Tijd om een boot te kopen

Veel mensen kopen hun nieuwe boot in het voorjaar. Als je een luxeartikel voor de vrije tijd aanschaft, doe je dat vaak uit emotie. Vrijwel niemand heeft dringend een boot nodig, de meeste jachten zijn uitsluitend bedoeld voor de fun of voor het verhogen van de persoonlijke status.

Opgewonden

Bij het kopen van een boot speelt het weer altijd een grote rol in. Als na de winter de zon weer voelbaar gaat schijnen, rammelt het geld bij de aspirant bootkopers in de zakken. Dus kijken ze eerst op internet en gaan dan naar een plek met een aantrekkelijk aanbod. Het voelt voor hen als de tijd om een boot te kopen. Tot zo ver niets aan de hand. Maar pas op. Sommige gewiekste verkopers voelen de opgewondenheid over een bepaalde boot ‘aan hun water’.

Oud vrouwtje

Om een zo gunstig mogelijke deal te sluiten trekken ze graag hun hele trukendoos open. Soms zetten ze je onder druk om snel een keuze te maken. “De levertijd loopt enorm op, de speciale actie rond dit model is morgen afgelopen en dit is voorlopig het laatste exemplaar dat je kunt krijgen.” Bij het horen van dit soort argumenten, moeten alle alarmbellen afgaan. In de botenwereld bestaan koopjes namelijk niet. Altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest, enfin, dat soort tweedehands voordelen gelden bij de boten meestal niet.

Dromen

Ook al is vrijwel elke boot uniek, er zijn vast veel vergelijkbare boten op de markt. Die zijn meestal minstens even goed. Daarom een welgemeend advies: koop een boot in het najaar. Nu is de tijd om een boot te kopen. Als je in het najaar koopt, kun je jouw nieuwe aankoop in de winter voorbereiden op het vaarseizoen. In de kou kun je dan heerlijk dromen van spectaculaire vaartochten op je blinkend nieuwe boot. En dat is bijna net zo leuk als varen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten