AluShip 700 E-sloep: Eigenzinnig elektrisch

De video van de boottest van de AluShip 700 E-sloep is HIER en onder de technische specificaties te zien. De test is uitgevoerd in juli 2022. De genoemde prijzen zijn van dat moment en kunnen inmiddels zijn gewijzigd. Raadpleeg voor de actuele prijzen de website van de leverancier.

AluShip 700 E-sloep

AluShip bouwt een brede range aan aluminium sloepen, tenders en consoleboten. Vanwege de toegenomen vraag zet het bedrijf uit Steenwijk vol in op elektrisch aangedreven boten. Het nieuwste product in deze lijn is de Aluship 700 E-sloep met dubbele 6kW podaandrijving. Deze e-sloep is genomineerd in de categorie sloepen en tenders van de Boot van het Jaar verkiezing 2022.

Waterweerstand

In deze tijd waarin is het logisch dat consumenten voor de aandrijving van dag-boten als sloepen en tenders steeds vaker kiezen voor elektrisch. In Giethoorn, Nieuwkoop en Reeuwijk mag je in grote gebieden alleen elektrisch varen. Gemeentes als Amsterdam en Utrecht willen op afzienbare termijn een ban op alle boten die met fossiele brandstoffen worden aangedreven. Vandaar dat de ontwikkeling van elektrisch aangedreven boten in een stroomversnelling is gekomen. Die ontwikkeling gaat verder dan alleen nieuwe motoren en accu’s. Ook het onderwaterschip moet voor elektrisch varen worden aangepast om minimale waterweerstand te realiseren.

AluShip 700 E-sloep

Kunst

De nieuwe AluShip E-sloep 700 is perfect aangepast aan de eisen van deze tijd. Want de boot is ruim, comfortabel, vrijwel geheel onderhoudsvrij, superstil en heeft een elektrische aandrijving. De AluShip werf maakt met de modernste apparatuur niet alleen de aluminium snijpakketten voor andere werven, het bouwt ook zelf aluminium boten op de meest efficiënte manier. Elk bootontwerp wordt eerst via computertekeningen verwerkt tot CNC-snijpakket. Op een hypermoderne machine worden de 4 mm dikke aluminium platen ultra-precies met een laserstraal uitgesneden. Elk deel wordt gelabeld met een code, waaraan je kunt zien welk onderdeel deel van de boot het is. Vervolgens zetten vakbekwame lassers het pakket solide in elkaar, zodat er een ijzersterk casco ontstaat. Het laswerk ziet er geweldig uit, het is bijna kunst om zulke gelijkmatige lasrupsen te produceren.

Rijk uitgerust

Het mooie van aluminium is dat het duurzaam en recyclebaar is. Ook kun je binnen de rompvorm alles naar eigen wens inrichten. Voor de afwerking zijn verschillende mogelijkheden. Zo kun je het aluminium blank laten of kiezen voor bekleding met een moderne plastic wrap. Daarbij blijven de lasnaden zichtbaar en hun regelmaat laat de kwaliteit van de bouw zien. Met wrappen kun je de boot verder een persoonlijk tintje meegeven. De geteste AluShip 700 E-sloep was extreem rijk uitgerust met een kopergroenkleurige wrap, fraai combinerend met goudkleurige kussens. Verder had de sloep zo’n beetje alle opties, van een bimini, een luxe kussenset, kunststof dek-bedekking tot een koelkast. 

AluShip 700 E-sloep

Podmotoren

Ook voor de aandrijving zijn er diverse mogelijkheden. Een elektrische buitenboordmotor is goedkoop, manoeuvreert gemakkelijk, maar is vrij kwetsbaar en je hebt ruimte voor een bun nodig. AluShip biedt ook podmotoren aan, dat zijn draaibare, gestroomlijnde torpedovormige elektromotoren onder water. Door de slanke vorm hebben ze weinig waterweerstand en huisleverancier E-propulsion heeft vermogens beschikbaar van 3 en 6 kW. Doordat je met de motor stuurt, kun je geweldig manoeuvreren. Ook heb je geen bun meer nodig, want de motor wordt onder de stuurbank geïnstalleerd. In de grotere modellen zoals de eigenzinnige E-sloep 700 zijn zelfs twee 6kW motoren naast elkaar ingebouwd en onderling met een stang verbonden.

