Stratos DB50: Tender in superjachtformaat

spot_img

Het komt niet vaak voor dat een importeur van luxe jachten besluit zelf een nieuw merk te lanceren. Een recente uitzondering is de Stratos DB50, een ambitieus project van de Nederlandse botenimporteur Bas Lengers en zijn familiebedrijf, Lengers Yachts.

Beelden: Lengers Yachts / Guy Fleury en Laurens Koster

Deze boottest is gemaakt voor het blad VAREN en verschenen in april 2024

Stratosfeer

Als dealer van vooral Italiaanse en Franse topmerken legde Lengers de lat zo hoog mogelijk. Daarom werd het merk Stratos gedoopt. De stratosfeer is een van de hoogste delen van de dampkring. De plek waar vliegtuigen bij voorkeur vliegen omdat er de atmosfeer er stabiel is. Aan het model werd de toevoeging DB 50 meegegeven. 50 staat voor 50 voet (15 meter) en DB is de afkorting van Dutch Built. Het maakt duidelijk dat de Stratos DB50 zich wil meten met Nederlandse superjacht-kwaliteit.

1
(c) Stratos. / Guy Fleury

Dagboot XXL

Lengers zocht contact met jachtarchitect Bernd Weel en met Jeroen van der Knaap van Sea Level. Weel maakte furore met moderne exterieurs van Icon, Holterman en Reborn jachten. Sea Level is gespecialiseerd in het bedenken van technische oplossingen voor superjachten. Verder voegde projectmanager bouw Erwin Rodewijk zich bij het jonge projectteam dat de plannen voor de Stratos uitwerkte. Het resulteerde in een Sports Utility Vessel op het water voor de doelgroep van well-to-do watersporters met een tweede huis in het buitenland. De Stratos is een dagboot XXL, maar ook te kwalificeren als een forse superjachttender. De boot heeft veel inwendig volume dankzij het walkaroud concept. Dit is extra veilig dankzij de brede gangboorden en de hoge verschansing. De compacte verblijfsruimte onderdeks maakt het mogelijk om ook langere tochten over zee te maken. Verder is de Stratos DB50 vooral praktisch en veilig.

(c) Stratos / Guy Fleury

Oceaanwaardig

De bouwkwaliteit is extreem degelijke, want de Stratos DB50 is een CE-ontwerpcategorie A boot, die de zwaarste omstandigheden op zee aan moet kunnen. Dat vraagt om een ijzersterke romp, maar gemaakt van modern, licht materiaal. Lengers nam Schaap Composites in Lelystad over voor de bouw van het nieuwe merk. Vanuit de constructie van Volvo Ocean Race jachten en als toeleverancier van de superjacht-industrie kende dit bedrijf de geheimen van oceaanwaardige, oersterke jachtconstructies.

(c) Stratos / Guy Fleury

Koolstofvezel

Bij de constructie is gekozen voor een 4,5 cm dikke sandwich vinylester romp met een kern van geperst pvc schuim. De hoger gelegen onderdelen zoals het dak en de lange handrelingen langs het vrijboord zijn in eigen huis gemaakt van koolstofvezel. Opmerkelijk is het grote rompraam langs het gangboord aan beide zijden van de zogenaamde ‘sculpted hull’. De diepe en fraaie welvingen in romp zijn niet alleen modern, ze dragen ook bij aan de stijfheid van het geheel. In de raamlijst is aan de binnenzijde heel slim de motorkamerventilatie verwerkt. Die is vrijwel onzichtbaar en met een foamrooster bestand tegen inkomend water. In totaal bedraagt het gewicht van de 15 meter lange Stratos iets meer dan 20 ton en is ongelofelijk sterk en stijf.

Webframe

In de bodem van de romp komen is een webframe gelijmd en daar boven op is het frame voor de motorfundatie gelijmd. Er zijn vier spoorbiels-dikke stringers en meer dan 10 spanten in de romp gelijmd en dat zorgt voor extreme sterkte en stijfheid. Het onderwaterschip bevat terugvallende kimmen, die zorgen dat het opgeworpen water naar beneden wordt afgebogen. Verder zijn er dubbele sprayrails aan beide zijden, die tot 2/3 van de romp doorlopen. De deadrise (vlaktilling) van het onderwaterschip bedraagt 22 graden. Het onderwaterschip is daarmee vlak genoeg om snel in plané te komen, maar diep genoeg om ook op grotere golven goed te sporen.

