Aluqa Abalone 28: Prijswinnende Toptender

spot_img

De Aluqa Abalone 28 kreeg veel aandacht op de Hiswa te water 2015, want een Ocean Blue gespoten aluminium tender met bijlboeg valt op. Deze geraffineerd afgewerkte tender is de allereerste boot van een nieuw bedrijf en werd direct genomineerd voor Hiswa Motorboot van het Jaar 2016 prijs.

Eigen product

Karl Haagen is directeur van een metaalbedrijf uit Twello dat onder meer kasten voor grote generatoren maakt. Maar hij miste in zijn bedrijf een eigen product en besloot zijn technische kennis te combineren met zijn hobby, varen. Haagen bladerde in botenbladen om een mooie vorm te kiezen en maakte een schets en een indelingsplan voor zijn droomboot. Met twee a drie A-viertjes vol plannen ging hij naar Triple Marine en Waterline design, die de ideeën tot technische tekeningen voor de Aluqa Abalone 28 uitwerkten.

Hogere segment

Daarna begon het feitelijke bouwen van de aluminium Aluqa Abalone 28. Er werd naar gestreefd om zoveel mogelijk alles in eigen huis te vervaardigen. Zo werd de motor zelf ingebouwd, een Volvo Penta D3-220 pk met hekdrive, maar dat is voor bouwers van generatorkasten natuurlijk een peulenschil. Ook werden fraaie, zelfontworpen kikkers, een ankersysteem en een 3D gefreesd stuurwiel geconstrueerd. De kussens werden ingekocht en de kuip werd voorzien van het nieuwste 2D flexiteek. Al het aluminium werd gespoten met opvallende verfsoorten uit de autobranche zoals Porsche grijs en Mercedes Ocean Blue. En er werd nauwgezet op gelet dat alles aan de allerhoogste eisen zou voldoen.  Want de focus van deze €195.000 kostende trailerbare tender ligt op het hogere klantensegment.

Bijlboeg

De Aluqa Abalone 28 heeft een bijlboeg met twee opvallende verticale koplampen. De vloeiende zeeg wordt benadrukt door een stevige horizontale stootlijst en een opvallende sprayrail in de romp. In het voordek is een uitklapbaar ankersysteem verwerkt en pal daarachter begint de diepe kuip. Die heeft een V-vormige bank voorin, voorzien van hoge rugleuningen en een elektrisch in hoogte verstelbare tafel. Door de tafel te laten zaken ontstaat zonder moeite een beschut zonnedek. Overal in de boot is net afgewerkte opbergruimte. Een deel van de stangen en moeren van de buiskap hindert het zitcomfort, maar dat is volgens de makers inmiddels met een gepolsterde hoes opgelost.

Bentley-style

De stuurconsole is prachtig uitgevoerd en voorzien van een verstelbaar stuur en comfortabele, Bentley-style stoelen. Het is alleen jammer dat de verstelknop onder de stoelen tegen de benen prikt, een feit dat simpel te veranderen is. Onder het achterste zonnedek is de motorkamer van de Aluqa Abalone 28 een droom voor elke technicus. Deze is ruim, overzichtelijk en perfect ingericht. Tot slot is aan de achterzijde een breed zwemplateau. De kuip is door de grote diepte veilig, maar is dankzij de goede opstapjes toch gemakkelijk te betreden. Overal vind je details die aantonen dat de makers serieus op het hogere segment mikken. Zoals een praktische lek-rand rond de tankdop en schitterend scharnierende aluminium platen aan de zijkanten van de console. Ook het lakwerk is geweldig en volgens de bouwers is hooguit 65 kilo plamuur op 2500 kilo bootgewicht gebruikt. Dan moet de romp wel heel strak zijn gelast.

Stil

Als we gaan varen valt op dat iedereen om ons heen naar de kleuren en de lijn van de boot kijkt. De keerkoppeling geeft een forse klap bij het inschakelen, maar daarna verloopt het varen werkelijk probleemloos. Zonder als een dekhengst te steigeren voel je de G-krachten toenemen als de Aluqa Abalone 28 accelereert. Met de hekdrive zijn briljante figuren in de golven te schilderen en de motor maakt opvallend weinig geluid. Deze generatorbouwers weten natuurlijk als geen ander hoe je een motor stil kunt krijgen. Na korte tijd meten we de topsnelheid op 65 km per uur. Langzaam varend is de Aluqa Abalone 28 goed koersstabiel. De draaicirkel is compact en met de boegschroef kun je het laatste restje precisie aan je manoeuvres toevoegen.

Prijswinnaar

Wie de Aluqa Abalone 28 bekijkt, gelooft haast niet dat dit de allereerste boot van dit bedrijf is. Het is een goed varende, comfortabele tender die tegen een redelijke prijs met afwerking op topniveau wordt geleverd. En is tamelijk uniek voor een nieuwkomer op de drukbevolkte tendermarkt. Daarom is de Aluqa Abalone 28 een terechte winnaar van de Hiswa Motorboot van het Jaar 2016 prijs.

Disclaimer

De test van de Aluqa Abalone 28 is uitgevoerd in 2015. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test.

Cijfer: 8,4

,,een terechte winnaar van de Hiswa Motorboot van het Jaar 2016 prijs”

Scorebord:

Constructie****
Comfort & Ruimte***
Ergonomie****
Afwerking*****
Vaareigenschappen****
Prijs / Kwaliteit****

Technische Specificaties Aluqa Abalone 28

Lengte over alles: 8.50 meter
Lengte waterlijn: 7.97 meter
Breedte: 2.65 meter
Breedte waterlijn 2.55 meter
Diepgang 0.87 meter
Brandstoftank: 165 liter
Motor: Volvo Penta D3 220 pk met hekdrive
Prijs: vanaf €195.000

Meer info: www.aluqa.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site