Sloepindeling

De brandstof voor de elektromotoren is stroom en als voorraad zijn op deze AluShip 700 E-sloep twee accu’s van 9kWh geïnstalleerd. Op het overzichtelijke display zie je haarscherp wat je stroomverbruik is, hoeveel energie je nog over hebt in de accu’s, hoe lang je nog door kunt varen. De indeling van de boot is praktisch met veel bergruimte onder de banken en natuurlijk is de boot zelflozend. En de technische installatie ziet er overzichtelijk en professioneel uit. Bijzonder is dat in het midden van de kuip door de banken daar te versmallen meer doorloopruimte is gemaakt. Door de kleine kussens weg te halen ontstaat een gemakkelijke instap. De sloep biedt op 7 meter lengte en 2,30 m. breedte veel ruimte. Met 10-12 man vind je overal comfortabele zitplekken. En met 1,30m doorvaarhoogte kun je onder veel vaste bruggen door.

AluShip 700 E-sloep

Basketballers

Aan de bakboordkant is een console met een koelkast en daarboven een draadloze oplaadplek voor de telefoon. Ook op de stuurconsole is een telefoonlader. Op het carbon-look paneel vind je verder een boegschroefpaneel, de radio en het fraaie E-propulsion display met alle relevante info. Een kritiekpuntje is dat de lampjes die de functie van de gashendel aangeven overdag slecht te zien zijn. In de geteste sloep vinden we zes rvs-bekerhouders en de dekken zijn optioneel belegd met kunstteak. Op de zitplaatsen kloppen de zithoogte en de zitdiepte perfect. De AluShip 700 E-sloep heeft een buiskap die mooi in lijn is met de zeeg van de boot. Toch kunnen onder de kap zelfs basketballers rechtop zitten. Boven de kuipvloer is zogenaamde ‘courtesy-verlichting’ en daardoor ziet alles er ook in het donker prachtig uit. De zitplekken hebben lekkere kussens met een Bentley-achtig ruitpatroon, wat zorgt voor een extra chique uitstraling.

Power

Op deze AluShip 700 E-sloep gaat elektrisch varen niet ten koste van de snelheid, de actieradius en andere vaarkwaliteiten. In tegendeel, het voegt rust toe want podmotoren zijn extreem stil en maken het manoeuvreren gemakkelijk. Deze AluShip heeft twee gashendels, waarmee je de motoren individueel kunt bedienen, al bewegen ze samen dezelfde kant op. Wil je de boot om de as laten draaien, dan kun je het roer het beste in de middenstand zetten en de gashendels tegen elkaar in bewegen. Op deze boot bestuur je de dubbele aandrijvingen hydraulisch. Het sturen kost daardoor geen kracht en verloopt soepel. De gashendels reageren snel en dat vergt wat gewenning, maar na een paar manoeuvres wordt duidelijk dat je de power prima in toom kunt houden.

Modern

Op vol vermogen verbruik je dik 6kW en dan loopt je actieradius snel terug. Op het open water noteerden we een maximumsnelheid van 14 km/u. Je hebt dan het gevoel dat je tegen het planeren aan zit. Bij een snelheid van 8 km/u verbruiken de twee motoren elk 1kW. Dan kun je dankzij de twee 9kilowattuur accu’s in theorie 9 uur doorvaren, dus angst voor de actieradius hoef je niet te hebben. Wij vonden de ideale mix van snelheid en minimaal verbruik bij 7 km/u en een verbruik van slechts 800 W per motor. Dan ervaar je het moderne sloepvaren, want de aandrijving is soepel en krachtig, maar zonder geluid. En dat is midden in de natuur net zo fijn als in een stedelijke omgeving. Kijk voor actuele prijzen en meer informatie op www.aluship.nl

Technische gegevens:

TECHSPECSAluShip 700
Lengte o.a. (m.)7,00
Breedte (m.)2,30
Diepgang (m.)0,80
Doorvaarhoogte (m.)1,30
CE-OntwerpcategorieD
Motor pk (kW)2 x 6 kW, Accu’s: 2 x 9 kWh
Waterverplaatsing: (kilo)1450 kg
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 40.075 (enkele motor)
Meer info:www.aluship.nl
https://youtu.be/igQTzBYvBQk

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman