JR Yachts Classic 7: Nieuwe fase in elektrisch varen

spot_img

We kunnen er niet meer omheen. Emissie-vrij varen heeft niet alleen de toekomst, maar is ook de trend van deze tijd. Nog nooit kwamen er zoveel nieuwe stekkersloepen, elektrotenders of fluisterjachten op de markt. Elektrische aandrijvingen zijn volwassen en de mogelijkheden worden alsmaar groter. Een mooi voorbeeld van voortschrijdende technische toepassingen in elektrisch aangedreven boten is de wonderschone Classic 7 van JR Yachts uit Drachten.

Hinckley

De geteste babyblauwe tender heet Classic 7 omdat deze een onvervalst klassieke inspiratiebron heeft. De lijnen van dit JR Yacht lijken op die van de legendarische Hinckley boten uit de USA. De Hincley werf bouwde sinds de dertiger jaren van de vorige eeuw in Maine de klassieke Lobsterboten. Later verhuisde de werf naar het chique Rhode Island en legde zich toe op plezierjachten. Aan het eind van de vorige eeuw ontwikkelde Hinckley een drietal klassiek gelijnde Picnic jachten. Picnic’s zijn bedoeld om er comfortabel grote afstanden mee af te leggen in alle soorten water. Met een diepgang van amper een halve meter en uitgevoerd met waterjets waren ook de zanderige gebieden aan de Oostkust van de USA bevaarbaar. Ze hebben de kenmerkende stijleigenschappen als tubmlehome achterkant maar een gematigde zeeg. En het zijn juist die kwaliteiten die de JR Yachts Classic 7 tot een klassieke schoonheid maken. 

Gok

De Classic 7 is het geesteskind van botenwizzard Jaap de Jonge, die al sinds 2018 alles in het werk stelt om de perfecte elektrische boten te maken. Het eerste exemplaar was het resultaat van een experiment met Europese ontwikkelingssubsidie “VIA 2021”over het ideale onderwaterschip voor elektrische aandrijvingen. En als je dan toch experimenteert, kun je ook een complete boot maken, bedacht De Jonge. Deze gok pakte goed uit want niet alleen voldeed de rompvorm, iedereen was verrukt over het uiterlijk van de Picnic 7. Uiteindelijk werd de Classic 7 een state of the art elektrosloep met unieke eigenschappen.

Vlak

Uitgangspunt van de Classic 7 is om met geavanceerde techniek te komen tot de optimale efficiency. Jaap studeerde af in de hydrodynamica en weet dus alles van rompvormen en waterweerstand. Zijn kennis resulteerde in een ultramodern onderwaterschip met het doel om tot anderhalf keer de rompsnelheid te kunnen varen met minimale weerstand en zo min mogelijk golfslag. Doordat het onderwaterschip geen “schouders” heeft, krijg je minder weerstand, minder golven en bijna geen spray die door wind kan worden opgepakt. Het vlak eindigt breed en vrijwel geheel horizontaal. Dat maakt de Classic 7 enorm stabiel en zorgt dat je amper een hekgolf trekt.

Trailerbaar

Behalve de vorm is ook het gewicht belangrijk. Dus werden romp en dekken met de vacuüm infusiemethode gemaakt van een sandwich van geweven glasvezels met vinylesterhars. Daartussen is een laag schuim, gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Zo’n sandwich is duurzaam, licht en supersterk. Met een totaalgewicht van slechts 850 kilo is de C7 gemakkelijk te traileren, zelfs door elektrische auto’s. Het vlakke onderwaterschip maakt dat ook nog eens extra gemakkelijk. Mooi van de Classic 7 zijn de klassieke lijnen. De boeg is relatief steil, en de mooie zeeg plus de tumblehome achterzijde zijn perfect in balans.

Transparant

De indeling is die van een moderne tender met een paar bijzonderheden. In de eerste plaats is er onder het voordek een kajuitje gemaakt dat ideaal geschikt is voor een toiletruimte. De plexiglas deuren en luik kunnen dan voor een minder transparant materiaal worden vervangen. Op de geteste boot ontbrak hier deur- en luikbeslag. in deze ruimte heb je zicht op de uitgebreide set batterijen die onder het voorste deel van de kuipbanken is gelaatst. Bergruimte vind je onder de twee losse luiken onder de langsbanken en daar is ook plek voor bijvoorbeeld een koellade zoals in de geteste Picnic 7. De stuurconsole is mooi slank. Er zijn aan weerzijden twee kleine opstaptreetjes. Achterin is een zonnedek met een losse ruggesteun voor de bestuurder.

