AluShip S-TNDR 620: Stoer, strak en simpel

spot_img

AluShip uit Steenwijk won twee jaar terug de Boot van het Jaar-prijs en sindsdien zie je steeds meer aluminium boten van dit merk op het water. Dit keer testen we de S-TNDR 620, een nieuwe sportieve tender met buitenboordmotor aan de spiegel.

Regelmaat

Kenmerkend voor Aluship is de strakke lijn van de romp met de opvallende, rubberen stootlijst rondom. De AluShip S-TNDR 620 is gemaakt van 4 mm dik zeewaterbestendig aluminium en zeer degelijk gelast. Je ziet aan de regelmaat van de lasnaden dat er echte professionals aan hebben gewerkt. De kwaliteit merk je ook aan de degelijkheid van de romp. De aandrijving van de S-TNDR is met een buitenboordmotor aan de spiegel. In de meeste andere AluShip tenders is de motor in de bun geplaatst. De S-TNDR is overigens in lengtes tussen 6.20 m. en 8.40 m. verkrijgbaar. En bij AluShip geldt: wil je iets veranderd, dan kan dat. Als je het kunt bedenken, kan AluShip het maken.  

Betrouwbaar

De AluShip S-TNDR 620 heeft een stoer, strak en modern design, met een klassiek element in de vorm van de fraai gevormde achterzijde. De romp heeft verder een diepe V-vorm voorin en een wat vlakker onderwaterschip achter. Als je de S-TNDR van boven ziet, vallen de zwemplateaus aan beide zijden van de motor op. Daardoor kan de motor binnen de boot worden bevestigd en is daardoor minder kwetsbaar. Nu hoef je over de kwetsbaarheid van de Honda buitenboordmotor niet echt in te zitten, want dit zijn zo’n beetje de sterkste en meest betrouwbare machines op de markt. Op deze S-TNDR 620 passen motoren van 20-250 pk. De eigenaar van de geteste S-TNDR koos voor de Honda BF150. Deze heeft een bij de aluminium romp passende zilveren kleur, maar had ook roomwit kunnen zijn.

Boterzacht

Uit deze compacte, 2,4 liter viercilinder viertakt motor weet Honda dus 150 pk’s te halen. Daar komt allerlei techniek bij kijken. Zoals V-TEC, de variabele kleptiming en lifting, dat er voor zorgt dat de kleppen eerder en hoger opengaan als er behoefte is aan extra power. Honda was de eerste op de markt met deze revolutionaire techniek, die uit de Formule 1 afkomstig is. Fijn van deze motor zijn ook andere moderne technieken zoals BLAST (Boosted Low Speed Torque), PGM-Fi (elektronische brandstof inspuiting) voor razendsnelle acceleratie en ECOmo voor laag brandstofverbruik. En dat merk je. Zowel op het water als in je portemonnee. De dynamo levert 55 Ampère, dus dat is ruim voldoende om alle energieverbruikers aan boord van stroom te voorzien en tegelijk de accu’s opgeladen te houden. Verder kun je bij deze motor IST krijgen. Dit staat voor Intelligent Shift and Throttle voor digitaal gas geven en boterzacht schakelen. Maar de geteste boot had een analoge gashendel en die voldeed ook prima.

Tumblehome

De zijkanten van de AluShip S-TNDR 620 lopen aan de achterzijde over twee dimensies naar binnen, de zogenaamde klassieke tumblehome vorm. Hiertussen is een mooie bank gemaakt, waarvan de rugleuning tevens de rugleuning van de bestuurdersbank is. Haal je deze weg, dan ontstaat een groot zonnebed achterop. De stuurconsole is simpel vormgegeven en vrij breed. Daardoor heb je niet heel veel ruimte om tussen de banken en de console door te lopen. Verder is aan boord plek om je vrienden comfortabel mee te laten varen.

De kussens zijn dik, mooi gevormd en stevig. Dankzij de vocht-doorlatende onderkant kunnen ze tegen een buitje, al is het natuurlijk beter om ze na het varen droog op te bergen. Onder alle banken is opbergplek. De deksels boven de opbergruimten kunnen veilig worden afgesloten met vlakke Perko sloten. Het voordek, de potdeksels en het zwemplateau zijn belegd met composiet antislip. Rond het zwemplateau loopt, net als over het midden van de zijkanten van de boot, een dikke stootrand. Zo is de kans op beschadigen van het aluminium minimaal.

Hakken

Varen met de AluShip S-TNDR 620 in combinatie met de Honda BF150 is een feest. Het onderwaterschip is afgeleid van andere succesvolle AluShip tenders en dat zorgt er voor dat je snel kunt wegspuiten en stabiel door de golven kunt hakken. Manoeuvreren is simpel, je volgt gewoon de bewegingen van de motor. En met een beetje trim zit je op de top van 71/u. Dan snijdt deze S-TNDR als een scheermes door het water. Golven vormen door de mooie boegvorm geen enkel probleem. De boot klapt niet op de brekers, maar snijdt er verend doorheen. Je kunt korte bochten draaien, zowel op snelheid als stationair. Onder alle omstandigheden voert de tender als een goed getraind politiepaard uitsluitende de bevelen van de stuurman uit.

Strak sturend

Als je de S-TNDR door de golven ramt, merk je dat de boot niet rammelt of piept. Dit is overduidelijk een uiterst stevige tender, gemaakt voor intensief gebruik. Omdat het totale gewicht onder de 1000 kilo blijft is het rendement van de 150 pk Honda motor ideaal en kun je de boot gemakkelijk met een trailer vervoeren. Je zou op deze boot wel de hele dag willen draaien, keren en knallen, maar leuk is dat deze combinatie ook extreem goed rustig vaart. Met een motor die bijna geen geluid maakt en een strak sturende, comfortabele tender geniet je optimaal van de natuur. De prijs van deze AluShip S-tender 620 begint bij €27.250 zonder de motor. Deze Honda BF 150 staat voor €18.589 op de prijslijst, met een paar opties zoals het wrappen van de romp en een radio kom je voor deze razendsnelle combi uit rond de €50.000. Daarvoor krijg je een waardevaste, comfortabele en uitstekend varende tender.

Technische gegevens:

AluShip S-TNDR 620Met Honda BF150
Lengte o.a.:6,20 m.
Breedte:2,20 m.
Diepgang:0,26 m.
Doorvaarhoogte:0,90 m.
Motor20 – 250 pk
Waterverplaatsing:607 kg, motor 214 kg, tank 110 liter samen 931 kg
Vanaf-prijs:€ 27.250 ex. Motor (€18.589)
Prijs geteste uitvoering:ca. € 50.000
Meer informatie:www.aluship.nl

 © Boottesten 2024

Andere boottesten van AluShip:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site