OneDay 24: Match-race speelboot

spot_img

Match-racen wint de laatste tijd enorm aan populariteit, want het één tegen één varen is voor de deelnemers adembenemend spannend. En voor de toeschouwers is het goed te volgen, want er zijn geen lastige zeilregels. Speciaal voor het match-racen is de OneDay 24 ontwikkeld, een moderne open boot, waarvan direct duidelijk is dat alles om design en snelheid draait.

Prijs

De OneDay 24 werd ontworpen door SeaLevel uit Weesp en het bedrijf won met deze inzending een eerste prijs in een Italiaanse designwedstrijd. Op basis van dit ontwerp is de boot gedurende drie jaar verder ontwikkeld door de grootste bootverhuurder van Nederland, Ottenhome Heeg. Dat bedrijf is vooral bekend van de verhuur van de Polyvalk en de Fox 22. Elk jaar vervangt de verhuurder een derde van de vloot en laat dan tientallen nieuwe boten bouwen. Daarom is de Oneday 24 een moderne en vooral snelle aanvulling op de bestaande huurvloot.

5

Wally style

Jongeren die een boot huren focussen namelijk steeds meer op snelheid. En bij de vele evenementen die in Heeg worden georganiseerd, ontstaan vaak spontaan wedstrijden tussen de deelnemers. Vandaar dat er een vraag kwam naar een match-raceboot. De Oneday 24 is als premium zeilboot de Polyvalkjes en de Fox 22 dik ontstegen en de strakke, op Wally geïnspireerde vorm, geeft de Oneday een sexy uiterlijk. Met name de stompe neus, de carbon bankjes en de enorm open spiegel zijn de eye-catchers van het ontwerp. Dankzij de goede plaatsing van de lijnen en lieren, plus de uitgekiende toren-tuigage (7 m2 keerfok, 17 m2 grootzeil en een 30 m2 gennaker) is de OneDay 24 ook met een kleine bemanning of zelfs singlehanded te zeilen.

Milieuvriendelijk

De volglas vinylester OneDay wordt in Turkije gebouwd en de romp is strak en degelijk. Onder de trailerbare 24 voeter hangt een rvs-schacht met loden bulbkiel. De 400 kilo wegende kiel steekt standaard 1 meter, maar er is ook een performance versie met 1,40 m. diepgang verkrijgbaar. Op een totaalgewicht van 1350 kilo bedraagt het ballastaandeel 30 %. Bijzonder is de hulpmotor, want volgens de visie van Ottenhome moet deze milieuvriendelijk zijn. Dus zijn er twee opties: een Torqueedo elektrische buitenboordmotor (€ 1.875) of een 2,5 kW elektrische inboard met 960 Ah aan Lithium Ion accu’s. Deze prijzige (€9.500) optie was in de testboot ingebouwd en voldoet geweldig, want het is een feest om de boot geluidloos te verplaatsen.

Sexy

Dat blijkt ook bij het zeilen. Op de testdag was er minimale wind, maar daar waar anderen dobberen, pakt de Oneday 24 gemakkelijk snelheid op. Er zijn nog wel wat praktische zaken aan de OneDay te verbeteren, zoals een gennaker bergplaats in het vooronder, maar over het algemeen vind je alle bedieningsmiddelen op de juiste plek. Goedkoop is de OneDay niet, want voor de complete Performance uitvoering (overigens zonder motor) moet €49.950 worden neergeteld. Veel geld voor een open boot, maar mensen die op het sexy design en de bijzondere vaareigenschappen vallen denken daar vast anders over.

Disclaimer

De test van de OneDay 24 is uitgevoerd in 2015. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Cijfer: 7,7

Scorebord:

Constructie****
Comfort en Ruimte***
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties OneDay 24

Lengte over alles 7,25 m

Lengte waterlijn: 6,83 m

Breedte 2.25 m

Diepgang 1.00 of 1.40 m

Kruiphoogte: 10.50 m

Fok: 9 m2

Grootzeil: 17 m2

Zeiloppervlak aan de wind: 26m2

Gennaker: 30 m2

Waterverplaatsing: 1350 kilo

Prijs vanaf: € 49.950

CE-ontwerpcategorie C

Werf: Ottenhome Heeg

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site