Corsiva 520 New Age & Suzuki DF 20: Praktisch, snel en wendbaar

spot_img

Corsiva is een van de best verkochte merken sloepen en tenders van ons land. En dat is niet zo gek, want de boten staan bekend om de goede prijs—kwaliteitverhouding en het doordachte design. Wij testen op en rond het Veluwemeer de 520, een sloep-achtige consoleboot van 5 meter 20 lang. Vroeger was dit de Corsiva 520 Classic, nu heet de boot met doorlopende console 520 New Age.

Klik HIER om direct naar de Boottest Video te gaan.

2

Gezinsboot

De Corsiva 520 is een overnaadse consoleboot met een breed uitwaaierende boeg en een buitenboordmotor aan de spiegel. Als je de boot van boven bekijkt, zie je dat deze relatief breed is, 2 meter 20 op 5.20 lengte. Waar 1 op 3 normaal is, scoort deze boot 1 op 2,3. Die breedte heeft invloed op de ruimte, maar ook op de stabiliteit. Dat merk je als je opstapt of door de boot loopt. Je kunt twisten over de vraag of dit een sloep, een tender of een consoleboot is. Met een kabelaring wordt een boot al snel een sloep genoemd. Met een brede spiegel wordt het al snel een tender, maar bij compacte boten met een stuurconsole spreekt men meestal over een consoleboot. De naam doet niets af aan het feit dat dit een budgettair interessante gezinsboot is met een startprijs van onder de 10.000 euro.

Sterkte

Opvallend is de nette kwaliteit van het polyesterwerk. Zowel van buiten als van binnen oogt de boot strak en fatsoenlijk afgewerkt. Contrasterend hieraan zijn de schroefgaten in de teakline dek-bedekking, het gepopnagelde hang- en sluitwerk en het ontbreken van een middenbolder. Aan andere details zie je juist dat dit een doorontwikkeld model is. Zo is de vloer in het voorste deel verlaagd waardoor je daar comfortabel kunt zitten en ook lange mensen onder de buiskap plaats kunnen nemen. Doordat de console naar de zijkant doorloopt heb je lekker veel zitplek met hoge rugleuningen. Die brede console helpt, net als de overnaadse romp mee aan de sterkte van de boot. Voorop is een ankerkluis en de boot heeft geen gangboorden.

2

Overnachten

Je kunt voorin met vier man rond een (optionele) tafel zitten. Als je de tafel laat zakken en de ruimte met de bijbehorende kussens vult, ontstaat hier een mooi groot zonnebed. En dan zou je zelfs onder de buiskap en het dekzeil kunnen overnachten. Een ander praktisch detail is dat de tafel onder het blad een elastiek heeft om de losse poot mee te bevestigen. Dat is handig als je de tafel opbergt of als je deze gebruikt als het grootste vulstuk voor het zonnedek. Je vindt onder de langsbanken geen opbergplekken. Wel is helemaal voorin een slimme plek voor een droogtoilet. In plaats van een toilet zou je deze brede ruimte ook als opbergruimte kunnen benutten.

Stuurplek

Het middenstuk is het domein van de stuurman. Er is een bank over de gehele breedte, er zijn weer lekker hoge rugleuningen en er is een mooie grote opbergruimte onder de stuurbank. Het luik is stevig en voorzien van een nette gasveer. In de grote opbergruimte is behalve de brandstoftank en de accu ook plek voor andere zaken zoals stootwillen en lijnen. Aan de stuurboordkant is in het midden van de boot een opstaptrede die het in- en uitstappen makkelijk maakt. In de console of onder de opstaptrede is geen plek gemaakt voor het opbergen van de fenders. Nu moet je bij het wegbergen van de stootwillen altijd een luik openen. Echt modern is de tas met kleine opbergvakjes aan de zijkant van de console. Verder zijn er bekerhouders in het brede zij-deel van de console. Het dashboard is simpel en heeft geen knoppen of andere toevoegingen, maar er is voldoende plek om bijvoorbeeld een navigatiescherm te kunnen installeren.

