Rijnlandvlet 12.50 OC: Meesterwerk

spot_img

In de vorige eeuw verdiende Eeltsjesbaas, de bijnaam ‘Rembrandt onder de jachtbouwers’. Maar er is een moderne navolger van deze legendarische Friese scheepsbouwer. Zijn naam: Dirk Regtvoort van Scheepswerf de Volharding uit Zwammerdam. Hij ontwerpt en bouwt de Rijnlandvlet 12.50 OC.

Familietraditie

Kenners die de Rijlandvlet 12.50 OC op een afstand zien varen, herkennen direct de elegante lijnen en de fraaie zeeg. Dichterbij valt op dat de boot subliem is afgewerkt en alle details kloppen. Deze kenmerken verraden een ouderwets ambachtelijk team achter deze boot. Want de vlet is gemaakt op een werf die al meer dan 200 jaar in de familie Regtvoort is. Ambachtelijk vakmanschap is bij Scheepswerf de Volharding een traditie die van vader op zoon overgaat.

Hydraulisch

De overnaadse romp van de Rijnlandvlet 12.50 OC is gemaakt van 5 mm dik staal en voor de opbouw is 4 mm dikte gebruikt. De spantafstand is 50 cm. De indeling van deze semi-custom built vlet is door de eigenaar volledig zelf te bepalen. Op de geteste boot is gekozen voor een grote en comfortabele centrale stuurstand. De motor is een moderne elektronische 170 pk Vetus Deutz DTE 66 diesel. Een groot voordeel van deze motor is dat er een uitgebreid hydraulisch pakket aan kan worden gekoppeld. Dus hebben op de Rijnlandvlet 12.50 OC vrijwel alle mogelijke hydraulische toepassingen een plek gekregen.  Niet alleen voor boeg en hekschroef of de ankerlier, maar ook de inschuifbare radarmast, de motorluiken en de besturing worden hydraulisch bewogen. Zelfs de buiskap is voorzien van een slim hydraulisch knielmechanisme dat de kap 15 cm lager maakt.

Vindingrijk

Elk detail ademt de vindingrijkheid, gecombineerd met het geweldige esthetische gevoel van de werf.  Het verfsysteem is van de hoogste klasse, maar ook andere details verraden het vakmanschap van de eeuwenoude werf. Zo zijn onder de bolders rvs platen gelast, is de afwerking van het houtwerk (20 mm dik teak, 6-7 keer gelakt) meesterlijk te noemen en zijn overal slimme ruimtebesparende oplossingen te vinden die je niet op een 12,50 meter vlet verwacht. De Rijnlandvlet 12.50 OC is een jacht met ongekend veel verrassingen.

Koersvast

Het varen met de Rijnlandvlet 12.50 OC is geweldig, want de vlet is koersvast, de motor doet geruisloos haar werk en heeft niet meer dan 1500 toeren nodig om een kruissnelheid van 13,6 kilometer mogelijk te maken. De top ligt op ruim 17 kilometer en deze vlet manoeuvreert voorbeeldig. En mocht het afmeren lastig zijn, dan is er op het overzichtelijke dashboard een Vetus Prodocker pookje te vinden, dat zelfs beginnende schippers als een prof laat afmeren.

Exclusief

Zoveel kwaliteit in een jacht verenigen kost tijd, veel tijd. En dat betekent dat de jachten van de Volharding niet als goedkoop te boek staan. De prijzen beginnen bij €150.000 voor de kleinste vlet. De Rijnlandvlet 12.50 OC heeft een prijs die begint bij €450.000. Tja, aan een meesterwerk hangt nu eenmaal wel een exclusief prijskaartje.

Scorebord:

Constructie*****
Comfort & Ruimte ****
Ergonomie****
Afwerking*****
Vaareigenschappen*****
Prijs / Kwaliteit***

Technische Specificaties Rijnlandvlet 12.50 OC

Lengte: 13.00 m.
Breedte: 4.10 m.
Diepgang: 1.30 m.
Waterverplaatsing: 18.000 kg
Motorisering: 170 pk Vetus Deutz DTE 66
Prijs vanaf: € 450.000
Werf: www.scheepswerfdevolharding.nl

Deze test is uitgevoerd in 2014 en genoemde prijzen zijn van het moment van testen. Deze test kan (gedeeltelijk) eerder zijn gepubliceerd in andere media. (c)boottestenbv 2025

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site