s
(c) Stratos / Guy Fleury

Efficiënter

De motorisering is uitgevoerd met Volvo Penta IPS aandrijvingen. Standaard zijn twee IPS 650 aandrijvingen met Volvo Penta D6 dieselmotoren. In de geteste Stratos is gekozen voor een upgrade met D8 motoren en IPS 800 aandrijvingen. Door de voorwaarts gerichte trekschroeven is de efficiency van dit aandrijfsysteem 15-25 % hoger dan aandrijvingen met een conventioneel achterwaarts gerichte propellers. Bovendien is er met het systeem ultra gemakkelijk te manoeuvreren dankzij de koppeling aan een slim joysticksysteem. Dit werkt intuïtief en probleemloos, zodat ook minder ervaren schippers als een professional kunnen afmeren. Om zeker te zijn dat de Stratos je nooit laat zitten, is alles extra zwaar gedimensioneerd en voorzien van allerlei veiligheidsvoorzieningen. Zo is er een bypass op de wierpot geplaatst en krijg je melding als het reservoir vol is. Ook zijn de brandstoffilters dubbel uitgevoerd. Verder heeft de Stratos twee dynamo’s per motor. Een wordt gebruikt voor het laden van het lithium accupakket, de andere voor het laden van alles rond de motor.

(c) Boottesten.nl / Laurens Koster

Lithiumpakket

In de categorie van superluxe dagboten is comfort aan boord een eerste vereiste. Daarom is er op de Stratos DB50 een zeer uitgebreide elektrische installatie rond de 8kW Fisher Panda generator. Er is Seakeeper 6 gyro-stabilisatiesysteem en de AGM accu-set is in de geteste Stratos geüpgraded naar een 20kW Lithumpakket met batterijen van het modernste ijzerfosfaat type. Deze zijn bestand tegen 350 graden warmte en zware impacts. De Victron 5 kW acculader/omvormer kan op piekmomenten stroom bijleveren. Je kunt je voorstellen dat zo’n uitgebreide elektrische installatie erg warm kan worden. Daarom is het geheel geplaatst in een 100 mm dikke rvs kist, waar de ventilatiekanalen van de airco op zijn aangesloten. Ook de separate technische ruimte heeft airconditioning. Alle techniek is overzichtelijk geplaatst en goed bereikbaar voor onderhoud. Het jacht is op afstand via een app te monitoren en te bedienen. Zo kun je op afstand meldingen krijgen over bijvoorbeeld een losse stekker van de walstroom. Technisch is de Stratos uitgevoerd op een manier die we alleen kennen van de producten van topwerven uit de superjacht league.

(c) Boottesten.nl / Laurens Koster

Praktische elegantie

De hoge kwaliteit van de afwerking zie je in allerlei standaardvoorzieningen. Zo is de ankervoorziening voorop een ‘symfonie in rvs. Ook de carbon handreling met geïntegreerde verlichting langs het gangboord is een fraai staaltje praktische elegantie. Voor de zonaanbidders zijn er voor- en achterop riante ligplekken. Het dak bestaat uit een vernuftige constructie waarbij het je voorste deel of het achterste deel helemaal kunt openen, maar niet tegelijkertijd. Wel kun je beide delen gedeeltelijk openen. De manier waarop de panelen over en in elkaar schuiven verraadt briljant technisch designinzicht. Opvallend designdetail is ook de negatief geplaatste voorruit van de open stuurcabine. Er achter is de vrij steile ingang naar de kajuit en vind je een breed dashboard met alle denkbare apparatuur. Zo is er de laatste versie van de Forward Looking Infra Red, de FLIR warmtecamera, waarvan je de beelden op een van de twee grote Garmin schermen kunt tonen. In het stuurgedeelte onder de T-top vind je vier comfortabele geveerde stoelen met carbon frames en stasteun mogelijkheid. Ook hier gaan comfort en degelijkheid hand in hand.

