Topcraft 627 Tender: de stuurman centraal

spot_img

De Topcraft 627 tender is het jongste model van het merk dat sinds 1996 veel mensen in Nederland aan het varen heeft gekregen. Ooit kocht ik een Topcraft Millennium 430 consolebootje. Dat is inmiddels drie keer doorverkocht aan vrienden, inmiddels al 25 jaar oud, maar vaart nog steeds vrolijk rond. En met dat Topcraftje nog duizenden andere.

Uiterlijk

De 627 tender lijkt in bijna niks meer op de eerste Topcraft modellen. Gebleven zijn het praktische gebruiksgemak en de uitstekende kwaliteit van de polyester romp. Deze 627 tender heeft een herkenbare knik hoog in de romp, wat het model van voren een stoer en onverzettelijk uiterlijk geeft. Misschien nog wel meer bijzonder aan dit model is de asymmetrisch ingerichte grote open spiegel. Daar is plek voor een enorm zonnedek en ernaast een brede doorloop naar de kuip. Dankzij de omklapbare rugleuning van de stuurbank ontstaat er in het interieur een mooie verdeling in voor en achter. Het is altijd fijn als de plek voor de stuurman centraal in de boot is. Dan heb je het beste overzicht.

s

Kussens

Op deze tender heeft de stuurman een fijne comfortabele bank, waarvan de rugleuning met een hand om te klappen is. Dan verandert de stuurbank niet alleen in een mooi groot zonnebed met ruggesteun, maar de leuning is door deze slimme oplossing bij het snel-varen als sta-steun te gebruiken. Het comfort is op deze tender meer dan goed geregeld. Zo vind je onder het zonnedek achterop grote opbergruimtes, waarvan de grootste alleen in gebruik is voor de brandstoftank. Hier passen nog veel spullen zoals wakeboards, waterski’s en misschien zelfs een vouwfiets bij. In de kleinere ruimte aan de bakboordkant vind je de accu. Naast het zonnedek zijn, net als in het kuipgedeelte, rvs bekerhouders. Werkelijk briljant zijn de zitkussens in het kuipgedeelte. Die zijn stevig, maar vast scharnierend. Dat is super makkelijk als je de opbergruimtes er onder wil gebruiken. Dat kan dus met één hand en je zit nooit met los rondslingerende kussens.

Geen motorkist

Er is een mooie slanke stuurconsole met een fijne grijpbeugel en een brandblusser onder handbereik aan bakboord. Aan de andere kant is een console die voor een koelkast in gebruik is. Aan weerszijden zijn nette opstaptreden. De zelflozende kuip ligt iets verdiept om te zorgen voor voldoende zithoogte. Door het ontbreken van een motorkist in het midden van de boot ontstaat in de kuip volop ruimte, die wordt ingevuld met een licht uitgevoerde tafel. Als je deze laat zakken kun je voorin een groot bed maken. De kussens en de vulstukken passen prima in de opbergplekken. De buiskap is hoog genoeg om er lekker onder te kunnen zitten, maar deze is ook te gebruiken als zonnescherm. Als je het voorste raam weghaalt krijg je wel de wind door je haren, maar heb je geen last van ongewenste zonnewarmte. Voorop is een bescheiden ankerkluisje met een HPL deksel die met een dik elastiek omlaag wordt gehouden. Optioneel kun je alle horizontale delen met HPL teaklook laten beleggen.

