Maxima Retro 720: stabiel met fijne prijs

Deze boottest van de Maxima Retro 720 is uitgevoerd in 2019.

Tenders zoals de Maxima Retro 720 zijn razend populair en als er één merk als een komeet is gerezen, dan is het wel Maxima. Dit merk met de koninklijke naam, maakt sloepen en tenders van 4 meter 85 tot dik zeven meter.

Maxima

Budgettair interessant

De boten hebben twee belangrijke zaken gemeen: in de eerste plaats zijn ze budgettair zeer interessant, de kleinste heb je al met een 8pk motor, nieuw en compleet voor rond de 10 mille. De tweede overeenkomst is dat ze allemaal worden uitgevoerd met een Honda buitenboordmotor. In de kleine modellen hangt deze aan de spiegel, in de grotere tenders is deze onzichtbaar in een bun geplaatst. Wij voeren in Amsterdam met de Maxima 720 retro, een ruime tender met een basisprijs van 20.750 euro. Daar komt natuurlijk een motor bij, wij kozen voor een BF 100, want deze tender heeft een onderwaterschip dat geschikt is voor snelvaren. Maar je kunt in de 720 ook al met een 20 pk uit de voeten of aan de andere kant zelfs kiezen voor een joekel van een 150pk Honda.

Maxima

Breedte

Bij het opstappen valt op dat de Maxima heel stabiel is en dat heeft veel met de grote breedte te maken. Met 2,50 m is deze tender breder dan veel concurrenten en daar komt bij dat de kuip lekker diep en dus veilig is. Dat levert een goede zit en hoge rugleuningen op, maar de kussens zijn aan de dunne kant. In deze tender is het fijn dat je de kuip helemaal voor jezelf hebt, omdat je geen motorkist in het midden hebt. De constructie is degelijk en van binnen is de romp uitstekend met topcoat behandeld. In het hang- en sluitwerk zijn verschillende soorten gebruikt. De bun is met een uitstekende sluiting, met gasveren en goede scharnieren uitgevoerd, op andere luiken is dat minder degelijk geregeld met simpele knevels of zonder gasveren.

Maxima

Zonnebed

Onder het voordek is een ruimte die groot genoeg is om een toiletje te plaatsen, met de buiskap dicht is het bereiken van de ruimte wat omslachtig. In de kuip vind je een slanke stuurconsole en rondom banken om al je vrienden mee te kunnen nemen. Onder de banken is ruimte voor losse spulletjes. Aan de zijkant zijn opstaptreden en twee consoles, waar je koelkast komfoortje en spoelbak in kwijt zou kunnen.

Achterin is een brede stuurbank. Doordat de motor in de bun is weggewerkt, laat je het geluid letterlijk achter je. Boven op de bun is met een groot kussen een fors zonnebed te maken. Een kuiptafel is een optie. Ook een optie is de bedekking van de dekken met Finteak, een laminaat dat onderhoudsvriendelijk is en voor een luxere uitstraling moet zorgen. Door naden op het potdeksel en het ontbreken van lijfhouten op de vloer is dit matig gelukt. De tender wordt verder compleet geleverd met veel rvs, een breed zwemplateau en geïntegreerde kabelaring.

Maxima

Krachtpatser

De motor is een Honda, in dit geval is het een viercilinder 1500cc krachtpatser die stil en zuinig toch 100 pk levert. De Maxima is licht, leeg nog geen 1000 kilo en samen met de 165 kilo van de motor is dat een combinatie die voor vuur en spektakel zorgt. De boot stuurt soepel, de draaicirkel is vrij ruim, maar met de optionele boegschroef hoeft dit geen probleem te zijn. Achteruitvaren is simpel. Met de 100 pk Honda is het mogelijk om zowel fluisterstil door de natuur of de grachten te varen als razendsnelle scherpe bochten te nemen, waarin de boot mooi in de bochten leunt. Accelereren is dankzij het BLAST-systeem een sensatie, je snelt stabiel en vlak naar een top van dik boven de 50 km/u. Samengevat is deze Maxima een stabiele, ruime en goed geprijsde tender met een geweldige krachtbron in de bun.

Maxima

Beoordeling:

Cijfer 7,2

Constructie ***

Comfort & ruimte ****

Afwerking ***

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/kwaliteit ****

Maxima

Technische gegevens Maxima Retro 720

Lengte (m.)7,24
Breedte (m.)2,50
Diepgang (m.)0,50
Doorvaarhoogte (m.)1,15
Motor pk (kW)20-150pk, getest 100 pk
Waterverplaatsing: (kilo)980 (leeg)
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 20.750 excl. motor

Meer informatie: www.maximaboats.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten