Pirelli 30: ‘Supercar’ op het water

spot_img

Supercars zijn luxe, sportieve auto’s die extreem hoge snelheid koppelen aan exclusief design en afwerking op het hoogste niveau. De geteste Pirelli 30 past in de categorie van de super-RIB’s. Deze Italiaanse volbloed is razendsnel, fraai gestyld en schitterend afgewerkt. Wij testten de Pirelli 30 op de Limburgse Maas, om de hoek bij importeur Best Boats.

2

Klik HIER om direct naar de video te gaan

Licentie

Om een wijdverbreid misverstand uit de weg te werken, het Italiaanse Pirelli maakt zelf geen boten. Het bandenmerk heeft een designafdeling die luxe producten onder licentie met de naam Pirelli laat produceren bij bedrijven uit de top van de markt. Ondanks de associatie met het rubber van het autobandenmerk kun je bij deze RIB’s niet spreken van opblaasboten. Het zijn polyester raceboten waar min of meer toevallig een tube omheen is gedrapeerd. De Pirelli RIB’s worden gemaakt bij het fameuze Tecnorib, dat is samengegaan met het eveneens Italiaanse en minstens zo prestigieuze Sacs. Samen zijn zij de ongekroonde koningen van de luxe Maxi-RIB’s.

Walkarounds

Net buiten Milaan worden in Roncello door Sacs Tecnorib Spa RIB’s van drie tot 19 meter lengte voor het exclusieve topsegment gebouwd. Pirelli RIB’s zijn er in twee lijnen. In de eerste plaats de Tenders, kleine lage, maar snelle bijboten van grote jachten. De andere lijn bestaat uit vier Walkarounds. De geteste 30 is het kleinste model en er zijn ook walkarounds van 35, 42 en 50 voet. Maar de bescheiden maat maakt deze RIB zeker niet minder exclusief. Die bijzondere status wordt verkregen door de topkwaliteit in bouw en design. Dat kun je al van een afstand aan de buitenkant zien.

Mannerfeldt

Aan de witte romp met witte tubes, de terracotta kleur banken en de 3D gestroomlijnde voorruit zie je dat hier Italiaanse designers aan het werk zijn geweest. Het onderwaterschip komt van de tekentafel van het wereldberoemde Zweedse Mannerfelt Design Team. Onder leiding van Ocke Mannerfelt ontwierp dit team vooral raceboten. Mannerfelt’s zoon Ted wilde auto ontwerper worden en kwam in dienst van het Britse Jaguar. Maar na tien jaar verlangde hij als kampioen powerboat racen terug naar de wereld van de snelle boten. Hij kreeg zijn kans bij het ontwerpbureau van zijn vader en tekende een nieuw walkaround concept voor Pirelli. De Walkaround modellen zijn extra large dagboten met een relatief smalle console, zodat je goed rondom kunt lopen. De vorm van het onderwaterschip is door Mannerfelt geoptimaliseerd voor razendsnelle acceleratie en hoge topsnelheid. De constructie is zo stevig gemaakt, dat ook niet-racepiloten de boot met 100 km/u veilig door de golven kunnen jagen.

5

Veilig

Voorop is een ankerkluis en een sterke Quick ankerlier is op zo’n RIB natuurlijk standaard. Voorin vindt er een kleine boegbank en een zitje voor de console, beide met opbergruimte er onder. De console huisvest met 1 meter 85 stahoogte een toilet, wastafel en een douche, maar geen overnachtingsmogelijkheid.

Opvallend is de grote breedte, 3 meter 30. Daardoor kun je veilig om de console van deze walkaround heen lopen. De super stevige en mooi in de romp verwerkte rvs relingen rondom maken het ook een veilige boot. Aan de stuurmanskant is de console voorzien van een tweetal vaste stoelen bank met opklapbare zitting. Ook vind je er een goede voetensteun.

