Op negen van de tien superjachten is een tender aan boord met jetaandrijving, want op zo’n megajacht zijn de compacte inbouw en het ontbreken van scherpe uitstekende delen gemakkelijk. Maar ook voor ander gebruik dan als bijboot, zijn jettenders zoals de Williams 445 Dieseljet interessant.
Marktleider
Het Britse Williams is al jaren de marktleider als het gaat om jettenders, bijboten, meestal voor superjachten, die zijn voorzien van waterstraal (jet-) aandrijving. De laatste jaren zijn de jets met dieselmotor in opkomst. Dieselmotoren zijn tegenwoordig bijna net zo compact als benzinemotoren, ongelofelijk betrouwbaar, vrijwel net zo stil en hebben vermogenskarakteristieken waarbij liefhebbers hun vingers aflikken. Moderne dieselmotoren hebben het imago van traag en lomp al lang van zich afgeschud en verruild voor kenmerken als stil, zuinig en duurzaam.
Luxe
Dat de Williams 445 Dieseljet speciaal geschikt is voor gebruik als tender op een megajacht zie je direct. De uitstraling is voor zo’n compacte boot bijzonder luxe en om de boothoogte optimaal te beperken is het stuurwiel als in een Formule 1 auto, met één simpele handeling te verwijderen. De tender beschikt op amper vier-en-een0halve meter over liefst zeven zitplaatsen. In de prachtig afgewerkte romp zijn vier solide hijsogen verwerkt en natuurlijk is de boot zelflozend. Rondom heeft de RIB hypalon tubes verdeeld over vijf luchtkamers.
5 uur volgas
De stuurconsole van de Williams 445 Dieseljet is iets voor het midden van de boot geplaatst. Voorin is een zonnedekje en de stuurbank biedt aan de voor- en achterzijde plek aan twee opvarenden. Onder de midden-bank is de tweeliter Yanmar 4JH4 dieselmotor met een vermogen van 110 pk geplaatst. Op vol vermogen kun je met de 80 liter brandstoftank vijf uur varen voor er opnieuw getankt moet worden. En als bijboot van een superjacht is er het voordeel van de geringe spontane ontvlambaarheid van diesel ten opzichte van benzinemotoren.
Speels
Bij het varen op de Williams 445 Dieseljet valt op dat er nergens een trimknop te vinden is. Die is niet nodig, want de RIB pakt dankzij een ideale rompvorm direct de optimale positie. De bediening van de vooruit-, neutraal- en achteruitklep gaat moeiteloos door de elektrische actuator. De zitpositie is uitstekend, mede dankzij de goede voetenbeugel en het verstelbare stuur. Maar de Williams 445 diesel jettender is meer dan een luxe vervoermiddel vanaf een superjacht. Want varen met deze tender biedt een bijzonder speelse ervaring en voelt aan alsof je in een kermisattractie verzeild bent geraakt. Hoe gek je ook doet, de Williams 445 Diesel Jettender maakt de meest spectaculaire ‘moves’ mogelijk. Toch heb je altijd het gevoel dat je de controle over dit super stijve speelgoed behoudt.
Keerzijde
Natuurlijk hoort bij zoveel positieve elementen ook een keerzijde, de prijs. Want voor de standaard Williams Dieseljet 445 moet (in 2014) ruim 68.000 euro worden neergeteld. Dat is misschien veel geld voor speelgoed, maar is aan de andere kant marktconform als het gaat om mensen voor wie alleen het beste goed genoeg is.
Scorebord:
Constructie | ***** |
Comfort & Ruimte | *** |
Ergonomie | **** |
Afwerking | **** |
Vaareigenschappen | ***** |
Prijs / Kwaliteit | *** |
Technische Specificaties Williams 445 Dieseljet
Lengte: 4.54 m.
Breedte: 2.02 m.
Doorvaarthoogte: 1.14 m.
Waterverplaatsing: 820 kg
Motorisering: 110 pk 4 cilinder
Prijs vanaf: € 68.426
Importeur: Delta watersport www.deltawatersport.nl
Deze test is uitgevoerd in 2014 en genoemde prijzen zijn van het moment van testen. Deze test kan (gedeeltelijk) eerder zijn gepubliceerd in andere media. (c)boottestenbv 2025