Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition: Vaar-villa

De boottest van de Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition is uitgevoerd in 2020 met een 75 pk Volvo-Penta dieselmotor.

Je ziet ze steeds vaker in de Nederlandse jachthavens, vierkante boten met een groot woonoppervlak die ook een beetje kunnen varen. Epco Ongering testte een vaarvilla waarbij varen op de eerste plaats komt, de Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition.

Echt cruisen

In de praktijk blijkt manoeuvreren met veel houseboats nogal tegen te vallen. De meeste varende woonhuizen kun je hooguit verplaatsen. Ze zijn namelijk opgebouwd op twee drijvers en hebben een kleine buitenboordmotor aan de spiegel, dus dat maakt manoeuvreren best lastig Maar wat als je nou wel wil varen en wel ook de ruimte van een woonboot wil? Dan kom je uit bij een boot als de Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition. De toevoeging ‘Cruise Edition’ wil zeggen dat deze speciaal is gemaakt om er echt mee door het hele land te kunnen toeren.

Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition

Gewoon onderwaterschip

Voor de manoeuvreerbaarheid heeft Pedro voor deze varende houseboat het onderwaterschip van een van hun succesvolle motorjachten gebruikt en daar de opbouw van het H2Home concept aan toegevoegd. Zo combineerden ze het beste van twee werelden: een goed varend schip met de ruimte van een woonboot. Voor de voortstuwing is een 75 pk Volvo-Penta common rail dieselmotor geïnstalleerd, maar eventueel is ook dubbele motorisering mogelijk. Deze diesel is met een stuwdruklager en een vaste schroefas door het vlak verbonden met de vierblad schroef.

Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition

Technisch uitstekend

De besturing is hydraulisch en voor veiligheid en gemak heb je de beschikking over een Vetus boegschroef. De romp is gemaakt van 5 mm scheepsbouwstaal en het vlak is zelfs 10 mm dik. Verder zijn alle diesel- en gasleidingen van koper. In de 10 cm dikke, geïsoleerde opbouw is dubbel glas gebruikt. De installatie van alle techniek is uitstekend en daar zie je aan dat Pedro een ervaren bootbouwer is.

Camera’s

Aan de voorzijde van de Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition is een lekker groot terras. In de voorpui is een brede deur of zijn schuifdeuren te plaatsen. Aan stuurboord voor is de stuurstand, een slanke constructie met alleen de meest elementaire zaken als de motor- en boegschroefbediening. Bijzonder zijn de ogen rondom. Ondanks de opbouw heb je prima zicht naar achter en opzij dankzij drie camera’s, waarvan het beeld op een compact display bij de stuurstand wordt getoond. Verder is de indeling van de boot grotendeels zelf te bepalen. In elk geval heb je een lekkere woonkamer en een slaapkamer met zicht naar buiten.

Rondje om de boot

Verder heb je een keuken met prima voorzieningen en een nette badkamer met douche. In totaal heb je 50m2 ruimte om te gebruiken en dat is voor een 11,5 meter lange boot uniek. Mooi is de mogelijkheid om helemaal rondom de boot te lopen. Op de hoeken heb je een paar degelijke bolders en overal zijn fijne handrelingen. Het platte dak kan worden gebruikt om het met zonnepanelen te beleggen. Als enige toevoeging zou ik een luik voor de fenders adviseren. Anders moet je ze in korven aan de reling of binnen wegbergen.

Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition

Waterzuivering

De Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition is als goedgekeurd pleziervaartuig CE gemarkeerd en deze is toegestaan voor golven tot een halve meter en wind tot en met 4 Beaufort. De boot is hoog en vangt relatief veel wind, dus als het harder waait, wil je hier niet mee het open water op. Maar bij lekker weer is het uniek om met een fijn huis door de omgeving te dwalen. De boot is mooi afgewerkt, heeft verzonken scharnieren en gasveren op de luiken en enorm veel ruimte onder de vloer. Daar vind je de nette uitgebreide technische installatie met als bijzonderheid een speciale vuilwatertank die zelf het water zuivert en grijswater van zwemwater kwaliteit overboord pompt.

Rondvaartboot

Varen met de 11,5 meter lange Cruise Edition is even wennen, want je hebt, net als de bestuurders van een rondvaartboot, vanaf de stuurplek 10 meter boot achter je. Dat betekent dat als je stuurt, je eerst niks van een koersverandering merkt. Maar als je gewend bent en leert maar weinig te sturen, doet de boot het zowel in de golven als in de bochten prima. Zeker in een huurversie zou een roerstandaanwijzer fijn zijn, omdat het dan in een oogopslag ziet hoe het roer staat, dus welke kant je op stuurt. De motor is superstil en scoort op kruissnelheid minder dan 62 dB(A). De boegschroef maakt wel geluid, maar functioneert prima. In bochten is deze nauwelijks nodig, want de boot draait binnen de 25 meter. Als je gaat varen zou je bijna vergeten dat je binnen alle losse spullen moet vastzetten, want het is en blijft een boot.

Groot vaargebied

Fijn van de Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition is dat je dankzij 80 cm diepgang en 2,95 m doorvaarhoogte met alle comfort op de mooiste plekjes kunt komen. De prijs van deze vaar-villa begint bij €179.927 en dat is compleet vaarklaar. Zelfs met fenders, verlichting en brandblussers. Want de Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition ziet er misschien niet uit zoals we gewend zijn, maar het is en blijft een boot. 

Technische gegevens: Pedro H2Home 11.50 Cruise Edition

Lengte (m.)11,45
Breedte (m.)4,49
Diepgang (m.)0,85
Doorvaarhoogte (m.)2,95
Waterverplaatsing (kg.)12.500
Motor pk (kW)75 (55kW)
CE-ontwerpcategorieD
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 179.927
Meer informatie:www.pedro-boat.nl

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

HIER vind je op deze site ook een test van de ruimere Pedro H2Home 14.90.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten