Bavaria R40 Coupé: Slimme techniek

spot_img

De boottest van de Bavaria R40 Coupé is uitgevoerd in 2019 met 2 x 330 pk Volvo Penta dieselmotoren. Genoemde prijzen zijn uit dat jaar.

De Bavaria R 40 Coupé is een van de eerste nieuwe jachten van de Zuid Duitse werf en werd gelanceerd in oktober 2018. Het is een sportief en comfortabel familiejacht met een snelle moderne lijn, dat dankzij slimme techniek op de centimeter te manoeuvreren is.

Bavaria R40 Coupé

Z-drives

Voor de motorbotenmarkt levert de werf uit Giebelstadt open, hardtop en softtop modellen tussen 30 en 55 voet. Ze worden industrieel met de vacuüm infusie methode gebouwd. De R serie wordt als coupe en met flybridge geleverd. Het rompontwerp is van J & J Design in samenwerking met Robert Chaffer, bekend van zijn werk bij Princess Yachts. De R40 Coupé is voorzien van indrukwekkende Volvo-Penta motorisering met Z-drive’s. Daarbij is keuze tussen dieselmotoren van 2 x 300pk tot 2 x D6 370pk diesels.

Bavaria R40 Coupé

Manoeuvreerbaarheid

Voordeel van deze Z-drives is de superieure manoeuvreerbaarheid, die speciaal voor het aan- en afmeren optioneel kan worden uitgebreid met een joystick. In de motorkamer van de Bavaria R40 Coupé oogt de constructie degelijk en is de installatie professioneel verzorgd. Vanwege de twee grote zescilinder motoren is het er niet heel ruim, maar het onderhoud is goed uit te voeren. Aan de buitenkant heeft de R40 een opvallende belijning met de achter en boven elkaar liggende rompramen. De pijlvorm geeft een extra snelle aanblik. Het is slim dat het grote zwemplateau aan de achterzijde wat is versmald. Bij het wegvaren van krappe plekken, loop je dan minder kans op een tikje tegen de kant. In dat kader passen ook de mooie rvs-schuurlijsten.

Open coupédak

Modern is de optionele buitenkeuken aan de spiegel. Het achterdek van de Bavaria R40 Coupé is overdekt, maar het dak kan worden geopend. Je vindt er een L-vormige bank. De gangboorden zijn smal, maar je vindt goede steun aan de hoge zeereling. Voorop vind je een groot zonnebed en een ankerkluis. De schuifpui is de verbinding naar de salon, die met rondom glas 360 graden panorama biedt. Aan stuurboord is de salonbank rond de tafel, aan bakboord de ruime kombuis. De verlichting is overal dimbaar en op alle kastjes zijn gasveren geplaatst. De betimmering is industrieel en op de vloer ligt een laminaat met keiharde formica toplaag. De ergonomisch goed ontworpen stuurpositie heeft twee comfortabele stoelen, aan bakboord is een meevaarstoel. Voor het manoeuvreren is de zijschuifdeur fijn en dan is het leuk dat je staand door het open coupédak rondom goed zicht hebt.

Sofa aan het raam

Onderdeks heeft de Bavaria twee grote hutten met elk een eigen natte ruimte. Voorin is de gastensuite met deelbaar tweepersoonsbed. De eigenaarshut is midscheeps en biedt naast een kingsize bed ook een sofa aan het raam. Alles oogt ruim, verzorgd en zeer luxe. De geteste Bavaria R40 Coupé was uitgevoerd twee zescilinder Volvo-Penta diesels van 330pk. Ondanks het enorme vermogen hebben de motoren een bescheiden geluidsniveau.

Wendbaar

Het wegvaren vanaf een piepkleine afmeerplek is kinderspel, want de boot is met de joystick op de centimeter nauwkeurig te manoeuvreren. Fijn is dat de hydraulische keerkoppelingen daarbij soepel inschakelen. Accelereren gaat gemakkelijk, waarbij je voortdurend goed zicht blijft houden. De boot steigert niet, maar glijdt soepel naar een top van 35 knopen. Dan vaart de boot trillingsarm en toont zich extreem goed wendbaar. De prijs van de Bavaria R40 Coupé begint bij €402.430. De geteste boot kost ongeveer €450.000, een acceptabele prijs voor een goed ontworpen, comfortabel, snel varend motorjacht.

Bavaria R40 Coupé

Beoordeling de Telegraaf:

Cijfer 7,0

Score

Constructie ✭✭✭

Comfort en ruimte ✭✭✭✭

Afwerking ✭✭✭

Ergonomie ✭✭✭✭

Vaareigenschappen ✭✭✭✭

Prijs/kwaliteit ✭✭✭

Technische Specificaties

Lengte: 12,65 m.

Breedte: 3,99 m.

Diepgang: 1,06 m.

Waterverplaatsing: 9.300 kg

Motorisering: 2 x 300 – 2 x 370pk diesel

Prijs vanaf: €402.430

Meer info: jansmajacht.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site