Tokyo Hatsudoki

Deze Topcraft is uit te rusten met een motor van 20 tot 115 pk. Wij testten de boot met de viercilinder viertakt 100 pk Tohatsu en over dat merk is veel leuks te vertellen. De Japanse Luchtvaart ingenieur Masuzo Takata begon al in april 1922 als onderzoeker en producent van kleine motoren. Deze waren vooral bedoeld voor pompen in het door aardbevingen getroffen Japan. Takata’s bedrijf bestaat nu dus nu al meer dan 100 jaar. Het merk kreeg later de naam Tokyo Hatsudoki Corporation en dat werd in 1972 afgekort tot Tohatsu.

s

Gerenommeerd

In 1935 bouwde Tokyo Hatsudoki haar eerste buitenboordmotor van anderhalf pk. Het was een omgebouwd waterpompmotortje. Met behulp van een Amerikaans staartstuk werd er een werkende outboard van gemaakt. Maar de Japanse markt, vooral van roeibootjes voor vissers was destijds nog niet rijp voor buitenboordmotoren. Pas in het midden van de vijftiger jaren kwam de buitenboordmotorenproductie goed op gang. Ondertussen had Tohatsu al ontelbaar veel brommers, motorfietsen, waterpompen en scooters geproduceerd. Met al deze ervaring in tweetakt en viertakt techniek werd Tohatsu een gerenommeerde naam in de outboard markt. Het merk heeft een Joint Venture met Brunswick voor de bouw van Mercury motoren. En intussen veroverde Tohatsu zelf een flink deel van de wereldmarkt. In Nederland heeft Tohatsu 16,2 % marktaandeel.

Koppel

De geteste Tohatsu 100 pk is een modern blok dat in juni 2020 op de markt kwam. Het 2 liter blok heeft elektronische brandstof inspuiting en een variabel stationair toerental van 650-800 toeren. Dat is ideaal voor trollend vissen. Ook mooi is de 41 Ampère dynamo voor snel opladen. Tot slot heeft deze 100 pk een speciaal ontwikkeld uitlaatsysteem waardoor de motor een enorm koppel krijgt. Een hoog koppel in de laagste toerentallen zorgt voor acceleratiekracht. Dat betekent dat je op deze 880 kilo zware boot als in een achtbaan wordt gelanceerd. Dat sensationele gevoel kun je nog wat leuker maken door lekkere snelle bochten te nemen.

Top -Craft

Op vol vermogen noteren we op het hobbelige Veluwemeer een top van 59 km/u. De boot stuurt strak, maar de trimknop zit aan de pink kant en dat is even wennen. Toch bevalt deze boot uitstekend, want je merkt dat je op alle snelheden goede controle blijft houden. Langzaam varend hoor je nauwelijks motorgeluid en is deze tender elke gewenste kant op te dirigeren. De boot stuurt direct en licht, Bij het accelereren blijft de Topcraft 627 vrijwel vlak en je kunt planerend zelf blijven zitten, want het uitzicht blijft goed. Op snelheid merk je wat een fijne, goed varende boot dit is. Fijn is dat je lekker veel opbergruimte en mooie kussens hebt. Dit is een lekkere snelle familieboot, waarop de stuurman centraal staat, maar die zelfs geschikt is voor ruimere vaargebieden.

Traditie

De prijs van de Topcraft 627 tender begint bij €24.950 voor de kale boot, dus zonder zonnedek en buiskap. Voor de motor moet je afhankelijk van het aantal pk’s tussen de 3,5 en 13,5 bij de prijs optellen. In de geteste uitvoering met kussens, buiskap, houten HPL delen en de 100 pk Tohatsu ben je net onder de €40.000 klaar. Daarvoor heb je een lekker varende, uitstekend afgewerkte tender, waarvan je – in de traditie van het merk – jarenlang plezier kunt hebben.

Technische gegevens:

Merk, model:Topcraft 627 Tender met Tohatsu MFS 100
Lengte o.a.:6,27 m.
Breedte:2,45 m.
Diepgang:0,40 m.
Doorvaarhoogte:1,15 m.
Motor van – tot:30 -115 pk
Waterverplaatsing:880 Kg
Vanaf-prijs:€ 24.950, motor 30 pk €4.999 – €13.495
Prijs geteste uitvoering:ca. € 40.000
Meer informatie:www.topcraft.nl

Andere Topcraft test:

© Boottesten 2024

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site