Woodler 28: Beste van twee werelden

spot_img

De Woodler 28 van Jachtwerf de Jong is een zeer bijzondere boot. Zoals een echte boot van een houtbouwspecialist spelen glimmend gelakt mahoniehout en vloeiende lijnen de hoofdrol in het ontwerp. Maar het meest bijzondere is dat deze snel varende Woodler veel meer biedt dan alleen ambachtelijk houtwerk.

2

Allermooist

We weten het allemaal: hout is misschien wel het allermooiste bouwmateriaal voor boten, maar dat onderhoud……? Houtliefhebbers laten zich niet door het werk of de kosten van onderhoud tegenhouden. Zij kiezen een klassieke sloep of vlet van Scherpel uit Loosdrecht of de Jong uit Joure. En als ze snel willen varen kopen ze een Boesch, een klassieke Riva of misschien wel een nog exclusievere Pedrazzini.

5

J28

Voor veel watersporters was het dan ook een grote verrassing dat jachtwerf De Jong uit Joure aankondigde met iets helemaal nieuws te komen. De boot kreeg de werknaam J28 en werd tijdens de Hiswa te Water 2023 in Lelystad voor het eerst aan het publiek getoond. En wat bleek? Deze De Jong was de eerste snel varende boot van de ambachtelijke Friese werf. En meer dan dat, om de vaareigenschappen te optimaliseren, was er een verrassende combinatie gemaakt van een aluminium onderwaterschip met een houten opbouw.

3

Aluminium

Al met een eerder ontwerp, de De Jong kauitsloep 9.50 was ervaring opgedaan met het verwerken van aluminium. Ontwerpbureau Vripack uit Sneek was de logische partner voor het ontwerp van de J28 en de technische uitwerking. Het onderwaterschip, de spiegel en de potdeksels werden gemaakt van 5mm dikke aluminium plaat en verbonden met 8mm dikke aluminium spanten. Boven de waterlijn zijn mahoniehouten gangen overnaads aan de spanten bevestigd en met epoxy verlijmd. Alle dekken zijn belegd met massief teakhout. De boot is verder ambachtelijk afgetimmerd met mahonie. De vloer is van ongelakt teakhout. En om het een ambachtelijke De Jong boot te laten worden is het mahoniehout afgewerkt met 10 (tien!) lagen tweecomponentenlak.

Tumblehome

Op het moodboard, de tekeningen waarmee de stijl en de uiterlijke kenmerken worden neergezet waren de kussens neergezet in de fameuze turquoise Riva kleur, maar in de uiteindelijke boot werd toch een veilige grijsbruine kleur voor de luxe kussens gekozen. Wellicht komen de lijnen en de afwerking van de Woodler daardoor nog beter uit. Want dat de boot opvallend mooi is, daar is iedereen het over eens.

De boeg is klassiek, met een licht uitwaaierende ‘flare’ vorm. Onder de zes overnaadse mahoniehouten gangen lopen de kimmen scherp terug, zodat ze een mooie sprayrail vormen. De gangen zelf lopen bij het achterschip naar binnen en vormen zo een mooie tumblehome vorm. De spiegel is rond afgewerkt en is min of meer open. Er is een mooi zwemplateau met aan bakboord een uittrekbare zwemtrap.  

7

V-8

Achter onder het zonnedek is de motorruimte. Hierin prijkt een Yanmar, naar keuze van 160 of 320 pk common rail diesel. In het geteste jacht was een 320 pk V8 geïnstalleerd. In deze motor zijn de twee rijen van vier cilinders in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar geplaatst. De boot wordt hydraulisch met de Z-drive gestuurd. Op vol vermogen, 3800 toeren, verbruikt deze moderne common rail 60 liter per uur. Kruissnelheid ligt op ongeveer 2900 toeren, waarbij de dieselconsumptie wordt gehalveerd tot 30 liter per uur. Je hebt dan ook een optimaal koppel van ongeveer 700 Nm. De motor zelf weegt 435 kilo, de Z-drive met de propeller weegt 112 kg, samen dus 547 kg, zo’n 12 % op het totaalgewicht van 4500 kg.

