boot is extreem degelijk geconstrueerd, zodat een buitenboordmotor tot 250 pk mogelijk is. Achter de geteste Dock was gekozen voor een Yamaha F200, een fijne 2,8 liter viercilinder met elektronische brandstofinspuiting. Met 227 kilo gewicht is het een van de lichtste in de 200 pk klasse. Bovendien is het Yamaha drive-by-wire systeem geïnstalleerd, waarmee je elektronisch vederlicht, precies schakelt en gas geeft. De Dock is enorm stabiel en simpel te varen.

Dock

Zorgeloos

Misschien komt het door het vandaalbestendige uiterlijk dat je zorgeloos kunt manoeuvreren. De draaicirkel is in elk geval klein en je kunt heel scherp sturen. De stoere aluminium boot is stationair een beetje een klankkast, maar het klotsgeluid verdwijnt als je een beetje gas geeft. De motor loopt stil en verbruikt bij 1500 toeren, ja vaart dan 9 km/u, minder dan een liter per uur. Bij het accelereren blijft de Dock Steel volkomen vlak, je voelt dat het onderwaterschip klopt. Je kunt vlot trimmen en in bochten voel je de degelijkheid, de boot is werkelijk super stijf. De topsnelheid werd op knobbelig water geklokt op 75 km/u. Onder ideale omstandigheden moet 80 km/u haalbaar zijn. De hydraulische besturing maakt dat je licht en snel kunt sturen. Je houdt onder alle omstandigheden controle en dat geeft een veilig gevoel. De prijs begint bij €24.500 voor de boot zonder motor.

Dock

Oerdegelijk

De Yamaha F200 voegt €18.595 toe aan de nota. Helemaal compleet met gewrapte romp, hydraulische besturing, en de stootblokken op de boeg wordt de Dock Steel 750 door Witsen Marine aangeboden voor €59.750. Daarvoor krijg je een oerdegelijke, trailerbare onderhoudsvrije boot waarmee je er overal in Europa zorgeloos kunt genieten van snelheid, veiligheid en uitstekend vaargedrag.

Dock

Technische gegevens:

Lengte (m.)7,50
Breedte (m.)2,40
Diepgang (m.)0,29
Waterverplaatsing (kg.)1083 ex motor
Motor pk (kW)60 – 250 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 24.500 ex motor Yamaha F 200: €18.595
Meer informatie:www.witsenmarine.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site