Marex 330 Scandinavia: Innovatief & ruim

spot_img

Bij vrijwel elke verkiezing voor de Motorboot van het jaar of de European Power Boat of the Year Award staan er jachten van de Noorse bouwer Marex op het lijstje van genomineerden. Vaak vallen de compacte, rijk verzorgde motorjachten ook werkelijk in de prijzen. Zo ook de Marex 330 Scandinavia.

Marex 330 Scandinavia

Het concept

Dit jaar werd de Marex 330 Scandinavia bij de Motorboot van het Jaar verkiezing naast de Beneteau Antares 8 en de XO DFNDR 9 genomineerd. Vooraf was bekend dat dit jacht bedacht was als een kleine versie van het Marex vlaggenschip, de 375. Toch werd het jacht genomineerd omdat de Noorse werf met de 330 Scandinavia weer een designprestatie van formaat had geleverd. Ten opzichte van de 375 oogt de anderhalve meter kleinere 330 nauwelijks minder ruim. Op slechts 10 meter lengte biedt de 330 Scandinavia versie een prachtige eigenaarshut met een megagroot bed waar gemakkelijk vier man op zouden kunnen overnachten. Daarnaast is er een verrassend grote, goed doordachte natte ruimte.

Innovatie troef

Verder blinkt de Marex uit in innovatieve vindingen. Zo is de gezellige kuip met een fraai in de Targa-beugel opgeborgen tent af te sluiten, een praktische en eenvoudige oplossing, die al in de eerdere modellen opzien baarde. Op de 330 Scandinavia is het tentsysteem zo ver vereenvoudigd, dat dit ook letterlijk in een handomdraai te doen is. Verder heeft het jacht zowel in de kajuit als boven de kuip een groot en praktisch schuifdak. Bovendien zijn alle ‘snufjes’ robuust uitgevoerd, zodat je zeker weet dat deze ook na jaren gebruik op zee zullen blijven functioneren.

Licht

Door de plaatsing van de rompramen ontstaat spectaculair uitzicht vanuit de verschillende hutten. Ook de schuifdeur bij de bestuurder, de 2.05 m stahoogte in de douche en de licht doorlatende, maar privacy-vriendelijke deuren zijn bijzonder te noemen voor een jacht van deze lengte. Verder speelt de werf met 900 Watt zonnepanelen in op de vraag naar duurzame oplossingen die het leven van de watersporter aangenamer kunnen maken en die permanent gebruik van koelkast en vriezer mogelijk maken, ook in lange periodes van afwezigheid.

Vakantietocht

Ondanks de forse motorisering is afmeren kinderspel. Langzaam varend is de Marex 330 Scandinavia namelijk kinderlijk eenvoudig te manoeuvreren dankzij de voortreffelijk functionerende Axius joystick, die aan de Mercruiser diesels is gekoppeld. Met de 2 x 270 pk Mercruisers van de geteste boot is deze Marex ook een snel jacht, wat blijkt uit de topsnelheid van ca 56 km/u. Dan vaart de boot vastgekleefd aan het water en doorstaat het slaan van de golven tegen de romp moeiteloos. Dat geeft een veilig en vertrouwd gevoel. Het open dak doet de testvaart aanvoelen als een vakantietochtje.

Marex 330 Scandinavia

Conclusie

Door de jury van de Motorboot Innovatie Award werd de Marex 330 Scandinavia op de Hiswa te Water 2022 in Lelystad uitgeroepen tot Motorboot van het Jaar 2022. Het is een volkomen terechte winnaar want de Marex 330 Scandinavia toont zich als een moderne, comfortabele en hoogwaardig afgewerkte familieboot, waar iedereen zich snel op thuis zal voelen.

Disclaimer

De boottest van de Marex 330 Scandinavia is uitgevoerd in augustus 2022. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor de actuele gegevens op de website van de dealer. Deze test of delen ervan kunnen in andere media zijn verschenen.

Marex 330 Scandinavia

Technische Specificaties

Lengte over alles: 9,99 – 10,49 m (zwemplateau).

Ruimte optimaal benut

Excellente vaareigenschappen

Uitstekend geconstrueerd en fraai afgewerkt

Marktconforme prijs

LOA : 9,99 – 10,49 m.

Breedte over alles 3,40 m

Diepgang 0,90 m.

Waterverplaatsing: 5500-7430 kg (leeg-vol)

Brandstoftank: 600 l.

Watertank: 400 l.

Motorisering: 1 x 440 pk (hekdrive) of 480 pk (V-drive schroefas) of 2 x 220pk (hekdrive), alle drie Volvo Penta diesel of zoals getest met Mercury 2 x 270 pk diesel met Axius besturing

Prijs: vanaf €349.828, zoals getest vanaf €378.207

Meer informatie: www.boarnstream.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site