Outside of the box

Achter de vier geveerde stoelen is een buitenkeuken geplaatst met onder meer een grillplaat en spoelbak. Het achterdek herbergt een gezellige brede dinette waar je met zes man gezellig kunt tafelen. Boven de motorkamer is een enorm dubbel zonnebed met opbergruimte er onder. Het zonnebed voorop is simpel tot een zitje met twee banken te transformeren. Mooi zijn de speciale afmeer-voorzieningen op het achterdek met glimmende kaapstanders en enorme kikkers. Achter de boot is een groot zwemplateau, dat elektrisch ruim een meter in hoogte aan te passen is om bijvoorbeeld een tender of Seabob te water te laten. Omdat de gangway aan stuurboord in het platform is verwerkt, zakt alleen het grote deel aan bakboord. De tafel in de kuip kan elektrisch zakken, en de werf heeft daar zelf een mechanisme voor ontwikkeld. Om de zwaar uitgevoerde tafel omhoog te persen zijn normale hefkolommen niet stabiel genoeg. Dus is een zuil met 600 kilo hefkracht toegepast, die de medische wereld voor operatietafels gebruikt. Het zijn voorbeelden van de vele creatieve outside-of-the-box bedachte oplossingen.

King Size

Onderdeks is een gezellige, sfeervol uitgevoerde verblijfsruimte, met alle voorzieningen die op dit type luxe dagboten gebruikelijk zijn, zoals airco en een uitgebreid audiovisueel systeem met fraai weggewerkte luidsprekers. De boot mist nog wel een handgreep om gemakkelijk de steile afdaling naar onderdeks te nemen, maar op verzoek wordt deze in overleg met de eigenaren geplaatst. In de boeg is een comfortabele rondzit om een elegante tafel. Aan bakboord is een kleine kombuis, waar je uit de wind een kleine maaltijd kunt klaarmaken. Aan stuurboord bevindt zich de mooi uitgevoerde, maar compacte douche- en toiletvoorziening. De Stratos heeft onder de kuipvloer, achter de trap een riante vaste slaapruimte met een ruim tweepersoons bed. Het is er veel ruimer dan je verwacht en het bed voldoet aan alle kwalificaties voor een King Size slaapplek op superjachtniveau.

(c) Stratos / Guy Fleury

Megatender

Bij het vertrek uit de haven van Lengers in Muiden laat de Stratos zich als een Dinky Toy op de millimeter nauwkeurig manoeuvreren. Je hoort nauwelijks motorgeluid, de boegschroef blijft ongebruikt. Elegant glijdt deze megatender langs het iconische Muiderslot. Op het open water voor Pampus zetten we het gas vol open. Het onrustige Markermeer wordt gegeseld door een dikke 5 Beaufort met flinke golven, maar de Stratos snijdt er met speels gemak doorheen. De boot blijft bij het accelereren volkomen vlak en snelt in 15 seconden naar 30 knopen. In bochten merk je dat de Stratos fijn draait. In het begin van de bocht blijft de boot vlak, omdat de gyro-stabiliserende Seakeeper de zijdelingse bewegingen van de boot dempt. Maar kort daarna neigt de boot prettig in de bocht en dat geeft een veilig, stabiel gevoel. De topsnelheid wordt door de werf opgegeven op 36 knopen. Op de testdag hadden we niet de gelegenheid dit zelf te testen, maar gezien het gemak bij de acceleratie was er geen enkele reden om aan deze opgave te twijfelen.

(c) Stratos / Guy Fleury

Onberispelijk

Varen op de Stratos DB50 is als het rijden in een Bentley. Omringd door comfort en afwerking op het hoogste niveau bereik je met speels gemak fenomenale snelheden, zonder dat er ook maar iets rammelt, piept of kraakt. Alles is stijlvol en super degelijk uitgevoerd. De afwerking is werkelijk onberispelijk. Dat een eerste boot van nieuw bedrijf op zo’n hoog niveau kan worden gebouwd is bijzonder. Wat dat betreft maakt de Stratos DB50 de belofte van een midsize tender met superjacht afwerking helemaal waar. De prijs is op aanvraag.

Technische SpecificatiesStratos DB50
Lengte o.a.:15.06 m.
Breedte:4.45 m.
Diepgang:1.28 m.
Waterverplaatsing20.000 kg
Motorisering:Standaard 2 x Volvo Penta IPS 650 (optie IPS 800)
Aantal slaapplaatsen2 + 2
Brandstoftank2100 liter
Watertank450 liter
Grijswatertank50 liter
Zwartwatertank150 liter
Topsnelheid36 knopen
CE-Ontwerpcategorie:A
Prijs:Op aanvraag
WerfStratos Yacht B.V.

Meer over de Stratos DB50 vind je HIER

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site