Bronson 36 Islander: Eiland van plezier

spot_img

In 2013 ontving de Bronson 36 Islander een nominatie voor de Hiswa Motorboot van het jaar verkiezing. Het model kreeg destijds forse kritiek te verduren, maar die is ruim ingehaald door de tijd. Anno 2022 zijn de uitklapbare zijkanten van de boot eerder regel dan uitzondering in het zeer luxe tender-segment.

Overbodig

De Bronson 36 Islander is volgens sommigen de meest overbodige boot van Nederland. Maar de juryleden van de HISWA Motorboot van het jaar waren het over één ding eens: deze stoere tender is een innovatief ontwerp, dat aan bijzondere watersportwensen tegemoetkomt. Vandaar dat de jury deze opvallende verschijning nomineerde als HISWA Motorboot van het jaar 2013. In 2012 kreeg het grote publiek de Bronson 36 Islander voor het eerst te zien. Bouwer Hans Webbink had al langer een plannetje in zijn hoofd voor een strakke tender met neerklapbare flanken. Daarmee zou het achterste deel van de tender te transformeren zijn in een eiland van vier bij vier meter. De boot kreeg een constructie van stevig aluminium en tegelijkertijd de stoere uitstraling van western acteurs als Charles Bronson meekrijgen. Het zou een tender worden waar mensen jaloers van worden, waar het genieten van af spat.

Met de zijkanten uitgeklapt is de Bronson 36 Islander achter ruim vier meter breed

Gegroefd

De lijnen van de Bronson 36 Islander zijn strak, superstrak. Zo gegroefd als het gezicht van de naamgever van de Bronsons is, zo glad is de romp. Er is een sprayrail die van hoog boven de boeg naar achter uitloopt in terugvallende kimmen. Het voorste deel van de boot wordt ingenomen door de kajuit. Daarachter is een open ruimte tot aan de bijzonder aerodynamisch gevormde stuurconsole. De bank achter de stuurconsole is boven op de motorkist geplaatst. De spiegel is open en de moderne spiegelbank op rvs-zuilen draagt bij aan het open gevoel achterop. Een T-top boven de stuurconsole is optioneel. Alles is mooi afgewerkt en met zorg vormgegeven.

Sexappeal

Met de strakke moderne romp en de metallic kleur is het gelukt om de Bronson 36 Islander onmiskenbaar een forse dosis sexappeal mee te geven. De scherpe, smalle neus maakt dat je het water mooi aansnijdt, maar aan het interieur voegt het niet zo veel ruimte toe. Daarom is er voorin een kleine kajuit gemaakt, waar je met enige moeite en veel liefde in zou kunnen overnachten. Het toilet vind je achter de deur in de voorzijde van de stuurconsole. Onder de vloer naast het toilet is een grote diepe opbergruimte voor het stallen van Le Corbusier style loungebanken. Deze kun je bovendeks kwijt op de met één druk op de afstandsbediening open te klappen ‘vleugels’. Een ander futuristisch tintje krijgt de tender door de touchscreen bediening op de stuurconsole.

Eiland van plezier

Op het ‘eiland van plezier’ vind je onder meer een douche en de mogelijkheid tot gebruik van spudpalen. Met deze verticaal neerlaatbare palen kun je de boot op de bodem van niet al te diep vaarwater vastprikken en zo ankeren zonder anker. Doordat de kuipvloer zich vlak boven de waterspiegel bevindt, spring je zo het water in en klim je er ook gemakkelijk weer uit. Comfort-zaken als rugleuningen, kussen-diktes en afleesbaarheid van de navigatiegegevens zijn allemaal prima verzorgd. Er zijn in totaal zes vaste zitplekken en daarnaast nog de twee losse loungebanken. Vier man vinden plek op de twee moderne witte zitbanken met rolkussen als ruggesteun. Tegen de kajuit aan is eveneens zitplek voor twee, zodat je bij elkaar toch nog een aardig gezelschap mee kunt nemen.

Bronson met Hamilton

Varend, natuurlijk met gesloten zijkanten, wordt de Bronson 36 Islander een strakke flitsboot, die moeiteloos naar een topsnelheid van 23 knopen (43 km/uur) schiet. De tender haalt dat door de onderdekse, 250 pk Steyr diesel, die is gekoppeld aan een Hamilton waterjet. Vanwege deze waterjet aandrijving en de vlakke bodem kun je met de Bronson 36 niet alleen gemakkelijk droogvallen, maar ook supersnel planeren. Het accelereren gaat gepaard met veel watergeweld en bijbehorend geluid, maar dat maakt het plezier er niet minder om. Integendeel. Op de Bronson speel je de ster in je eigen Hollywood film.  Overbodig? Jazeker, maar wel heel leuk.

Disclaimer

De test van de Bronson 36 Islander is uitgevoerd in 2012. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test.

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie***
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs / Kwaliteit***
Technische specificaties: 
Lengte:10,60 m.
Lengte waterlijn:9,60 m.
Breedte:2.90 m.
Breedte uitgevouwen:4,38 m.
Diepgang:0.37 m.
Waterverplaatsing:3.900 kg
Prijs:Op aanvraag
Meer informatie:www.bronson-marine.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl

Popular

spot_img

Andere Boottesten

DutchEnglishFrenchGerman