Verdiept

De indeling is gericht op comfortabel varen en getuige het grote zonnedek achterop geldt dat vooral voor zonnige omstandigheden. Nu is het zo dat vrijwel alle waterrecreatie plaatsvindt als het mooi weer is, maar het is toch ook fijn als een boot maatregelen heeft getroffen tegen een plotselinge regenbui. De Woodler 28 heeft een verdiept voordek dat met een zeil kan worden afgedekt. Daar kun je ook met slecht weer prima bivakkeren.

De voorruit is groot en voorzien van twee ruitenwissers. In het midden zijn aan weerszijden slanke zwarte consoles die onder andere een fraai weggewerkt Nespresso apparaat en een houder voor de koffiecups herbergen. Onder de stuurconsole is een opvallend mooie toiletruimte.

Kinderziektes

Achter de hoge ruit is een stuurbank met een uitgebreid dashboard. Dit is opvallend sober en bijna alleen voorzien van een groot Raymarine scherm. Ook is er een aantal vlakke knoppen in het midden, pal voor de gashendel. Voor veel mensen is het wennen om met de linker hand gas te moeten geven. Maar omdat de boot grotendeels custom built is, kan de werf de positie van de hendel of van het stuurwiel ongetwijfeld aanpassen.

Wel valt op dat handgrepen voor de passagiers ontbreken en dat is op een snel varende boot toch echt een must. Ook is de sta-steun voor de bestuurder onvoldoende om onder alle omstandigheden veilig en stabiel staand te sturen. Een voetenbank en lendensteun zijn op een snelle boot bij het zittend sturen essentieel. Dat zijn eigenlijk de enige kinderziektes van een werf die nieuw is op het gebied van het snel varen.

Beauty

De Woodler 28 vaart geweldig. Het onderwaterschip is uitstekend en dat merk je vanaf het moment dat je opstapt. Je vaart onder alle omstandigheden droog en de boot is op lage snelheden net zo koersvast als in volle plané. De basissnelheid is mooi laag en de boot is ook op snelheid uitstekend te manoeuvreren. De acceleratie maakt dat deze aluminium-mahonie beauty mee kan met de beste polyester jachten in deze klasse. Ook in het bochtenwerk laat de Woodler zien dat er uitstekende ingenieurs aan de tekentafel hebben gezeten. Dit is niet alleen een mooie boot, maar ook een heel goed varend jacht. De prijs maakt het tot een exclusieve boot, maar dat past bij de kwaliteit van de ambachtelijke jachten van de Jong.

d

Toekomstbestendig

Deze Woodler 28 is een typische liefhebbersboot, waarin innovatie samen gaat met een eeuwenlange ambachtelijke traditie. De boot is prachtig om te zien, vaart simpel en gecontroleerd. De Woodler 28 zet met haar aluminium onderwaterschip de houtbouw in een nieuw, toekomstbestendig perspectief. Omdat innovatie een essentieel onderdeel van het design is, werd de Woodler met haar innovatieve constructie en buitengewoon geslaagde snel varende concept door de juryleden unaniem als winnaar van de Sloepen en Tenders Innovatieprijs 2023 gekozen.

df

Technische gegevens:

Merk, model:Woodler 28
Lengte o.a.:9,00 m.
Breedte:3,00 m.
Diepgang:0,50 m.
Doorvaarhoogte:2,20 m.
Motor van – tot:160 – 320 pk Yanmar hekdrive
Waterverplaatsing:4500 Kg
Vanaf-prijs:€ 450.000
Prijs geteste uitvoering:ca. € 450.000
Meer informatie:www.jachtwerfdejong.nl

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in augustus 2023 voor de Boot van het Jaar innovation Award in het kader van de Hiswa te Water.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site