Oyster 46: Compacte Complete Cruiser

spot_img

Het is al ruim een jaar geleden, dat de ‘New Oyster 46’ op de bootshow in Londen werd geïntroduceerd. Het model bleek direct zo’n succes, dat de werf een nog vollere orderportefeuille kreeg en er een wachttijd voor het model ontstond. De nieuwe 46 is anno 2006 het kleinste model van de veel geprezen Britse werf en veel eigenaren zien het als een opstap naar een grotere Oyster. Epco Ongering stak het kanaal over om de new Oyster 46 te testen.

Arbeidzaam of rentenierend

Het bezitten van een Oyster heeft in zeilerskringen net zo’n status als handicap 5 onder golfers. Want een Oyster koop je niet om te showen, daarvoor hebben de jachten een te beschaafd uiterlijk, maar om mee de wereld rond te zeilen. En dat is ook wat de meeste eigenaren er na een arbeidzaam of tijdens een rentenierend leven mee doen. Oysters zie je dus vooral op plekken, waarvan zeilers vinden dat je daar minstens eenmaal moet zijn geweest. Zoals de British Virgin Islands, de Malediven of de eilanden in de Stille Oceaan, dus plekken om jaloers van te worden. En alsof het hebben van een Oyster nog niet genoeg is, wordt elk jaar door de werf een eigenaren-wedstrijd op een mooie lokatie georganiseerd. Voor 2007 is er een happening rond de America’s Cup in Valencia gepland en daarbij hoort natuurlijk een speciaal Oyster arrangement.

Hoop

De werf heeft in 2006 ruim 70 mensen werken op het hoofdkwartier in het Oost-Engelse Ipswich, maar als je de productiemensen meerekent, kom je al gauw aan de 400 man. Op eigen werven op verschillende locaties worden negen verschillende typen zeiljachten en één motorjacht, de LD 43, gebouwd. Naast de 46 zijn de 53, de 56 en de 62 de meest gebouwde modellen. Oysters zijn niet goedkoop, maar ze bieden veel waar voor je geld. Ze behouden namelijk goed hun waarde en brengen veel geld op bij ‘company charters’. Dat houdt in dat een schip wordt gehuurd door een bedrijf om er met klanten of prospects een periode mee te zeilen. Veel eigenaren van een Oyster laten hun schip een aantal weken per jaar ‘vercharteren’ en dekken met de opbrengst de jaarlijkse onderhoudskosten. Dus gloort er hoop voor zeilers die zich nog geen Oyster konden veroorloven.

Zeilkracht

Het geteste jacht wordt new 46 genoemd omdat er in het verleden ook al een Oyster 46 door de werf van Richard Matthews op de markt is gebracht. Het nieuwe jacht is door de befaamde Rob Humphreys samen met het Oyster designteam ontworpen en is voor een 46 voeter aan de grote kant. Als je gaat vergelijken met andere 46 voet jachten, zoals de veelgeprezen Najad 460, zie je dat de Oyster op de waterlijn bijna een halve meter langer en 13 cm breder is. Wat inwendig volume betreft, kun je daarom beter vergelijken met een jacht als de Hallberg Rassy 48. Zo zie je maar dat de ene bootvoet de andere niet is.

Als je deze drie jachten op een rijtje zet (zie de technische specificaties onderaan de test), blijkt de HR 48 het grootste jacht en het heeft ook het grootste zeiloppervlak. En als je dan het zeiloppervlak van de drie jachten tegen de waterverplaatsing afzet, is de HR relatief ook het beste van ‘sailpower’ voorzien. Wanneer je zeiloppervlak echter vergelijkt met de lengte van de waterlijn, heeft de Oyster de meeste zeilkracht. Het zijn in ieder geval alledrie solide cruisers, speciaal voor de watersporters die lange tochten over de oceanen in gedachten hebben en niet in eerste instantie bedoeld om de strijd aan te gaan met High Tech racers.

