ZAR Mini Lux 18: BudgetRIB van klasse

spot_img

Liefhebbers van RIB’s kennen allemaal het merk ZAR, van de Formenti werf in Motta Visconti, Noord-Italië. De boten zijn zeer kenmerkend gelijnd en zijn vanwege het extreem hoge kwaliteitsniveau geprijsd in de bovenkant van het marktsegment. Boottesten ging met de ZAR Mini Lux 18 op pad.

Wil je liever direct naar de video, klik dan HIER.

Klassiek

De Formenti werf ontdekte dat sommige mensen hun boten met de kenmerkende gebogen lijn niet mooi vonden. Ook wilde de werf kleinere en wat goedkopere opblaasboten op de markt brengen zodat mensen binnen één merk kunnen doorgroeien naar een grotere ZAR. Daarop besloot de werf om meer klassiek gelijnde RIB’s op de markt te brengen, maar met een iets gunstiger prijs en toch de kwaliteit die mensen van ZAR gewend zijn. Dat werden de ZAR Mini’s, een serie compacte opvouwbare opblaasboten en enkele aluminium RIB’s. 

Aluminium

Er zijn vijf verschillende lijnen: Fun, Alu, Air Rib en Lux. De kleinste is een ZAR Mini Fun 6, een echte mini opblaasboot, door het lichte gewicht en de oprolbare lattenbodem ideaal voor op zeiljachten. Deze lijn heeft nog twee andere modellen van 7 en 8 voet. Wij testten de grootste ZAR Mini, de Lux 18. Dit is een echte RIB met een aluminium bodem en het bekende en beproefde ZAR-onderwaterschip. Alle ZAR Mini’s zijn met PVC-tubes of met Hypalon tubes verkrijgbaar. Op de geteste Lux 18 is hypalon gebruikt, een soort Neopreen dat bekend staat als het beste materiaal voor de luchtkamers van opblaasboten.

Compleet

Je kunt de RIB’s zelf met allerlei opties opbouwen maar de LUX 18 is al behoorlijk compleet. Standaard zijn op de aluminium romp, een teaklook kunststof vloer, boegkussen, rugleuning in de boeg, opstapplek op de boeg, kielbescherming en een rugleuning op de stuurplek bij de luxe stuurconsole. De aluminium romp met de beproefde vorm van het ZAR-onderwaterschip is ijzersterk geconstrueerd en industrieel afgewerkt. Dat betekent dat de constructie er netjes en degelijk uitziet, maar dat niet elk lasnaadje helemaal is weggeslepen.

Binnenruimte

Op deze kleine RIB van nog geen zes meter is ruimte voor maximaal 10 personen. De boot heeft een vlakke vloer, een ingebouwde brandstoftank en op de console ijzersterke relingen om je vast te houden. Ook op de tubes zijn neopreen handgrepen te vinden. De stevige boegstep is de ideale plek om de boot op te stappen vanaf het zwemplateau van een groter jacht of vanaf een hoge kade. Bij een RIB zijn de binnen afmetingen altijd belangrijk. Want de buitenmaten zeggen door de dikke tubes niet zoveel over hoe ruim de boot voelt. Bij de Lux 18 zijn de binnenmaten 4,5 meter lengte en 1,31 meter binnen-breedte, dus plek genoeg om met een klein gezelschap te kunnen varen.

Indeling

De indeling is zoals je kunt verwachten op een compacte RIB. Achter de boegstep is een ruim zonnebed met een grote diepe bergplek er onder. Voor de centraal geplaatste console is een klein zitje en achter de console vind je een stuurbank waar je solo ruim en met twee mensen krap op kunt zitten. Het dashboard is simpel en biedt behalve het stuurwiel twee grote en twee kleine klokken plus twee schakelaars. De voorruit is relatief hoog en beschermt goed tegen de wind, maar is vrij donker getint. Achterop is een bank voor drie personen met hoge rugleuningen en zelfs vaste hoofdsteunen. Onder alle zitplekken is nette opbergruimte, overigens zonder gasveren, maar met fijne rubberen sluitingen.

Formule 1

Het maximaal toegestane vermogen op deze ZAR Mini is 115pk, maar op de geteste RIB is gekozen voor de iets bescheidener 100 pk Honda. Dat is een fijne viercilinder met allerlei Honda Formule 1 technieken zoals V-TEC, de befaamde variabele kleptiming. Die zorgt voor extra power in de bovenste toerentallen. De vinding met de naam BLAST zorgt voor snelle acceleratie vanaf 0. Dat de ZAR Mini lekker optrekt blijkt als we op de Maasplassen bij Roermond de gashendel helemaal openduwen. Dan merk je dat deze ZAR een Mini Mega Maxi RIB met fabelachtige vaareigenschappen is. De boot is licht, weegt maar 395 kilo, maar is ijzersterk en vliegt als een zwaluw over de golven. Bochten geven puur plezier en door de scherpe boeg worden golven moeiteloos genomen.

Controle

Deze ZAR Mini met 100 pk is door het ultra-stijve onderwaterschip wat gevoelig op de trim. Om volledige controle te houden is het verstandig om de motor niet te ver omhoog te trimmen. Optimaal getrimd klokten we de topsnelheid van deze combinatie op 66 km/u. Je hebt op die snelheid echt het gevoel dat je het maximale uit deze compacte RIB hebt gehaald. De RIB is verder gemakkelijk te controleren en in kleine havens uitstekend te manoeuvreren. Dan is het fijn om te merken dat de veelgeprezen ZAR-kwaliteit nu ook budgettair aantrekkelijk in een Mini vorm verkrijgbaar is.

Prijzen

De ZAR Mini Lux 18 is in PVC verkrijgbaar vanaf €22.755 en in hypalon vanaf €26.785. De Honda 100 pk kost ongeveer €13.000, dus in totaal reken je voor deze combinatie net iets meer dan €35.000 af. De ZAR Mini’s zijn verkrijgbaar bij Van der Sanden Watersport, de officiële ZAR Mini dealer voor de Benelux in Veldhoven.

De boottest van de ZAR Mini Lux 18 is uitgevoerd op 15-9-2022. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op www.zarmini.nl

Technische gegevens:

TECHSPECSZAR Mini Lux 18
Lengte o.a. (m.)5,50
Breedte (m.)2,35
Diepgang (m.)0,51
CE-OntwerpcategorieC
Motor pk (kW)Max 115pk outboard
Waterverplaatsing: (kilo)395
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 22.755 ex. Motor
Prijs geteste uitvoering:ca. €40.000
Meer informatiewww.zarmini.nl  

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site