AluShip e-TNDR 670: Geen mak lammetje

spot_img

Sommige boten hebben door een combinatie van eigenschappen onverwachte mogelijkheden. Zo is de AluShip TNDR 670 licht en heeft een weerstandsarm onderwaterschip. Dat maakt deze 670 uitermate geschikt voor elektrisch varen. Maar de AluShip e-TNDR 670 voldoet met een paar kleine aanpassingen ook uitstekend als snel varende tender. Klik HIER om direct naar de video te gaan.

2

Schot in de roos

AluShip is een jong bedrijf met toch al een grote staat van dienst. Directeur John Sellis begon met het bouwen van aluminium boten en noemde zijn Genemuidense bedrijf AluShip. Daarnaast specialiseerde AluShip zich in snijpakketten voor diverse andere bouwers van aluminium sloepen, tenders en consoleboten. Een paar jaar later verhuisde Sellis met zijn bedrijf naar Steenwijk. De elektrische AluShip sloepen en tenders bleken een schot in de roos. Vorig jaar werd de AluShip E-sloep 700 met twee 6 kW elektrische podmotoren verkozen tot Boot van het jaar in de categorie sloepen en tenders. Het was de bekroning voor jarenlang pionieren en innoveren. De orderportefeuille stroomde vol en er bleek een vraag te zijn naar een tender in de populaire maat tussen 6,5 en 7 meter. Dat leidde tot het ontwerp van de AluShip TNDR.

Populair

In de naam van de nieuwe TNDR-lijn zijn de klinkers weggelaten, dat is lekker modern. Het model kan op schaal worden vergroot en verkleind in maten tussen 6,2 en met 8,4 meter. De 6 meter 70 lange, geteste 670 is een tender in een bijzonder populaire maat. De boot is compact genoeg voor smalle vaarten en kleine havenboxen, maar groot genoeg om er met een gezelschap van zes tot acht man mee op uit te gaan. Verder ligt de keuze van het rompmateriaal, aluminium, bij AluShip voor de hand. De voordelen van aluminium zijn evident. Het is een onderhoudsvrij en licht materiaal dat ook nog eens enorm duurzaam is. Want je kunt het aluminium na gebruik gewoon omsmelten en opnieuw gebruiken. Door het te wrappen kun je aan jouw boot je eigen ‘touch’ meegeven. Dat maakt aluminium het meest favoriete bouwmateriaal voor sloepen en tenders op dit moment.

4

Speels en stijlvol

Fijn van aluminium is ook dat het materiaal vergevingsgezind en gemakkelijk aan te passen is. Dat betekent dat wijzigingen in de indeling goed mogelijk zijn en dat je de boot goed kunt aanpassen aan de wensen van de klant. Wil je een groot zonnebed achterop, dan kan dat. Of een console in het midden, geen probleem. De lassers van AluShip houden van uitdagingen en komen vaak met verrassende oplossingen. Zo is op de elektrische versie van de TNDR’s 670 een groot zonnedek achterin gemaakt. Als je de boot van achter bekijkt zie je dat er een soort sofa is ontstaan. Dat maakt de boot speels en toch stijlvol. Zo bedenken ze op de werf telkens andere variaties. Daardoor zijn de AluShip TNDR’s vrijwel allemaal verschillend.

5

Parelsnoer

Het moderne van het model zit in het gebruik van aluminium voor de romp, de strakke boeg, het mooie onderwaterschip, maar ook in de stevige rubberen stootlijst rondom. Deze is niet alleen heel praktisch, maar accentueert ook de fraaie lijnen van deze AluShip e-TNDR 670. Achterop is een zwemplateau over de gehele bootbreedte. In het interieur van de boot vind je niks opvallends, want deze is ingedeeld zoals het hoort bij een tender. Met een brede stuurbank achterin, een slanke console en een ruime rondzit voor. In de lijnen van het model herken je duidelijk familietrekjes van de andere AluShip boten. Zo lopen de achterkanten van de boorden naar binnen en maken zo de elegante tumblehome vorm. De romp is voorzien van een mooie sprayrail. De stuurconsoles zijn fraai afgelast, waarbij de lasnaden als een parelsnoer op het console lijken te liggen. Ook hebben alle luiken mooie vlakke Perko sloten, een superieur alternatief voor de prikkende knevels die andere bouwers vaak toepassen.

Dr. Jekyll en Mr. Hyde

Wij gingen op pad met twee totaal verschillende versies van de TNDR 670. Het zijn in de basis twee dezelfde boten, maar door de enorm uiteenlopende karakters wordt dit een test van Dr. Jekyll en Mr. Hyde, of het uitproberen van de wolf tegenover het schaap. Want meer verschillend kun je twee identieke boten eigenlijk niet maken. De AluShip TNDR 670 werd op Boot Holland 2023 geïntroduceerd. Een paar maanden later kwam de elektrische AluShip e-TNDR 670, die we nu aan de tand hebben gevoeld.