Blue water cruiser

Als je besluit om een lange reis te maken, wil je geen concessies doen aan de degelijkheid van de constructie en aan de veiligheidsaspecten. Daarom wordt de Oyster handlay-up gebouwd, waarbij in de buitenste lagen, vanwege de osmosewerende eigenschappen van vinylesterhars, een isophtale gelcoat gebruik wordt gemaakt. De standaard gelcoatkleur is crème wit. Het dek wordt, om hooggelegen gewicht te besparen, in sandwich met een kern van balsahout gebouwd. In de romp is een uitgebreid web van spanten en stringers vastgelamineerd, waaraan ook de wantputtings zijn bevestigd. Romp en dek worden met elkaar verbonden door middel van lijmen, doorbouten en vast lamineren. Beter kun je deze verbinding eigenlijk niet maken. De 46 is goedgekeurd voor CE-ontwerpcategorie A en wordt semi-custombuilt gebouwd. Iedere eigenaar van een Oyster heeft namelijk eigen ideeën over de inrichting en uitrusting van de ideale ‘blue water cruiser’.

Kaapstander

De Oyster 46 is een jacht met een gematigd hoog vrijboord en een centrale kuip, een center cockpit dus. Achter de kuip is een groot deel van het dek besteed aan een luik, dat toegang biedt tot de megagrote bakskist. Hierin is ook de nette gasbun ondergebracht. De kuip is gevormd als een grote ovaal en biedt voldoende comfort en bescherming voor stuurman en bemanning. Naar keuze is de kuip te voorzien van een vaste polyester consoletafel of een gelakte teakhouten opklaptafel.

De loopdekken zijn breed en op het voordek is een diepe ankerkluis met een elektrische ankerlier. Door de kaapstander is deze lier ook te gebruiken bij het afmeren. Het massief teakhouten dek is ambachtelijk onder vacuüm verlijmd en bol verlopend tegen een polyester rand gelegd. Hierdoor is de polyester rand, de plek waar het vuil zich verzamelt, gemakkelijk schoon te houden en wordt de kans op inwateren van het houtwerk minimaal. Het zijn, net als de massieve, prachtig gevormde kikkers, details die de hoge kwaliteitsnormen van Oyster verraden.

Gootsteenafsluiter

Vooral in het interieur is de klant koning. Grofweg kun je kiezen uit een twee- of een driehutten versie, maar er zijn oneindig veel meer mogelijkheden. In het geteste schip was gekozen voor een driehutten uitvoering, met aan bakboord een kleine hut met (smal) stapelbed. Je kunt op deze plek ook kiezen voor een werkruimte, al dan niet met nog een extra hoogslaper. De salon is zoals zo vaak bij decksaloon jachten vrij diep ten opzichte van de kuip, maar dankzij de goed geplaatste trap en de vele handgrepen kun je toch op zee veilig door het schip lopen.

De navigatiehoek is comfortabel en ruim. Het is alleen jammer dat je vanaf deze plek niet visueel met de stuurman kunt communiceren. Aan bakboord vind je de kombuis in de doorloop naar de eigenaarshut. Naast een halfcardanisch ‘Force 10’ vierpits-gaskooktoestel kun je ook beschikken over een grote, diepe koelkist, een koelkast, magnetron en grill/gasoven. Aan de motorzijde zijn er twee diepe RVS spoelbakken en overal is de stahoogte minimaal 195 cm. Ook hier zijn de veiligheidsmaatregelen weer indrukwekkend. Een elektrische gasafsluiter en elektrische vergrendeling van de gootsteen-afsluiter zijn daarvan maar een paar voorbeelden. Er is tevens genoeg opbergplek voor proviand voor een Trans-Atlantische oversteek. Aan de grote klapbare tafel kun je zelfs een klein feestje geven.

Kooiconstructie

De achterhut is het domein van de eigenaar. Het is een grote hut, die wordt gedomineerd door het kingsize bed en twee fauteuils ernaast. Er is een eigen natte ruimte aan stuurboord met een van de toiletruimte afgescheiden douche. Op de testboot was dat met een simpel gordijntje aan een plastic rails gedaan, maar je kunt ook kiezen voor een plexiglas deur. Het toilet is evenals dat in het voorschip, een handpomptoilet. Natuurlijk is een elektrisch toilet een optie, maar de eigenaren van een Oyster kiezen liever voor een duurzaam, storingsvrij en gemakkelijk te onderhouden handpomptoilet dan voor de comfortabeler, maar kwetsbaarder elektrische variant.

