Super Lauwersmeer 54 SLX: modern en innovatief

spot_img

Bij de verkiezing van de Motorboot van het Jaar innovatieprijs was de Super Lauwersmeer 54 SLX een van de grootste genomineerde jachten. Het opvallende jacht met de gouden kleur is een ontwerp van Arnold de Ruyter van AR Design in samenwerking met Louis Jousma van de Super Lauwersmeer werf.

Design

Je kunt de Super Lauwersmeer 54 SLX omschrijven als een pocket-size superjacht. Dat heeft niet alleen met de afmetingen te maken, maar vooral ook door de techniek en het bijzondere design. Het is een jacht dat over drie verdiepingen is opgebouwd. Ondanks die enorme hoogte is dankzij allerlei doorkijkjes plus slim geplaatste ramen toch veel contact met het water. Bijzonder is dat dit model alle moderne eigenschappen heeft op een beperkte lengte. De ontwerpers verdienen vooral credits voor het tekenen van een beachclub achterop, zonder dat dit de boot plomp maakt.

3

Bliksem

Laten we voorop beginnen. De stalen multiknikspant Super Lauwersmeer 54 SLX heeft een rechte boeg die boven de waterlijn mee lijkt te lopen met het gekliefde water. Ook de verlaagde zeereling op de boeg lijkt mee te lopen met de spray die een voluit varend jacht met zich meebrengt. Er hangt een prachtig rvs anker door de boeg. In de romp zijn accenten aangebracht die door smal voor te beginnen en breed te eindigen een snelheidsidee meegeven. Ook de plotselinge Z in de zeereling accentueert het bliksemsnelle design.

5

Detaillering

De romp is goud metallic gespoten, wat mooi contrasteert met de zwarte opbouw. Op het dak van de kajuit is een enorme flybridge met een opengewerkte aluminium T-top. Excellent is de detaillering met ovalen rvs buizen en opengewerkte delen van de romp voor de kikkers achterop. Briljant is de vormgeving van de rvs trap die de verbinding van het achterdek naar de flybridge vormt. Zo verrast deze Super Lauwersmeer 54 SLX in tal van fraai verwerkte details.

6

Niveaus

We spraken van drie verdiepingen maar er is speels gebruik gemaakt van een interieur op meerdere niveaus. De beachclub achterop is iets boven de waterlijn geplaatst, de beach-salon met kombuis die daar voor ligt bevindt zich een meter lager. Van daaruit moet je een trap op naar het stuurgedeelte. Meer naar voren loop je een trap af naar de verblijfsruimtes in het voorschip. Het lijkt kruipdoor-sluipdoor, maar dat valt in de praktijk mee doordat de doorgangen ruim zijn en er overal is gezorgd voor voldoende licht. En elk niveauverschil biedt weer een andere doorkijk.

6

Panoramisch

De beachsalon is ruim en comfortabel. Dankzij de enorme schuifpui heb je er geweldig zicht op het water en het ontbreekt je in die ruimte aan niets. De kombuis is modern en compleet, zonder dat deze erg in het oog springt. Mooie details zijn daar de in de wand weggewerkte afzuigkap en het kleine patrijspoortje er boven. Er is een dinette voor zes personen en een L-vormige relaxbank.

f

De ruimte daarvoor is het brugdek met een mooie stuurbank, een opvallend strak dashboard met twee Raymarine schermen en panoramisch uitzicht rondom. Aan bakboord is een comfortabele zit rond een ruime tafel.

Een kleine trap brengt je naar het zogenaamde zonnedek, de flybridge. Daar vind je een groot zonnebed en een bank naast de stuurstand. Bijzonder is het opengewerkte aluminium dak, dat dankzij een ingenieus systeem de doorvaarthoogte kan verlagen van 5,25 naar 3,83 m.

Slim

Er zijn in het geteste schip twee hutten met een eigen natte ruimte. De eigenaarshut is in de boeg en heeft een groot vrijstaand tweepersoons bed. Dankzij een slim geplaatst raam heb je een leuke doorkijk naar het voordek. Via de twee zijramen heb je zicht op het water en de drie dakluiken zorgen voor een overvloed aan licht. De natte ruimte is groot en vormgegeven als in een modern vijfsterrenhotel. Verder is er een tweepersoonshut met twee losse bedden en een eigen, iets kleinere natte cel die ook als dagtoilet zal worden gebruikt.

Machinekamer

De ruimte voor de motoren is ruim en vormt een snoepwinkel voor techniekliefhebbers. In alle aspecten is dit een modern uitgevierd jacht met keuze uit 2 x 175 pk Volvo Penta diesels totaan de tweemaal 440 pk Yanmar diesels in het geteste jacht. Dat maakt snelheden tot 15 knopen met dit 32 ton zware jacht mogelijk. Bij de mogelijkheid om als halfglijder door het water te gaan speelt een andere ontwikkeling een belangrijke rol. De Hull Vane ® zorgt dat de waterweerstand wordt geminimaliseerd en de boot het vermogen eenvoudiger om kan zetten in snelheid.

Element

De Super Lauwersmeer 54 SLX vaart stil, snel en krachtig. Het manoeuvreren is eenvoudig en helemaal makkelijk is dat de boot beschikt over een Hydronautica RMS afstandsbediening waarmee je met optimaal zicht vanuit de gangboorden kun manoeuvreren. Het ruim 17 meter lange jacht laat zich daarmee, ondanks de felle wind, kinderlijk eenvoudig uit de krappe afmeerplek loodsen. Op het open water toont het jacht zich in zijn element. De boot dendert door de golven en vaart stabiel. Opvallend is dat de boot vrijwel geruisloos vaart, ook als de snelheid boven de 20 km/u komt. De gemeten topsnelheid op het onrustige Markermeer bedroeg 27 km/u. Naast de goede motorkamer isolatie schijnt de Hull Vane een belangrijke rol bij het behalen van hogere snelheden dan de rompsnelheid te spelen. Samen met de brandstofvoorraad van 2000 liter maakt het dit jacht tot een ideale reisgezel voor lange afstanden.  

2

Hart en ziel

Bijzonder is dat alles van dit semi custom built jacht bij Super Lauwersmeer in eigen huis wordt ontworpen en gefabriceerd. Aan alle details merk je dat deze boot met hart en ziel is gebouwd en je ziet dat over elk detail meerdere keren is nagedacht. De 54 SLX is een boot waarin een keten van juiste beslissingen is genomen. Het innovatieve design gaf bij de verkiezing voor de Motorboot van het Jaar de doorslag. De jury verkoos unaniem de Super Lauwersmeer SLX 54 als winnaar van de Motorboot van het Jaar Innovatieprijs 2023. Daarnaast is het jacht ook voor een aantal andere prestigieuze prijzen genomineerd. Als unieke parel van de Nederlandse jachtbouw gooit de Super Lauwersmeer 54 SLX daarbij waarschijnlijk ook hoge ogen.

Technische gegevens:

Merk, modelSuper Lauwersmeer SLX 54
Lengte o.a.:17,05 m.
Breedte:4,95 m.
Diepgang:1,20 m.
Doorvaarhoogte:5,25 – 3,83 m.
Motor2 x 175 – 2 x 440 pk
Waterverplaatsing:32.000kg
Vanaf-prijs:Op aanvraag
Meer informatie:https://superlauwersmeer.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site