8

Sofa

De AluShip e-TNDR 670 is de elektrische variant op het TNDR thema. Het onderwaterschip van de TNDR is speciaal ontwikkeld voor elektrisch varen. Het is vrij ondiep zodat je weerstandsarm kunt varen. Opvallend aan dit model is dat de tekenaars van AluShip helemaal los zijn gegaan op het thema zonnebed. Tussen de tumblehome wangen ligt een vlakke matras, dat dankzij het verplaatsbare stuurkussen er van achter bekeken uitziet als een brede sofa. Het zware stuurkussen is dankzij een simpel systeem met twee verticale pinnen aan de onderkant naar twee posities te verplaatsen. In de voorste stand heb je een stasteun voor de stuurbank en ontstaat een ruim zonnebed. In de achterste positie is het de rugleuning voor de stuurstand en heb je een brede zitbank achterop.

9

Functioneel

De zit is laag maar comfortabel, de kussens bieden prima steun en voorin de boot is heel veel zitruimte. Onder alle banken is afsluitbare opbergplek met scharnierende aluminium deksels. Het aluminium is functioneel afgewerkt, zoals de meeste boten van hetzelfde materiaal. Als je alle randjes en lasnaden glad wil slijpen is dat snel tientallen uren werk. Om de prijs aantrekkelijk te houden is daarom gekozen voor een praktische afwerking van het aluminium. Mooi is dat de boot in een beschaafde tint is gewrapt en voorzien is van nette antislip strips. Een vakje voor kleine spullen op de console ontbreekt, maar is uiteraard op aanvraag beschikbaar. Ook andere wensen, zoals een ankerbak kunnen zonder problemen worden ingewilligd. Voor, achter en in het midden van de boot zijn nette kikkers.

Genieten

Op de elektrische versie is onder het zonnedek achterop een 6 kW ePropulsion elektromotor geïnstalleerd. Onder de stuurbank is een 9 kWh Lithium-Ion accu beschikbaar waarmee je in principe dus anderhalf uur volgas zou kunnen varen. Maar dat zal niemand doen. Je vaart meestal op hooguit een kwart van het vermogen, 1000-1500 W. Dan vaar je simpel en fluisterstil ruim 7 km/u en dat hou je makkelijk een hele vaardag vol. Als we 2 kW vermogen gebruiken, halen we 8,2 km/u en op vol vermogen van 6kW bereiken we een top van 10,6 km/u. Een blik op de verbruiksmeter maakt echter snel duidelijk dat het veel fijner is om kalmer te varen. Als je rustig aan doet begint het echte genieten.

4

Mak lammetje

Deze elektrische TNDR is dankzij de draaibare pod extreem makkelijk te sturen is. Enige voorwaarde is dat de propeller draait, want zonder aandrijving fungeert de pod nauwelijks als roer. De boot is mooi koersvast en heeft een laag zwaartepunt, zodat het schommelen in de golven snel wordt gedempt. En achteruit varen is simpel, want de boot volgt gedwee de ingegeven richting. Eigenlijk vaart deze TNDR als een gewone tender en beslist niet als een mak lammetje. De motor is stil, maar heeft verrassend veel vermogen. De aluminium TNDR weegt 1150 kilo, maar 6kW blijkt meer dan genoeg.

3

Hoogwaardig

Deze TNDR is een kwaliteitsproduct met een moderne uitstraling. De prijs begint bij 34.000 voor de romp, kussens en dergelijke. In de 6 kW elektroversie komt er met een 9kWh accu op de basisprijs nog ca. €10.000 bij. In totaal krijg je voor minder dan €45.000 een onderhoudsarme, moderne tender die uitstekend vaart en voorzien is van hoogwaardige motoren, materialen en onderdelen.

Technische gegevens:

Merk, modelAluShip TNDR 670 elektrisch
Lengte o.a.:6,70 m.
Breedte:2,36 m.
Diepgang:0,27 m. zonder motor
Doorvaarhoogte:0,98 m.
Motor6 kW ePropulsion 9.kW accu
Waterverplaatsing:1150 kg
Vanaf-prijs:€ 34.000 ex. Motor
Prijs geteste uitvoering:ca. €45.000 (elektrisch)
Meer informatie:www.aluship.nl

Deze boottest is uitgevoerd in juni 2023 op het Zwarte Water bij Genemuiden.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site