Het dasboard met Raymarine scherm is stijlvol maar niet protserig. Een bakje voor kleine spullen zoals een telefoon of de autosleutels ontbreekt. Achter de stuurbank is een wetbar en twee banken rondom een stevige tafel. Op warme dagen kun je hier een zonnedek maken en een zeil op carbon palen spannen tegen de zon. Een klein aandachtspuntje is de afwatering van de houders voor de carbon palen. Mooi is de optie (€8.000) van een speciale voor de P30 ontworpen T-top.

Spirit of Ecstasy

Zowel het polyesterwerk als de afwerking zijn onberispelijk en dat is ook precies zoals je mag verwachten in deze klasse. De tubes zijn van het beste materiaal gemaakt, hypalon. Dat het een Pirelli is, zie je aan een autoband profiel op de tube en het ankerluik. Het is net zo’n iconisch teken als de Spirit of Ecstasy, het engeltje voorop Rolls Royces.

Normaal gesproken zijn Maxi-Rib’s ook met inboard motoren verkrijgbaar, maar dat geldt niet voor deze Pirelli 30. Aan de spiegel hangen twee spierwitte Mercury Verado V8 motoren van elk 300 pk. Ze benadrukken het sportieve karakter van deze exclusieve muscle-boot. Het zijn prachtige 4,6 liter blokken die in razend tempo super power kunnen genereren.

4

Controle

Als we gaan varen valt op dat de motoren zacht en soepel hun werk doen. Maar je voelt de ingehouden kracht. Deze RIB wil los, vrij zijn en lekker vaart maken. Nou, dat kan. Als we gas geven zitten we na vijf seconden al op 60 km/u. De acceleratie voelt alsof je in het kielzog van een straaljager wordt meegezogen. Na in totaal 13 seconden tikken we de magische 100 km/u grens aan, een duizelingwekkende snelheid. Bij het accelereren staat de trim op automatisch. Zo hebben de motoren bij elk toerental de voor de boot optimale stand. Als topsnelheid klokken we 102 km/u, maar het voelt aan alsof het de Pirelli totaal geen moeite kost. Het lijkt alsof je veel extra veiligheidsmarge hebt, want zelfs op de smalle en onrustige rivier blijft de boot kinderlijk gemakkelijk onder controle.

Supercar

Op onrustig water klapt de boot niet, maar veert soepel in de golven in. Bovendien is deze maxi-RIB enorm stabiel en kun je deze met 60 km/u veilig op zijn kant leggen om een snelle bocht te maken. Ook bij de langzamere manoeuvres doet deze Pirelli 30 precies wat je wil. Je kunt kort draaien, mooie cirkels op snelheid maken en accelereren alsof je op het circuit van Zandvoort zit. Zo toont de Pirelli 30 zich als een echte supercar op het water. Het is een mooie exclusieve en praktische RIB voor langere tochten, maar ook geschikt als chase-boot bij een superjacht.

1

Accent

De prijs van deze Pirelli 30 is zoals je verwacht voor zo’n exclusieve RIB. In de basis met 2 x 200 pk V6 Verado’s van 200 pk begint de prijs bij dik 2,5 ton en in de geteste uitvoering met de twee V8 motoren kom je uit rond de €300.000. Zo’n prijs is vergelijkbaar met exclusieve Italiaanse sportauto’s. En ja, ook die hebben, net als deze super-RIB, meestal wel een rubberen accent van Pirelli.

Technische gegevens:

TECHSPECSPirelli 30
Lengte o.a.9,80 m.
Breedte3,30 m.
Diepgang0,62 m.
CE-OntwerpcategorieB
Motor:Max 2 x 300 pk outboard
Waterverplaatsing:3.500 kilo
Vanaf-prijs (incl. btw)€256.520 met 2 x 200 pk
Prijs geteste uitvoering:ca. €316.984 compleet met opties en 2 x 300 pk
Meer informatiewww.bestboats.nl

Deze boottest is ook te bekijken op de site van Botentekoop

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site