Hallberg Rassy 412: Zweedse Revolutionair

spot_img

In 2012 viel de legendarische werf Hallberg Rassy werf in de prijzen bij de diverse verkiezingen voor Boot van het Jaar. Het is opvallend dat de klassiek georiënteerde jachtbouwer de laatste jaren een andere koers volgt. Deze werd ingezet met de Hallberg Rassy 412, onderwerp van deze test.

Revolutionair

In meer dan één opzicht is de Hallberg Rassy 412 revolutionair te noemen. Met dit model stapt de traditionele kwaliteitswerf voor het eerst af van het concept van een middenkuip. Bovendien zijn de zeileigenschappen veel beter dan je van een doorsnee cruiser zou verwachten. Wellicht daardoor nomineerden de vakjury’s daarom de 412 voor minimaal twee prijzen: Europees en Hiswa zeilboot van het jaar.

Hallberg-Rassy 412 sailing outside Lysekil.

Waardevast

De Zweedse Hallberg Rassy werf lijkt zich niets aan te trekken de economie. Tegen alle stromen in komt de werf met nieuwe modellen die in veel aspecten afwijken van de kenmerkende behoudende lijn. Directeur Magnus Rassy bemoeide zich nadrukkelijk en vaak met het ontwerp van huisontwerper Germán Frers. Het was zijn taak om kenmerkende Rassy kwaliteitskenmerken te behouden, maar deze te combineren met moderne klantenwensen. Want in deze tijd willen mensen sneller, meer gebruiksgemak en met één hand in de zak kunnen afmeren. Liefst op een waardevaste, ambachtelijk gebouwde onverwoestbare boot.

2

Veiligheid

Voor het eerst brengt de werf een dubbele achterkajuit op een boot van slecht 41 voet (12 meter 61 over alles). Door de beproefde indeling van de rest van het interieur straalt de boot een en al veiligheid uit. Wat betreft bouwkwaliteit en afwerking, deze zijn ook op de Hallberg Rassy 412 weer op het bekende hoge niveau uitgevoerd. Van buiten is de boot door het kleurgebruik, het windscherm, het standaard teakdek en de klassieke lijnen visueel een onmiskenbare telg van de Hallberg Rassy familie. Maar de relatief lange waterlijn, de ‘open’ achterkuip en de breedte van het achterschip zijn voor de Scandinavische bouwers revolutionair.  

Compensatie

Er zijn liefst zeven dekluiken die onderdeks voor licht moeten zorgen. De onderdeks lopende lijnen zorgen voor een clean deck. De HR 412 is sportief getuigd met een relatief hoge mast met 105% overlappende genua. Een uitvoering met zelfkerende fok is optioneel. Mooi is dat de trommel van het rolreefsysteem voor de genua onderdeks loopt, zodat het zeil mooi vlak over het dek kan lopen. Elektrische lieren zijn een optie. Wellicht vanwege de versheid van het nieuwe concept was de ergonomie van de kuip nog niet ideaal. Je hebt er als bemanning weinig steun en de doorloop langs het 122 cm diameter stuurwiel is lastig. Ook zit de achterstag nogal in de weg als je zijwaarts wil sturen. Die kritiekpuntjes worden ruimschoots gecompenseerd door alle praktische opbergmogelijkheden en de perfecte plaatsing van de bedieningsmiddelen.

Superjacht

Fysiek minder sterke zeilers komen op het met elektrische lieren en een fraai gesneden rolgrootzeil uitgevoerde geteste jacht goed aan hun trekken. De minutieus gelabelde bedrading is exemplarisch voor de bouwkwaliteit. Toch is er ook kritiek. Zo is de kaartentafel aan de hoge kant en val je er onder helling gemakkelijk af. Aan de andere kant: de kwalitatief zeer hoogwaardige betimmering zou op menig superjacht niet misstaan.

Performance

De sterke diesel, een 75 ok Volvo-Penta, maakt het manoeuvreren op de motor simpel, al dan niet ondersteund door de boegschroef. De zeileigenschappen zijn meer dan voortreffelijk. Waar de oudere modellen door de klassieke designs bekend stonden als betrouwbaar maar niet al te snel, kan deze cruiser zich meten met menig performance cruiser. Bij 16 knopen wind wees de snelheidsmeter van het 11 ton zware jacht, bij een hoek van 40 graden ten opzichte van de wind vrijwel continue 7 knopen of meer aan.

Hulp opties

Optioneel is het Manoeuvre assistentie systeem dat je met een druk op de knop helpt overstag te gaan. Het op de lier aantrekken van de ene schoot wordt automatisch gecombineerd met het vieren van de andere schoot. Zo kun je dankzij de elektrische lieren relaxed shorthanded zeilen. Bij het afmeren kan gebruik worden gemaakt van een optioneel boeg- en hekschroefsysteem. Maar veel spectaculairder is het om met dit jacht te zeilen. De boot pakt als een herfstblaadje elk vlaagje op, stuurt licht en direct en lijkt te blijven versnellen. Met de brede gangboorden, de flush luiken en de uitklapbare spiegel is het een moderne, snelle toerboot, waarop het ook tijdens een lange tocht over zee uitstekend toeven is.

Disclaimer

De test van de Hallberg Rassy 412 is uitgevoerd in 2012. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test.

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***
Hallberg-Rassy 412 sailing outside Lysekil.
Technische Specificaties 
Lengte (m.):12,61
Lengte waterlijn (m.):11,50
Breedte (m.):4,11
Diepgang (m.):1,99
Kielgewicht (kg):4000.
Waterverplaatsing (kg):11100
Ballastaandeel (%):36%
Zeilopp. a.d. wind (m2.):88,3 m2
Zeilopp. ruimwinds (m2.):130,9 met Code Zero
Doorvaarhoogte (m.):10,60
Waterverplaatsing (kg):11100
Motorisering: pk/kW:Volvo Penta D2-75 75pk
Prijs vanaf:€ 474.834
Meer infowww.novayachting.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site