Van Baerdt E-800: Oogstrelend elektrisch

spot_img

De Van Baerdt E-800 werd in 2022 genomineerd voor de Boot van het Jaar Sloepen en Tender innovatieprijs. Van Baerdt is onbekend op de sloepen- en tendermarkt. De geteste E-800 tender is het eerste product van de Friese werf.

Bierviltje

De Van Baerdt E-800 is een buitengewoon fraaie tender om te zien. De werf uit Joure heeft er alles aan gedaan om de E-800 een van de meest elegante tenders op de markt te maken. De naam van Baerdt is ontleend aan die van de 16e -eeuwse burgemeester van Joure, Hobbe van Baerdt. Eerder werd er al een biermerk aan deze bijzondere Jouster gewijd. Het valt niet uit te sluiten dat de Van Baerdt sloep in de kroeg is bedacht en in eerste instantie vorm kreeg op de achterzijde van het spreekwoordelijke bierviltje.

Zeeg

Het eerste dat aan de aluminium tender opvalt is de extreme breedte. Op een lengte van 8 meter is een breedte van bijna 3 meter bijzonder te noemen. Het heeft direct consequenties voor de stabiliteit en de binnenruimte want die springen er ten opzichte van andere tenders positief uit. De lijn heeft een gematigde zeeg en is naar achter scherp afgerond. De spiegel is breed en dat houdt in dat je direct vanaf het grote zonnebed het water in zou kunnen springen. De boeg is vrij recht en wordt gesierd door twee stoere docking lights. Een ronde rubberen stootlijst accentueert de lijn van de boot. Het voordek onder de buiskap is afgesloten. Naast de kap zijn smalle gangboorden die tot achter in de boot doorlopen.

Uitleven

Als je het zonnedek omhoog klapt kom je in een droom van een motorkamer. Daarin hebben de techneuten van Van Baerdt zich helemaal kunnen uitleven. Voor het onderhoud is fijn dat je overal goed bij kunt. De basis is een 17 kW Green Marine elektrische schroefas aandrijving. Daaraan gekoppeld is het 28,8 kWh Green Marine Lithium Ion accupakket. De acculader is van Victron en de besturing is hydraulisch. Wellicht wat overbodig is op de tender een 40 kgf boegschroef geïnstalleerd. Het installatiewerk ziet er zo netjes uit dat je zou denken dat het een operatiekamer betreft. Techniek zal behalve het werk, ook de grote liefde van de mannen van Van Baerdt zijn.

Koelkast

De indeling is verder tamelijk traditioneel. De stuurbank is onderdeel van het grote zonnedek, met een verplaatsbaar rugdeel. De stuurconsole is slank en bevat naast opvallende rvs-bekerhouders ook een koelkast aan de voorzijde. Mooi zijn de geïntegreerde handgrepen en de verdiepte plek voor de stuurpomp. De gashendel is nogal klein en een beetje onhandig achter het grote stuur geplaatst. Naast de console zijn aan weerszijden van de kuip fijne instaptreden. Alle horizontale delen zijn bedekt met kunststof teakvervanger. Ook dit is prachtig verwerkt en het geeft de boot een rijke uitstraling.

Plamuur

Voorin is een mooie rondzit waar een bed van te maken is. Vanwege de grote bootbreedte en de lengte van de banken zul je hier uitstekend met twee man op kunnen overnachten. Helemaal voorin is de ingang naar het vertrekje onder het voordek. In deze lage ruimte is een elegant elektrisch toilet geplaatst. Als je het luik openzet kun je er goed rechtop zitten. De afwerking is subliem. Het is bijzonder dat deze eerste boot van een nieuwe werf zo degelijk is gebouwd en op zeer hoog niveau is afgewerkt. De metallic lak is schitterend verwerkt. Om dit te kunnen aanbrengen is de boot zeer uitgebreid geplamuurd. De fraaie lakverwerking benadrukt het hoge niveau van deze tender.

Zwaar

Het is jammer dat het varen met de Van Baerdt niet oplevert wat de elegantie van het uiterlijk voorspelt. De tender is ruim, luxe en elegant, maar manoeuvreert wat lastig en minder subtiel dan je zou verwachten. De gashendel is wat onlogisch geplaatst en geeft niet het gevoel dat je bij een 17kW motor verwacht. De acceleratie is uitstekend, zoals hoort bij een stevige elektromotor en de maximumsnelheid werd vastgesteld op 14 km/u.  De informatie over laadtoestand en verbruik is op het kleine display op het dashboard, maar ook op een smartphone App af te lezen. De Van Baerdt is met een waterverplaatsing van 2700 kilo vrij zwaar. Daardoor is het energieverbruik navenant. Mooi is dat de boot goed stil vaart en met de boegschroef ook door minder ervaren schippers goed te manoeuvreren.  

Forse prijs

Alle zorg die aan de Van Baerdt tender is besteed, zie je in de forse prijs terug. Die begint bij 149.000 ex btw, dus voor de complete, fraai afgewerkte tender moet je ruim €180.000 afrekenen. De lijnen, de constructie en de afwerking rechtvaardigen een dergelijke investering, maar aan de vaareigenschappen moet nog worden gesleuteld om deze in lijn te krijgen met het hoge niveau van de rest van de boot. Want de Van Baerdt E-800 is een mooi en modern voorbeeld van excellente bouw in een exclusief prijssegment.

Technische Specificaties Van Baerdt E-800

Lengte:8.00 m.
Breedte:2.88 m.
Diepgang:0,73 m.
Max snelheid:15 km/pu
Max vaaruren (calc.):18 uur
Romp/dek:6-8mm aluminium
Gewicht:2700 kg
Motor:Green Marine 17 kW
Accu:Green Marine 28.8kwh lithium-ion
Prijs:€148.900,00 excl. btw
Meer info:www.vanbaerdt.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site