Zilverman 800: Degelijk en modern

spot_img

De boottest van de Zilverman 800 is uitgevoerd in 2020 met een 350 pk Mercruiser benzinemotor

Bootbouwer Reinder van der Land weet wat zijn klanten willen. Ze zoeken een varend kunstobject, waarvan je alleen de sleutel hoeft om te draaien om er mee op pad te gaan. Voor zo’n klant bouwde hij de eerste Zilverman 800, maar inmiddels varen er al vijf rond.

Zilverman 800

Van der Land is zo’n jongen die met zijn handen kan maken wat zijn ogen zien. Hij leerde het aluminium bootbouwvak bij Kooi Makkum en nam zich voor bij de bouw van zijn eigen boten alles precies zo te doen als bij bouw van de andere exclusieve aluminium zeiljachten waar hij aan had gewerkt. Dus wilde hij geen concessies aan de bouwkwaliteit.

The Silverman

Voor hem moet alles mooi en met liefde zijn gemaakt. Drie jaar terug, zocht een klant een acht meter lange aluminium tender. Van der Land had nog een schets liggen. Deze werd na wederzijds goedkeuren uitgewerkt, getest en doorgevoerd tot een snijpakket. Daarmee werd drie jaar geleden de eerste Zilverman geboren. De naam van zijn bootmerk heeft Van der Land te danken aan de zevenjarige zoon van zijn eerste Ierse klant, die de Friese aluminiumtovenaar de ‘Silverman’ noemde. Ook al oogt de Zilverman 800 heel modern, de lijnen zijn duidelijk geïnspireerd op klassieke sportboten zoals Boesch, Riva of Chris*Craft. Het model heeft weinig zeeg en is relatief breed. De boeg is vrij recht en aan de achterkant loopt de romp vloeiend naar binnen. Het is deze moderne tumblehome die de boot een klassieke schwung geeft.

Zilverman 800

Aandrijvingen

De spiegel is open en biedt plaats aan een mega zonnebed. Daaronder is de motorkamer, met standaard een 250 pk benzine- of een 170pk dieselmotor. De geteste boot had Bravo 3 hekdrive aandrijving met dubbele, contra roterende propellers en een 350 pk Mercury V8 benzinemotor. Ook zijn hybride aandrijvingen in combinatie met Bellmarine mogelijk en er zijn zelfs plannen voor een vol-elektrische Zilverman.

Bootbouwklasse

Ook liggen tekeningen voor een 12 meter Zilverman klaar. De romp is snaarstrak, vervaardigd van 5 mm dik zeewaterbestendig (5083) aluminium en er is geen plamuur gebruikt, een absoluut bewijs van bootbouwklasse. Bij het ontwerp lag de nadruk op de vorm van de romp en het onderwaterschip. Kopers van een dergelijke exclusieve boot vallen immers vooral voor de ‘looks’ en de vaareigenschappen.

Zilverman 800

Moderne looks

Onder het grote voordek is een kajuit met plexiglazen deuren. In de lage kajuit kun je beter slapen dan zitten. Er is ook een goedkoop klein toiletje, dat niet goed past bij de verdere luxe uitvoering van de boot. De boot is geïsoleerd om condens te voorkomen, want op aluminium boten is vocht altijd het grootste probleem. De kuip is verder ruim en voorzien van luxe kussens die de Zilverman de ‘looks’ van een moderne exclusieve sportauto meegeven. Je zit er goed, al ontbreekt nog een buiskap of een vaste voorruit. Onder de banken is nette opbergruimte. Opvallend is het geringe aantal opties. De stereo en de koelkast naast de motorkist zijn bijvoorbeeld standaard. Alleen de interieurbetimmering, het eventueel wrappen van de aluminium romp en een grotere motor zijn opties. En verder is al het maakbare mogelijk.

Hooggespannen

Met de geteste 350pk zijn de verwachtingen hooggespannen. De boot vaart goed, manoeuvreert gemakkelijk en sprint snel naar een top van dik boven de 80 km/u. Belangrijker is dat de Zilverman stevig aanvoert en toch subtiel te sturen is. Fijn is dat je door de goede rompvorm eigenlijk niet hoeft te trimmen om het maximale uit de boot te halen. Een luxe, goed afgewerkte snelvarende aluminium boot bouwen kost serieus geld. De prijslijst van de Zilverman 800 begint dan ook bij €106.500. Dat is een serieus bedrag, maar het gegeven dat er in korte tijd al vijf van zijn verkocht, geeft aan dat deze prijs marktconform is. De Zilverman 800 is namelijk een uitstekend geconstrueerde, goed afgewerkte boot met een prachtig uiterlijk en prima vaareigenschappen.

Beoordeling:

Cijfer: 7,8

Constructie ****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ***

Vaareigenschappen ****

Prijs/Kwaliteit ****

Technische Specificaties

Lengte: 8,00 m.

Breedte: 2,70 m.

Diepgang: 0,61 m.

Waterverplaatsing: 2.000 kg

Motorisering: 170pk-370pk diesel -200-370pk benzine

Prijs vanaf: € 106.500

Meer info: www.zilverman.com

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site