Tweecilinder

Het achterste deel van de boot is gereserveerd voor de zwemtrap en de Suzuki buitenboordmotor aan de spiegel. Er passen Suzuki’s van 9,9 tot 40 pk achter en zo’n zware 40 pk motor kun je natuurlijk alleen laten monteren omdat dit een bijzonder sterk gebouwde boot is. Op de geteste Corsiva was een Suzuki DF 20 geïnstalleerd. Het gaat om een tweecilindermotor die de lichtste (48 kilo), maar ook de meest compacte in haar klasse is. Overigens zijn alle Suzuki’s vanaf 9,9 pk brandstof injectiemotoren. Door de moderne techniek zijn ze super betrouwbaar en zuinig. Deze motor won zelfs een prijs voor het extreem lage brandstofverbruik en dat is in deze tijd mooi meegenomen. Bij de motor kun je kiezen voor analoge meters, maar ook voor digitale. Die hebben het SDSM+ systeem waarmee je verbinding kunt maken met je smartphone. Op je telefoon kun je info ontvangen over je vaargedrag en de onderhoudshistorie van de motor. De meters geven in geval van een storing een QR code, waarmee een dealer op afstand een diagnose kan stellen.

Financieren

Buitenboordmotor storingen ontstaan bijna nooit door de motor, maar meestal door vervuiling van de brandstof of andere oorzaken van buitenaf. Het Suzuki systeem geeft zelf feilloos weer wat er aan de hand is. Dat is handig want de dealer weet nu precies welke spullen mee te nemen om de storing te verhelpen. Mooi is ook dat er op de Suzuki buitenboordmotoren zes jaar fabrieksgarantie zit. Nieuw is dat je een boot met een Suzuki motor nu bijzonder gunstig kunt laten financieren. Op de site van Suzuki lees je alles over deze manier om via je dealer je vaarklare boot-motorcombinatie te kunnen betalen.

Planeren

Tijd om het water op te gaan. De motor loopt stationair mooi stil en reageert direct op de gashendel. Het varen kan met deze combi bijna gedachteloos. De boot ligt lekker op het water en je kunt er mooi snelle manoeuvres mee maken. Als we de manoeuvre-proeven doen blijkt de boot exceptioneel goed te sturen. Deze New Age draait over beide zijden om de eigen as. Verder spoort de boot goed en is daarmee fijn koersvast. Afmeren is een eitje. Met de lichte boot-motor combinatie lukt het om over de eigen boeggolf te klimmen en vervolgens te planeren. Als je alleen aan boord bent, kom je net boven de 20km/u uit, de maximum snelheid waarbij nog geen vaarbewijs-verplichting geldt. Met twee man aan boord wordt het planeren lastiger en blijf je verder van de 20 km/u grens verwijderd.

Prijzen

De Corsiva 520 New Age is een praktische en stabiele familieboot. De boot is uitstekend geconstrueerd en vormt een fijne combinatie met de moderne motor. De prijs begint bij €10.750 zonder de motor en de complete set die we hebben getest kost ongeveer €23.000. Daarmee is deze combinatie weer een mooi voorbeeld van de goede prijs-kwaliteit verhouding van Corsiva en Suzuki.

Technische gegevens:

Merk en type:Corsiva 520 New Age met Suzuki DF 20
Lengte o.a.:5.20 m.
Breedte:2,20 m.
Diepgang:0,40 – 0,60 m (motor omhoog – omlaag).
Doorvaarhoogte:0,95 m.
Motor9,9– 40 pk outboard aan spiegel
Waterverplaatsing:400 kg
Vanaf-prijs:€ 10.750 ex. motor. Suzuki 9,9 pk: €3.699
Prijs geteste uitvoering:ca. €23.000
Meer informatie:www.prinswatersport.nl en www.suzuki.nl/marine

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere Boottesten