Ook in de natte ruimtes is alles netjes afgewerkt. Bij de betimmering heb je de keuze uit veel verschillende houtsoorten. In dit schip werd wit eiken toegepast en samen met de lichte Alcantara bekleding geeft dat het interieur een ruime, moderne en toch scheepse uitstraling. De ‘parketvloer’ is een schitterend staaltje vakwerk. Een ander mooi detail is de natte kast. Direct naast de kajuitingang kun je de natte zeilkleding in een met een kooiconstructie afgescheiden gedeelte van de motorkamer hangen. Dat is lekker warm en watert af naar de bilge.

High Performance Bulb

De Oyster new 46 is een schip met een modern onderwaterschip en is voorzien van een zogenaamde HPB kiel. Deze High Perfomance Bulb zorgt dankzij 5400 kilo lood voor een ballastaandeel van 31%. De kiel is in een diepe bilge vastgezet met bronzen moeren en zo ontstaat ook een mooie plek voor het afvoeren van water. Hiertoe zijn twee bilgepompen beschikbaar: één handpomp en één elektrische vlotterpomp. Het polyester roer is tweemaal gelagerd (brons) en aan een skeg bevestigd. Het wordt bediend via een Whitlock systeem met ketting en draden en een 91 cm diameter stuurwiel. En natuurlijk is er een uitstekend bruikbare noodstuurvoorziening, waarvan je hoopt, dat je die nooit nodig zult hebben.

De doorgestoken aluminium mast is van Seldén en bij die fabriek is voor een uitzonderlijk zwaar profiel in twee delen gekozen. Het is typerend voor de werf dat men geen concessies wil doen aan de zwaarte van de onderdelen, want veiligheid en duurzaamheid zijn belangrijker dan gewichtsbesparing. Het hoofdwant is van dyform, de hulpwanten van 1 x 19 RVS verstaging. Je kunt kiezen uit verschillende wantopties. Het testjacht had een verstelbare voorstag, maar je kunt ook kiezen voor gewone sloeptuigage of kottertuigage. De motor is een Volvo-Penta D3-75 met een saildrive aandrijving en een vierblad klapschroef. Ook was op het testschip een optionele Sidepower boegschroef geïnstalleerd.

Push button zeilen

De werf kiest standaard voor Dolphin zeilen en het testschip was voorzien van een in-mast-furling grootzeil met drie korte, verticale zeillatten. Een veel gekozen optie is die van de elektrische lieren. En dat is goed te begrijpen als je met dit schip gaat zeilen. Ondanks dat de Oyster vrij klassiek is getuigd, dus met relatief grote Genua, is het uitrollen van het grootzeil meestal geen kleinigheid. De rolgenua was op een elektrische furler geplaatst en ook de Lewmar genualieren (ST 58) zijn elektrisch bekrachtigd. Dankzij de moderne push-button techniek staan de zeilen zonder moeite binnen één minuut. Het is alleen jammer dat er op de testdag maximaal slechts 10 knopen wind op het vaargebied bij Ipswich staat. Windkracht 2 is natuurlijk geen windsterkte om een oceaanbedwinger mee te testen.

Maar toch blijft het zeilen met een Oyster een speciale gebeurtenis, omdat het jacht veiligheid uitstraalt en zeer degelijk aanvoelt. Daardoor dagdroom je al snel over de gebruiksmogelijkheden van dit solide schip en zie je de kuiptafel in gedachten vol met lekkere hapjes tijdens een tocht over felblauw oceaanwater. Links en rechts springen dolfijnen uit het water en in de verte lonkt een Caribische baai. Tot een vlakbij passerend vrachtschip ons weer bij de positieven brengt. We zijn niet in de tropen, maar onder een flets zonnetje in Engeland en er staan inderdaad hapjes op de tafel. Eigenlijk ook niet slecht.

Open bootje

Ondanks de zwakke wind besluiten we zo goed als mogelijk het testprotocol af te werken. Daarbij kunnen we noteren, dat de boot kalm een prima snelheid ontwikkelt en deze ook goed vasthoudt. Zo kruisen we met maximaal 7 knopen wind met 5,3 knopen snelheid hoog aan de wind. Je merkt bij het overstag gaan dat de boot niet snel aanspringt, maar door het rolgrootzeil wat rustiger op gang komt. Op de ruimwindse koers pakken we maximaal 6,7 knopen bij maximaal 10 knopen wind. En dat is niet slecht onder deze lichte omstandigheden. De boot stuurt licht en erg direct, waardoor je de koers goed in de gaten moet houden. De hoogste koers die over twee zijden aan de wind kon worden gevaren, bedroeg 44 graden.

Dat lijkt een matige score, maar hierbij moet je wel rekening houden met de lichte windomstandigheden en de in de baai voor de Orwell rivier heersende stroom. Op de rivier aangekomen zakte de wind verder weg naar 4 tot 5 knopen. Het stuk terug naar Fox Marina lag pal voor de wind en dat is geen fijne koers. Daarom hebben we de motor gestart en zijn de motorprestaties vastgelegd en geëvalueerd. De conclusie is simpel. Het jacht laat zich als een open bootje manoeuvreren en de boegschroefinstallatie lijkt vooral voor de extra veiligheid aangeschaft. De Volvo-Penta driecilinder 75 Pk doet fluisterstil het werk, die op vol vermogen zelfs onder de 70 decibel blijft. De motor levert voldoende kracht om een snelheid van 9 knopen te ontwikkelen. Deze Zweedse motor vormt dus een perfecte combinatie met de Oyster: degelijk, betrouwbaar en heel comfortabel.

Conclusie

De new Oyster 46 is een zeer goed geslaagd basismodel van de gerenommeerde Britse werf. De interieurindeling en de dek lay-out bieden dankzij voldoende praktisch ingedeelde ruimte en veel comfort, bijna onbeperkte mogelijkheden om het schip te gebruiken zoals de eigenaren dat voor ogen hebben. Het jacht is verder degelijk en veilig geconstrueerd en de afwerking is van hoog niveau. Met de new 46 lijkt Oyster een goede troef in handen te hebben op de markt van de kleine ‘blue water cruisers’.

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2006. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

Pluspunten

  • Degelijke constructie
  • Praktische indeling
  • Uitstekende afwerking
  • Geluidsarm
  • Gemakkelijk manoeuvreerbaar

Minpunten

  • Vanaf navigatietafel geen oogcontact met stuurman mogelijk
  • Slaapplaatsen in het stapelbed vrij smal

Lijst van Technische gegevens Oyster 46

Distributie gegevens    

Importeur(s)                                      Oyster Marine Ltd

Straat                                                Fox’s Marina

Postcode en Woonplaats                Ipswich IP1 3TA

telefoon                                             0044 1473 68 88 88

fax                                                    0044 1473 68 68 61

e-mail                                               yachts@oystermarine.com

website                                              www.oystermarine.com

Algemene bootgegevens   

Merk en Type                                   Oyster 46 DS

Werf:                                               Oyster Marine Ltd, England

Ontwerper                                        Rob Humphreys en Oyster Design Team

CE- ontwerp-categorie                   A

Max aantal personen volgens CE  8 personen= 600kg

Max belading volgens CE               3000 kg

Lengte over alles (m)                       14,26

Lengte romp (m)                              13,94

Maten

Lengte waterlijn (m)                         12,36

Breedte (m)                                      4,41

Diepgang (m)                                   2,16

Diepgang optioneel (m)                 1,75

Doorvaarthoogte (m)                      16,63

Waterverplaatsing (kg)                   17.500kg

Ballast (kg)                                      5400kg

Zeilgegevens           

Naam zeilmaker                               Dolphin Sails

Materiaal zeilen                                High Aspect Dacron

Grootzeiloppervlak (m2)                 49,28

Genua oppervlak (m2)                    73,12

Zeiloppervlak standaard (m2)        122,4

Zeiloppervlak getest (m2)  112,4  (in mast furling en kleinere genua).

Spinnaker (m2)                               153,73

Motorgegevens      

Motortype standaard                      Volvo D-2-75

Motorvermogen in kW (Pk)                       55 (75)

Motortype testschip             Volvo D-2-75

Motorvermogen in kW (Pk)                       55 (75)

Aantal cilinders per motor             4

Keerkoppeling type                         150S Saildrive

Standaard schroef # bladen          4 bladen

Tank volume gegevens      

Inhoud brandstoftank (in liter)      800

Inhoud watertank (in liter)             700

Inhoud vuilwatertank (in liter)       2 x ca. 75

Elektrische installatie          

Voltage                                             12v

Startaccu (aantal en Ah)                 88amp/12v

Service net (aantal en Ah)              460 Amp/12v

Acculader capaciteit 1                     2v/100/2000   acculader en omvormer

Omvormer merk en type                Mastervolt

Generator merk en type                 Mastervolt Whisper 6

Constructie   

Rompmateriaal                               Vinylester, vollaminaat

Verwerking                                     Handlay-up

Dekmateriaal                                  Sandwich

Verstevigingen belaste plaatsen   Spanten/stringers

Romp – dek verbinding                  Lijm/bouten en gelamineerd

Materiaal beslag                             RVS

Ankeruitrusting standaard              El. Ankerlier, 60mx12mm ketting, 20 kg CQR anker