Podmotoren

De standaard aandrijving is een 4kW hydraulisch bestuurde POD-motor met een 13.8kWh lithium accupakket. Daarmee bereik je maximaal 7 knopen, 13km/u. Er zijn diverse upgrades van motoren en batterijen mogelijk. De accucapaciteit is uit te breiden naar 17kWh of nog meer. Ook is er een 8kW motor beschikbaar, De testboot had het optimale pakket met 2 Pod-motoren van 4kW. Daarmee heb je ook de voordelen van tweemotorige besturing. Optioneel is een steer-by-wire upgrade. Dat betekent dat de 2 motoren onafhankelijk van elkaar worden bestuurd met een speciaal ontworpen elektronisch stuurwiel. Dit ‘fly by wire’ systeem is te koppelen aan een speciale joystick. Zo’n stuurpook kwamen we niet eerder tegen bij elektrische aandrijvingen, maar het maakt afmeren kinderspel. Ook kun je bijvoorbeeld zijwaarts in- en uitparkeren.

Op afstand

Laden kan met laders van 1,5 tot 4,5 kW. De geteste boot heeft een 3kW lader die je in 3,5 uur van 20 naar 80% accuvulling brengt. Alle systemen zoals besturing, laden, het schakelen van elektrische componenten en joystick control zijn geïntegreerd in een computer, die is verbonden met het 4G netwerk. Zo kun je op afstand updates ontvangen of storingen worden uitgelezen. Op de stuurconsole zijn twee mooie geïntegreerde displays op de stuurconsole, waar je alles intuïtief kunt installen en monitoren. Daar kun je ook draadloos je telefoon opladen. De zitplek is fijn en voldoet goed. Je hebt daar uitstekend overzicht over de boot en kijkt gemakkelijk over het kajuitje heen. Achterin kunnen naast de stuurman anderen languit tegen de spiegelbank zitten.

Modern

Als we wegvaren valt op dat de Classic 7 gemakkelijk stuurt en dat bijvoorbeeld de joystick perfect intuïtief werkt. De boot stuurt direct, maar van pookje en stuurwiel is de gevoeligheid in te stellen. De Classic 7 maakt vrijwel geen geluid en glijdt lang zonder hekgolf. Het energieverbruik is minimaal en we zien bij een kleine 6 km/u snelheid een actieradius van 200 kilometer op het display. Draaien doe je echt om de as, ook op snelheid. Het acceleratievermogen is verbluffend. Geef je ineens gas, dan weet je dat alle anderen in de boot haast omvallen door de plotse versnelling.

Actieradius

De actieradius van de Classic 7 is ruim voldoende voor dagtochten, maar altijd afhankelijk van hoe hard je vaart. Bij 8 km per uur verbruiken we 1 kW en hebben nog voor 120 kilometer stroom. Bij 10km/u gebruik je maar 2kW en is je actieradius met volle batterij nog altijd 76 km. Meer dan genoeg voor een dagtocht dus. Vaar je op vol vermogen, dan haal je 17 km/u maar dan loopt de actieradius snel terug. Daarentegen is 8 – 10 km/u een heerlijke snelheid. Dat hou je echt lang vol. Je merkt minimaal geluid, zit comfortabel en de boot glijdt elegant door het water.  

Zelfrijdend

Het stuursysteem is te koppelen aan een autopilot of een kaartplotter. Dan volgt de boot als een zelfrijdende auto de vooraf uitgezette koers. Dat is pas echt modern varen. En dat in een mooie boot met modern comfort, zoals een afsluitbare ruimte met chemisch toiletje voorin, flexiteek op de dekken en een mooie zwemtrap. Bovendien kun je als je zonnepanelen hebt, deze moderne Picnic 7 voor de deur als thuisbatterij voor de opslag voor de zelf-opgewekte energie gebruiken. Zo biedt deze Classic 7 de volgende fase in het elektrisch varen. De stille, geavanceerde JR Yachts Classic 7 kost standaard €69.500. Met alle denkbare opties zoals de dubbele podmotoren, grotere accu’s en de joystick kom je uit rond € 100.000. Meer informatie en actuele prijzen vind je op www.jryachts.nl.

Disclaimer

Deze boottest is in samenwerking met Watersport-tv uitgevoerd in november 2022. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatie-blok onder de test.

Technische SpecificatiesJR Yachts C7
Lengte o.a. (m.)7,00
Breedte (m.)2,50
Diepgang (m.)0,50
Doorvaarhoogte (m.)1,10
CE-OntwerpcategorieC
Motor pk (kW)4, 2 x 4 of-8 kW Arka podmotor
Accu’s13,8, 18,4 of 23 kWh (Lithium)
Waterverplaatsing: (kilo)850
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 79.500
Prijs geteste uitvoering:ca. €100.000
Meer informatiewww.jryachts.nl

© boottesten.nl 2022

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site