Deze boottest is uitgevoerd in 2018.
De Elements van het Amerikaanse Bayliner zijn eenvoudig ingedeeld, hebben een centraal geplaatste console en een dikke buitenboordmotor aan de spiegel. Ook de Bayliner Element CC6E is budgettair interessant en multifunctioneel als familieboot, visboot of waterski-boot te gebruiken.
Prijs-kwaliteit
Het Amerikaanse Bayliner maakte ooit zeilboten, maar is tegenwoordig onderdeel van de Brunswick groep waar ook SeaRay, Boston Whaler en Mercury toe horen. De werf produceert op locaties in Tennessee, Washington, Mexico, Brazilië, Polen en Portugal enorme aantallen sportboten met een interessante prijs en een prima prijs-kwaliteitverhouding. De Element lijn heeft een nieuw en gepatenteerd onderwaterschip met een M-vorm, waardoor de boot opvallend stabiel en koersvast is. Bovendien ontstaat hierdoor een groter interieur-volume in de boeg. Er zijn verschillende varianten, met stuur aan de zijkant of zoals getest met centraal geplaatste stuurconsole.
Overzichtelijk
Voorop is met vulstukken een enorm zonnedek te maken, dat tot aan de console loopt. Er onder zijn drie fraaie opbergruimtes, waarin de degelijke constructie zichtbaar is. De console is breed, zodat aan de zijkant optioneel hengels kunnen worden geplaatst. Aan de voorzijde is een bankje. Onder de console is ook een opbergruimte, ideaal voor de zwemvesten en kussens. De stuurpositie is verstelbaar en de stuurbank is breed genoeg om er met zijn tweeën te zitten. Het dashboard is overzichtelijk en de kleine gebogen ruit beschermt prima tegen de wind.
Budgetboot
Achterop zijn drie verschillende bankjes waarvan de buitenste klapbaar zijn. Ook hier is er naast de brandstoftank en de accu voldoende opbergruimte. Achterop is naast de motor een veilig, diagonaal geplaatst zwemtrapje. De ervaring van de werf zie je terug in de handige beugel naast de opklapbare trap. De afwerking is in orde en alleen aan details als zichtbare schroeven in de steunen van het zonnedek, zie je dat het een budgetboot is.
Prijs van een budgetsloep
Aan de spiegel hangt een 80 pk Mercury, een motor die je stationair nauwelijks hoort lopen. De draaicirkel is binnen 2,5 bootlengtes uit te voeren, normaal voor een sportboot. Achteruitvaren vergt enige oefening, want door de andere vorm van het onderwaterschip reageert de lichte boot met zware motor net even anders. Op open water noteren we 50 km/u als topsnelheid. Er is nauwelijks trim nodig, maar desgewenst kan er voor het wakeboarden een mooie golf worden gemaakt. De boot springt gemakkelijk van golf naar golf en gedraagt zich als een echte ‘mean machine’, een boot die meer aankan dan haar bemanning. En dat allemaal voor een prijs van een budgetsloep uit een lagelonenland, onder de €30.000.
Beoordeling:
Cijfer 7,6
Constructie ***
Comfort & Ruimte ****
Afwerking ***
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****
Technische Specificaties Bayliner Element CC6E
Lengte: 5,57 m.
Breedte: 2,29 m.
Diepgang: 0,49 m.
Waterverplaatsing: 907 kg
Motorisering: 30-115 pk
Prijs vanaf: € 15.750 ex motor
Meer info: www.hollandsport.nl
Met dank aan watersport-tv.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.