Inrichting    

Aantal hutten                                 3

Aantal vaste slaapplaatsen             6 (plus 2 in salon)

Aantal natte cellen                          2

Maximale stahoogte                        204

Uitrusting en prijs (2006)

Standaard vanaf prijs                      € 781.100,-

Inclusief                                         Uitgebreid standaard pakket

Garantie algemeen                          3 jaar op constructie en teakdek

Osmose garantie                             12 maanden

Inclusief:      

Transportkosten      

Afleveringskosten                                      inclusief

Halve tank brandstof                                  inclusief volle tank

Landvasten fenders, vlaggenstok en vlag     inclusief

Kussenset                                                 inclusief

Kompas                                                    inclusief

Log/dieptemeter                                        Raymarine ST 60+ en Raymarine C-80 standaard

Dekzeil / buiskap (***)                              inclusief

(***) ALLEEN ALS VERMELD OP OPTIELIJST     

Vergelijking  

Berekende waarden                                  Oyster           Hallberg       Najad

                                                                   new 46          Rassy 48       460    

Lengte o.a. (cm)                                         1426               1499               1395  

Lengte waterlijn (cm)                                  1236               1325               1188  

Breedte (cm)                                              441                 450                 428    

Waterverplaatsing (kg)                               17500             18500             15500

Ballast kg                                                   5400               7750               5400  

Zeiloppervlak (m2)                                      122,4              138,9              99      

Motorvermogen standaard (kW)              55                    81                    72      

Ratio lengte-breedte                                   3,23                 3,33                 3,26

Hoger getal betekent relatief smaller

Ballastaandeel (in %)                                    0,31                 0,42                 0,35

Hoger getal betekent relatief meer ballastgewicht

Theoretische rompsnelheid (kn.)              8,54                8,85                8,38   

Hoger getal betekent langere waterlijnlengte

Ratio zeiloppervlak-waterverplaatsing    0,43                0,45                0,40   

Hoger getal betekent relatief meer zeilpower

Ratio zeiloppervlak-lengte waterlijn        0,90                0,89                0,84   

Hoger getal betekent relatief meer zeil

Ratio waterverplaatsing-motorvermogen 0,32              0,23                0,22

Hoger getal betekent relatief minder motorvermogen

Testgegevens Oyster 46             

Omstandigheden                           

Temperatuur             22 graden Celsius               

Windsnelheid           5-10 knopen            

Golfhoogte                10-30 cm                  

Vaargebied                River Orwell, Norfolk, England                 

Prestaties               

Maximale hoogte aan de wind      44 graden     bij 8 knopen wind   

Snelheid aan de wind                   5,3 kn. bij 7 knopen wind   

Snelheid 60 graden                      6,2 kn. bij 8 knopen wind   

V halve wind 90 graden     6,7 kn. bij 10 knopen wind 

Snelheid ruime wind 120 graden  6 kn. bij 8 knopen wind   

V voor de wind 180 graden 4,3 kn. bij 8 knopen wind   

Motorprestaties                                   toeren            knopen          km/u

Minimale snelheid op de motor              700                 2,5                  4,63   

Maximale snelheid op de motor            2900               9                     16,67 

Kruissnelheid                                      2100               7,5                  13,89 

Actieradius op kruissnelheid                  600 mijl = +1111   km

Draaicirkel SB           15 meter                              

Draaicirkel BB           15 meter                  

Geluid                                  

toerental (min -1)    Snelheid (knopen)   Snelheid (km/u)        Geluidsniv. (dB(A))  

Min. 700 2,5                  4,63                            58      

1200               4,2                  7,78                            60      

1500               5,6                  10,37                          62      

1800               6,6                  12,22                          63      

2100               7,5                  13,89                          64      

2400               8,2                  15,19                          66      

2700               8,7                  16,11                          69      

Max. 2900 9                     16,67                          69      

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site