Nappassion 750 TT: Jongensdroom tender

De boottest van de Nappassion 750 TT is uitgevoerd in 2020 met een 40 pk Yanmar diesel.

Wie een droom najaagt komt soms op een heel ander punt uit dan vooraf gedacht. Zo wilde Jan Nap met zijn familie een nieuwe boot bouwen naar een bestaand model. Door het contact met race-icoon Nico Bertels ontstond echter de Nappassion, een jongensdroom tender vol passie.

Nappassion 750 TT

Brandschade

Toen ondernemer Jan Nap uit Wilnis voor zijn zoon een nieuw bootje wilde bouwen, dacht hij eerst aan het modificeren van een bestaand model dat uit een brandschade was gered. Een vriend, zijn zoon Quentin en zijn broers Wouter en Marcoen wilden wel meewerken aan het maken van een mal van dit leuke modelletje. Maar het liep allemaal anders.

Nappassion 750 TT

Race-goeroe

Op een dag dat Quentin Nap ging wedstrijdvaren in een powerboat, sprak Jan Nap over een nieuwe tender met race-goeroe Nico Bertels. Bertels, bouwer van de befaamde supersnelle Bernico boten, had een beter idee. Hij kwam naar Wilnis en schetste de lijnen voor een splinternieuwe, maar veel modernere tender. De oorspronkelijk schuine neus werd recht, de lijnen werden strakker gemaakt en het onderwaterschip verbeterd. Zo ontstond de fraaie Nappassion 750 TT, een exclusieve tender met herkenbare trekjes van Bernico powerboten.

Nappassion 750 TT

Oranje-grijs

De Nappassion, kreeg de toevoeging 750 TT en de letters staan voor: ‘tender to’. De boot is zo goed gebouwd en afgewerkt, dat deze vooral als bijboot voor een groter jacht of superjacht is bedoeld. Als je bijboten voor superjachten gaat bouwen, zijn er geen grenzen aan de invulling van jouw jongensdroom tender. De Nappassion kreeg de indeling van een ‘gewone’ tender. Oorspronkelijk is een tender een comfortabele bijboot waarmee mensen van het moederschip naar de wal worden getransporteerd. In deze tender zijn een aantal opties verwerkt die je niet snel in andere tegen zult komen. In de eerste plaats is de contrasterende oranje-grijze kleurstelling uniek in de tendermarkt, maar wel totaal passend bij powerboats.

TV op tender

Daarnaast zijn een wegklapbare tv onder het voordek en een gigantische geluidsinstallatie niet echt alledaags op een dagrecreatieboot. Als je dat beziet is de oranje ledverlichting in de kuip, via de telefoon op afstand bedienbaar, helemaal niet zo gek. Op veel plekken aan boord kom je de naam Nappassion tegen, tot zelfs in de zwart gepoedercoate rvs-bekerhouders. De powerboat stijl met gewafelde oranje kussens met grijze bies en zwarte interieuraccenten is heel consequent doorgevoerd. Ook de foam vloerbedekking is in Nappassion stijl verwerkt.

Sandwich

De constructie van de polyester Nappassion is uitstekend, de boot is in sandwich met schuimkern gebouwd. De grijze ISO gelcoat ziet er prachtig uit en bij de bouw is osmosevrije vinylesterhars gebruikt. Ook de afwerking van het inwendige is goed verzorgd. Aan de achterzijde is een breed zwemplateau, waarvandaan je de muziekinstallatie kunt bedienen. Achterop is een groot zonnebed met opbergruimte er onder. Fijn is dat het rugkussen van de bestuurdersplaats niet bootbreed is, zodat er een goede doorloop naar de kuip behouden blijft. De stuurconsole is slank en overzichtelijk. Links en rechts zijn zwaluwnesten met bekerhouders en usb aansluitingen. Voorin is een U-vormige bank waar weer een bed van kan worden gemaakt. Onder de banken en het voordek is opbergruimte, netjes afgewerkt en je vindt in de voorste ruimte zelfs de eerder benoemde wegklapbare tv.

Makkelijk glijden

De motorkist biedt plaats aan een compacte inboard diesels tussen de Vetus 33 pk viercilinder en een 115 pk Yanmar. In de geteste versie was gekozen voor een Yanmar 40pk driecilinder. De motorkist heeft een paar prima gasveren en verzonken scharnieren, zoals hoort bij een boot van klasse. Het onderwaterschip is als van een speedboot met inboardmotor. Deze tender heeft geen kiel maar een scheg met vrij hangende schroefaskoker in een uithouder. Toch is snelheid hier niet zo belangrijk, wel dat de boot makkelijk glijdt en mooi met golven om kan gaan. Laat dat maar aan Nico Bertels over.

Beschaafd

Als we de Nappassion starten klinkt een beschaafd geluid. Het is fijn dat je daardoor varend goed van de mega-muziekinstallatie kunt genieten. Voor het korte manoeuvreren heb je een Vetus boegschroef en dat is prettig omdat de boot met het relatief kleine roer een vrij ruime draaicirkel heeft. Geef je meer gas, dan blijft het geluid beschaafd en steigert de Nappassion nauwelijks. De boot glijdt soepel over het water, heeft nauwelijks last van golven en vaart kurkdroog. Op ruwer water ervaar je ook de stijfheid van de romp en de prettige zit achter het stuur. Het prachtige Garmin display toont alles wat je wil weten, van de motor gegevens en de verlichting tot alle navigatie-informatie. Ook merk je dat deze tender lekker licht is, want met de 40pk Yanmar komen we met gemak uit op 23 km/u. Een beschaafde snelheid voor deze met passie gebouwde, vurige tender.

Vanaf casco

De boot wordt net als de Bernico speedboten vanaf casco aangeboden en de prijs begint bij €37.500. Dan komt er nog een motorpakket bij en allerhande luxe opties zoals het Garmin scherm of de muziekinstallatie. Met een Vetus 33 pk komt de exclusieve tender uit op circa €67.500. Helemaal persoonlijk opgebouwd met alle opties kan de prijs oplopen tot wel ongeveer €100.000. Dat is veel geld, maar je hebt dan wel een heel bijzondere tender waar de powerboat klasse vanaf druipt.

Nappassion 750 TT

Technische gegevens Nappassion 750 TT

Lengte (m.)7,40
Breedte (m.)2,40
Diepgang (m.)0,60
Doorvaarhoogte (m.)1,81
Waterverplaatsing (kg.)1825
Motor pk (kW) 33-115 pk inboard diesel
Vanaf-prijs (incl. btw)€37.500 casco
Meer informatie:www.nappassion.nl
Nappassion 750 TT

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder gepubliceerd in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten